Jump to content
Annons

Compressor


Barden

Recommended Posts

Jag ställer in compressor och så efter egna trick och bara genom att "leka" runt.

Jag skulle vilja veta exakt vad de vanligaste knobsen gör på compressor.

Vad gör "Attack" "release" "ratio" "thresold" tekniskt? nån som tror sig kunna förklara det på ett bra sätt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag ställer in compressor och så efter egna trick och bara genom att "leka" runt.

Jag skulle vilja veta exakt vad de vanligaste knobsen gör på compressor.

Vad gör "Attack" "release" "ratio" "thresold" tekniskt? nån som tror sig kunna förklara det på ett bra sätt?

Threshold: Anger när kompressorn ska börja komprimera. Tex om den är inställd på -7 så kommer allt material som överstiger -7 att komprimeras.

Ratio: Hur mycket materialet komprimeras. Om du har förhållandet 2:1 så innebär det att om tar du in 10 dB så får du ut 5 db (av det som överstiger threshold givetvis)

Attack: hur snabbt komprimeringen ska "slå" in.

Realese: när komprimeringen ska "släppa" efter det att signalen har understigit threshold.

Hoppas det gav lite klarhet 😲

EDIT: ooops, såg att det redan var svarat. Jag var lite seg som vanligt!

Redigerat av Fredster
Link to comment
Dela på andra sajter

jappe (oregistrerad)

En liknelse.

Du kör på motorvägen i din BMW M3:a och gasar på rejält. Hastigheten (ljudnivån) ökar, du passerar 110 km/h (=treshold). Det tar en liten reaktionstid innan du upptäcker detta (=attack). När du upptäcker det så får du bromsa (komprimera) med en viss styrka (=ratio)....men bromsen tar jäkligt bra så det tar en liten reaktionstid (=release) innan du hinner fatta att hastigheten är en bra bit under tröskelvärdet 110 km/h, och då släpper du bromsen

Link to comment
Dela på andra sajter

En liknelse.

Du kör på motorvägen i din BMW M3:a och gasar på rejält. Hastigheten (ljudnivån) ökar, du passerar 110 km/h (=treshold). Det tar en liten reaktionstid innan du upptäcker detta (=attack). När du upptäcker det så får du bromsa (komprimera) med en viss styrka (=ratio)....men bromsen tar jäkligt bra så det tar en liten reaktionstid (=release) innan du hinner fatta att hastigheten är en bra bit under tröskelvärdet 110 km/h, och då släpper du bromsen

haha ok?

Link to comment
Dela på andra sajter

jappe (oregistrerad)
Jappe.. grym liknelse.. faktiskt.. den fick mig att förstå.. har oxå vart en "kompressor-lekare"... Men saker och ting blev rätt klara nu.. hehe.. nice..

Ibland fungerar liknelser 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

jappe (oregistrerad)
Jappe.. grym liknelse.. faktiskt.. den fick mig att förstå.. har oxå vart en "kompressor-lekare"... Men saker och ting blev rätt klara nu.. hehe.. nice..

Den gjorde nästan mig mer fövirrad

Ibland fungerar inte liknelser 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jappe.. grym liknelse.. faktiskt.. den fick mig att förstå.. har oxå vart en "kompressor-lekare"... Men saker och ting blev rätt klara nu.. hehe.. nice..

Den gjorde nästan mig mer fövirrad

Ibland fungerar inte liknelser 😕

Men denna fungerade strålande 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

jappe (oregistrerad)
Jappe.. grym liknelse.. faktiskt.. den fick mig att förstå.. har oxå vart en "kompressor-lekare"... Men saker och ting blev rätt klara nu.. hehe.. nice..

Den gjorde nästan mig mer fövirrad

Ibland fungerar inte liknelser 🙂

Men denna fungerade strålande 🙂

jo, men den kräver kanske lite fantasi...bromsa bara för man kommer över 110 km/h på motorväg...vilken idé egentligen 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jappe.. grym liknelse.. faktiskt.. den fick mig att förstå.. har oxå vart en "kompressor-lekare"... Men saker och ting blev rätt klara nu.. hehe.. nice..

Den gjorde nästan mig mer fövirrad

Ibland fungerar inte liknelser 😛

Men denna fungerade strålande 😄

jo, men den kräver kanske lite fantasi...bromsa bara för man kommer över 110 km/h på motorväg...vilken idé egentligen 😄

Det blir kortare attack ifall det står en älg på vägen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...