Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej,

Jag behöver några fina tips för att motverka rundgång.

Jag ska mixa en julshow med färdiginspelad musik + ett 10-tal sångare/sångerskor.

Samtliga personer använder trådlösa myggor + trådlös mick vid solosång, men problemet är myggorna:

Jag får inte upp tillräcklig volym i dem och det är inte alls speciellt högt. Har ingen aning men nivån ligger kanske på 85-90 db, ingen punkkonsert direkt!

Rundgången är rätt låg, måste ligga nånstans i det lägre mellanregistret. Lokalen är en folkets hus lokal, typ 20x20 meter med infälld scen som är 10x6 meter.

Någon som kan hjälpa mig att få ordning på detta?

Annons
Postat

Jag antar att det är medhörningen som rundar så om du har en grafisk eq så kan du provocera fram rundgången, leta upp frekvensen med eq:n och dra ner nivån vid den frekvensen. Om man har rundgången vid flera frekvensområden kan man repetera.

Postat

Sen brukar man, förutom ovan utmärkta tips, tillse att allt hålls rimligt lågt på scen då det, som sagt, säkert är medhörningen som rundar. Är det PA:t som rundar, vrid högtalare utåt eller, ännu hellre, flytta fram högtalarna. Vid tidigare tips så var uppmärksam på att det kan börja låta rätt underligt när man är tvungen att skära bort/ sänka vissa frekvenser. Man kan tycka att sång/tal låter helt ok. När man sen kör igång orkester/cd el likn så kan det låta rätt konstigt i medhörning. Min erfarenhet är att gitarrer och vissa synthljud brukar vara det som låter konstigast. Förbered musikanterna på detta och varför det är nödvändigt.

Samtidigt spelar kvalitén på myggorna stor roll, även ur rundgångshänseende. I möjligaste mån: Försök att få in handhållna mickar till så många röster (de viktigaste) i varje enskild låt. Muta då ev mygga som just den sångaren har. Till dem som fortfarande måste ha myggor kan man prova ut om det finns ställen på scen där inte rundgång uppstår lika lätt. Man kan också experimentera med att flytta monitorer så att det hamnar lite längre bort. Om t ex 4 monitorer kan backas, låt säga, 50 cm var så kan mycket av problemet vara borta. Tänk också på att aldrig ha igång fler mickar än absolut nödvändigt vid ett o samma tillfälle.

Postat (redigerat)

Jag skötte ljudet på en liknande sättning för ett antal år sedan och hade inte ett jota problem men rundgången. Alla aktörer hade trådlösa myggor.. Det som gjorde att det inte blev nån rundgång var att vi skippade medlyssninsmonitorer och hade själva PA-t längst bak på scenen. Dessutom kopplade jag in utgående ljud på salongens egna högtalarsystem bestående av 8 högtalare i taket vilket gjorde att jag totalt sett kunde ha ganska lågt ljud på scenhögtalarna. Som tur var förevigades eländet på film så om du vill kan du ju titta på det hela så ser du både högtalare och hur det fungerade.. Spola fram till mitten av filmen så slipper du allt tjafs i introt.. Kolla på mms://dorotea.tv/pistvakt.wmv ( klistra in länken och öppna i din webbläsare eller mediaplayer, funkar nog bara i Windows) 🙂

Allt ljud som hörs är inspelat med mikrofonen på videokameran.

Redigerat av hegobald
Postat (redigerat)

Tack för tipsen kajan, wonderboy och hegobald! 🙂

Rundgången kommer ur PA:t så att flytta/vrida högtalarna ska jag testa vid nästa rep!

Kvalitén på myggorna är nog blandad tyvärr och säkert en av anledningarna till rundgången som blir och jag har påpekat precis som du skriver wonderboy att ha handhållna mickar när det går. Problemet är att de både sjunger och dansar och de fladdrar en hel del med armarna! 😛

Skulle en EQ på mastern var till stor hjälp tror ni? Och då dra ner den frekvensen som rundar eller blir det bara att någon annan frekvens börjar runda istället om man försöker höja volymen?

Hegobald, jag ska kolla på filmen och se hur du gjorde! 🙂

Redigerat av doggelito
Postat

Undvik att lägga ut myggor i medhörningen.

På bordet, skicka alla myggor till en grupp och eq'a där. Skär med ett högpassfilter vid 150 Hz ungefär och kanske ett shelving vid 350 Hz och nedåt (en 3-6 dB eller så). Finns säkert en eller två rundgångskänsliga frekvenser ovanför 350. De tar du med peak- eller notchfilter.

Postat

Vad är det för typ av mikrofoner som används? De flesta brukar vara rundtagande, först på senare år som t ex DPA har kommit med kardioidmyggor. Prova att flytta myggan närmare mungipan, det är iaf där jag tycker bäst om att ha den.

Kolla även så att du nyttjar dynamiken i sändaren maximalt, brukar sitta en liten ratt man kan skruva på för att få lagom utstyrning. Påverkar förvisso inte rundgångsproblemet, men man slipper lite brus i den trådlösa överföringen.

Instämmer i övrigt med övriga inlägg; försök att hålla nere monitor. Att hålla mycket mer än 90 dB ljudtryck i salongen skall inte vara några som helst problem om du har koll på monitor och att PAt inte slaskar på scen. Och det är på monitor du skall använda EQ för att ta bort frekvenser som går runt. Artister få acceptera att det inte är perfekt ljud i monitor, det är ju publiken som är där för att lyssna på er?

-niklas-

Postat
Vad är det för typ av mikrofoner som används?
Jag tror att de har bytts ut med åren pga. folk drar och sliter i myggan, så vilket märke myggorna är vet jag inte. Mottagarna däremot är av märket samson.

Sen är det inte monitorerna som bråkar med rundgång utan PA:t, jag testade att vrida av monitorer helt men hade fortfarande rundgångar.

Ny repning ikväll, ska testa några av tipsen ovan då! Återkommer med hur det gick! 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.