Jump to content
Annons

Skillnad mellan SM57 och MT57?

ketri

Recommended Posts

Jag är lite nyfiken på om det är någon som haft möjlighet att testa och jämföra en MT57 från TSM mot en SM57 från Shure.

Är det någon märkbar skillnad (förutom priset då) och i så fall på vilket sätt?

Eftersom de bara kostar 395 kronor så kan det ju vara ett bra alternativ till originalet som kostar 995.

Och ja, jag har kollat Clas miksite men hittar inget om dem där...

Annons
Jag är lite nyfiken på om det är någon som haft möjlighet att testa och jämföra en MT57 från TSM mot en SM57 från Shure.

Är det någon märkbar skillnad (förutom priset då) och i så fall på vilket sätt?

Eftersom de bara kostar 395 kronor så kan det ju vara ett bra alternativ till originalet som kostar 995.

Och ja, jag har kollat Clas miksite men hittar inget om dem där...

Har personligen inte provat men en kompis som gjorde ett litet test på dom. Han kom fram till att MT57:an lät mkt bra för det priset och på hans virveltrumma så lät den ganska coolt tyckte han.

Överlag så var dock SM57:an bättre var hans slutsats!

• 2 years later...

Blev så nyfiken efter att ha läst om jämförelsen mellan SM- o MT57'orna så jag köpte helt sonika en MT57. Kunde direkt konstatera att kapseln är nu 'modifierad' till att se exakt ut som originalet. Nu är det bara texten på kapseln som skiljer. Kan ana en kommande (eller pågående?) lawsuit. I Luthmans internetkatalog existerar inte MT57 men den finns fortfarande att köpa på 4Sound. Hmm....

Gjorde naturligtvis en ganska ovetenskaplig test i två steg med en ny 'frisk' SM57 som referens.

Steg 1 var en frekvensanalys med skärt brus. Här är skillnaden mellan mikarna inte stor, frekvenskurvorna är snudd på identiska. Analysen gjordes i 0 och 180 grader mot ljudkällan. Bakgrundsdämpning och proximyeffekt är identiska för båda.

Steg 2. En helt vanlig upptagning med stålacke. Här kan mina dåliga öron ana en viss skillnad. Lyssnar man först på MT57 slås man av hur bra den låter. När man sen lyssnar på SM57 så känns den en aning mer öppen i ljudet. Min bror som utförde frekvensanalysen hörde ingen skillnad alls. Gjorde ju en inspelning per mik så det kan mycket väl vara skillnaden i mitt gitarrspel jag hör....

Vad jag inte testat är vad den går för när det handlar om höga ljudtryck, det återstår att se (eller höra).

Oavsett det så tror jag det är en mycket prisvärd mik, spring och köp.

🙂

Shure SM57 är ju inte precis en dyr mikrofon så just den känns inte som att den behöver någon billigare kopia.

1000:- för en SM57 är inte dyrt. =)

.Viktor

Alla har vi en uppfattning om vad som är dyrt. 🙂 För den som vill hålla en låg dålig budget och behöver 4-5 SM57'or för att t.ex. mika upp trummor så blir MT57 genast ett prisvärt alternativ. Do the math....

Hur kan den INTE vara prisvärd för 400 spänn? Använd den som triggmick om den inte duger till annat =)

Min uppfattning var nu att den duger till mycket mer än triggermik. I och med de har förbättrat kaspeln så duger den nog till oöm stageanvändning oxå. Samma tunga järnklump som originalet...

Rykten påstår att den rullar av samma kinesiska tillverkningsband...fan tro't. 🙂

Shure SM57 tillverkas i Mexico. För några månader sen fastnade det ett gäng kinesiska kopior i Engelska tullen, klara förfalskningar ner till att texten på kartongeran är exakt fotokopierade, men de låter nog inte riktigt lika.

Gunnar

Shure SM57 tillverkas i Mexico. För några månader sen fastnade det ett gäng kinesiska kopior i Engelska tullen, klara förfalskningar ner till att texten på kartongeran är exakt fotokopierade, men de låter nog inte riktigt lika.

Gunnar

Yup... Förekommer mycket såba op ebay, så man får passa sig lite när det är för billigt.