Jump to content
Annons

ASIO4all eller ljudkortets ASIO drivrutin?


Knorrrr

Recommended Posts

Hej...

Jag har ett M-audio Delta 1010LT och producerar mest i FL. När jag installerade senaste FL, så fick jag även med ASIO4all och installerade det.. Har inte riktigt koll på vad det egentligen gör. Men om jag förstått rätt så är det bra för att sänka latency för de som inte redan har ASIO drivrutiner på datorn..(?)

Frågan är om jag ska köra FL genom M-Audios ASIO drivrutin eller ASIO4all? Antar att det är bäst med Ljudkortets egna drivrutiner, men känner att jag vill dubbelkolla lite, så att jag inte går miste om något som potentiellt skulle kunna sänka min latency ytterligare...

Fridens/Knorrrr

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om du använder ASIO4ALL i stället för ljudkortets dedikerade ASIO-drivrutin, så riskerar du att gå miste om eventuella specialfunktioner i ljudkortet, så jag skulle inte rekommendera det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Beror helt och hållet på vilket ljudkort man använder. Vissa ljudkort har ju riktigt dåliga asio drivrutiner som t.e.x mitt eget DSP24 Value...man kan i vissa fall få bättre latency med asio4all...

Sedan funkar det inge vidare om man spelar upp/in flera spår samtidigt. Asio4all är tänkt mest för att spela in t.e.x en mjukvarusynth.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Man kan inte sänka latensen ytterligare med tredje parts asio. Asio4all är enbart till för dem som använder datorns redan inbyggda kort som saknar asiodrivrutiner. Asiodrivrutiner som följer med ett kort är anpassade för deras kort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan inte sänka latensen ytterligare med tredje parts asio. Asio4all är enbart till för dem som använder datorns redan inbyggda kort som saknar asiodrivrutiner. Asiodrivrutiner som följer med ett kort är anpassade för deras kort.

Du det kan man visst göra, om man som jag sade har riktigt kassa drivrutiner till sitt ljudkort...

Jag får bättre latency... Men det är nog ganska sällsynt iofs..att man har så dåliga drivrutiner som jag har till

mitt ljudkort...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det e väl bara att testa? 🙂 Själv fick jag bättre resultat, alltså lägre latency, med drivrutinerna från mitt ljudkort Emu0404-Usb än Asio4all.

Just try it man. 😉

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Man kan inte sänka latensen ytterligare med tredje parts asio. Asio4all är enbart till för dem som använder datorns redan inbyggda kort som saknar asiodrivrutiner. Asiodrivrutiner som följer med ett kort är anpassade för deras kort.

Du det kan man visst göra, om man som jag sade har riktigt kassa drivrutiner till sitt ljudkort...

Jag får bättre latency... Men det är nog ganska sällsynt iofs..att man har så dåliga drivrutiner som jag har till

mitt ljudkort...

Om man köper ett ljudkort med så kassa drivrutiner är det bara slänga det på skroten och köpa nåt bättre. 😉 Det är ett minimumkrav på ett kort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan inte sänka latensen ytterligare med tredje parts asio. Asio4all är enbart till för dem som använder datorns redan inbyggda kort som saknar asiodrivrutiner. Asiodrivrutiner som följer med ett kort är anpassade för deras kort.

Du det kan man visst göra, om man som jag sade har riktigt kassa drivrutiner till sitt ljudkort...

Jag får bättre latency... Men det är nog ganska sällsynt iofs..att man har så dåliga drivrutiner som jag har till

mitt ljudkort...

Om man köper ett ljudkort med så kassa drivrutiner är det bara slänga det på skroten och köpa nåt bättre. 😉 Det är ett minimumkrav på ett kort.

Om jag inte minst helt fel var det faktiskt Studio som rankade det här ljudkortet som det mest prisvärda ljudkortet....

Hoontech gick ju i konkurs..köptes upp av ESI, som slängde ihop ett par halvbra drivrutiner med många funktioner

som fanns med dom gammla drivrutinerna avaktiverade...Jag kör ändå med ESI drivrutinerna då de gammla hoontech drivrutinerna

som förvisso har bättre asio drivrutiner ger mig bsod regelbundet..

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack! 🙂 Då ska jag nog köra med de gamla drivrutinerna.. Antar att jag borde avinstallera ASIO4all då, om jag ändå inte ska använda det...

Är riktigt nöjd med mitt Delta 1010LT by the väg!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...