Jump to content
Annons

Funderar på att köpa BeyerDynamic 990 PRO men..


Gojira

Recommended Posts

Tja!

Jo, som titeln säger... funderar på att skaffa 990 PRO istället för studiomonitorer, då jag hört att monitorerna bör kosta 5 papp och uppåt innan det ens är värt det, så isåfall sätter jag mig hellre in i hörlursvärlden och mixar i ett par bra lurar än ett par dåliga monitorer.

Men frågan är egentligen, vad är allt snack om att man måste ha en hörlursförstärkare? Jag har ett Mackie-bord, funkar inte det här som en hörlursförstärkare eller måste jag ha ännu mer skit? Vill inte spendera flera tusen bara för att komma igång och prodda min musik, jag vill bara kunna slippa datorhögtalare och lurar verkar vara det bästa alternativet pris/kvalité-mässigt.

Här är mixern jag har för som sitter kopplad till datorn och mitt PA-system i replokalen (där jag har min studiohörna).

Mackie1402.jpg

Så what's up, måste jag köpa en hörlursförstärkare nu som kostar 2 gånger mer än 990 PRO? :S

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Äh, du kommer klara dig finfint med Phones-utgången på bordet. Kom ihåg att lurarna du skaffar bör vara öppna eller halvöppna!

Att mixa i helslutna lurar är inget vidare.

Jag kan varmt rekommendera Sennheiser HD-600 som går för runt 2000:- nuförtiden.

Jag använder dem ofta för att kolla så att basregistret inte blir åt helsike och när man suttit med dem ett tag glömmer man bort att man har dem på sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Äh, du kommer klara dig finfint med Phones-utgången på bordet. Kom ihåg att lurarna du skaffar bör vara öppna eller halvöppna!

Att mixa i helslutna lurar är inget vidare.

Jag kan varmt rekommendera Sennheiser HD-600 som går för runt 2000:- nuförtiden.

Jag använder dem ofta för att kolla så att basregistret inte blir åt helsike och när man suttit med dem ett tag glömmer man bort att man har dem på sig.

Ah fint att höra! Annars har jag en Samson hörlursförstärkare men den är nog inget vidare, haha 😲 Kostar väl en 700 spänn eller nåt nytt liksom...

Jo men 990 PRO är ju öppna lurar, och folk skriver mycket fina saker om dom på nätet.

Läste nyss att alla DT-xx0 har samma drivare, men att det är olika dämpningar osv framför och bakom drivarna, som gör att dom låter annorlunda. Man kan t.ex konvertera en 880 till 990 genom att ta bort filten framför drivaren, och ta bort nätet bakom.

Nåja, 990 verkar passa mig ganska bra... lär väl bli en sån snart.

Edit: Fan nu blev det svårare att välja. Läste precis ett par reviews som inte alls var så jäkla bra. Den ena hade haft problem med lösa delar i luren vid låga basregistret, att det brummar och låter konstigt, och den andra hade typ haft problem med konstruktionen och allt... dålig kvalité på konstruktionen men skitbra ljud, tyckte han. Dom låter tydligen bra som fan men pajar fort.

Hoppas någon har något tips eller en egen erfarenhet som talar emot dessa 😛 Alla standardlurar (studiolurar i 1400-1800:- klassen) som AKG och Sennheiser har tydligen jätteklen bas, vilket inte direkt hjälper en i mixen. Däremot ska tydligen Beyers lurar ha lagom bas, kanske lite för hård diskant men det går nog att vänja sig vid.

Redigerat av Gojira
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...