Jump to content
Annons

Snart bygger vi en "Urei 1176"-klon


Esset

Recommended Posts

Till tråden och Esset nu:

Du får allt ursäkta min skepsis men den är befogad och för ännu en gång i ordningen får jag väl köra en repris-(fast det står så tydligt i mina tidigare inlägg):

*Jag är intresserad av detta projekt...

*Jag har själv köpt korten etc av Mako Natsume för 1½ år sedan men inte kommit igång med komponent-inköp etc..

*A/B test har jag hela tiden efterlyst för att detta är det enda sätt man kan jämföra en påstådd replika med ett original tex...

Hoppas allt går vägen och du kan säga:KOM OCH LYSSNA... 😉 då bygger jag den själv till slut,annars får det vara... 😉

Skepsis har jag inget emot och jag tycker det är fullt befogat att vara lite skeptisk mot att saker som kostar 2500kr i material skulle bli lika bra som saker man köper för runda tal 20000kr i färdig produkt. Det jag tjurat tillbaka på (så som många andra) är ditt ibland odräglia sätt att framföra din skepsis, men jag tycker att vi lägger allt sånt bakom oss nu, jag är inte långsynt och alla förtjänar en andra chans.

Vi hoppas på att få till ett A/B test inom snar framtid, har faktiskt fått ett erbjudande om att ta med mig min burk när den är klar och köra det mot en riktig 1176a och en distressor i en större studio. De nya delarna till den sista icke-fungerande kanalen borde ligga hemma och vänta på mig nu nämligen.

Problemet med 1176orna är ju dock att de olika revisionerna av originalet, skiller sig ju en del (vad jag har förstått) i ljud, så tyvärr så verkar det ju inte finnas något distinkt 1176-ljud, men men

Har du vägarna förbi Sthlm, kontakta mig innan så får vi se om studion och jag är ledig, ta med dig din distressor (fått för mig att du har en sådan) och så får du kolla/lyssna själv.

Som jag sagt tidigare, oavsett om den verkligen låter 1176a så gillar jag denna kompressor starkt. Plus att det varit ett riktigt lärorikt projekt för mig när det gäller elektronik och felsökning däribland, komponentkunskap, schemaläsning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 189
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

*Jag är intresserad av detta projekt...

*Jag har själv köpt korten etc av Mako Natsume för 1½ år sedan men inte kommit igång med komponent-inköp etc..

*A/B test har jag hela tiden efterlyst för att detta är det enda sätt man kan jämföra en påstådd replika med ett original tex...

Hoppas allt går vägen och du kan säga:KOM OCH LYSSNA... 🙂 då bygger jag den själv till slut,annars får det vara... 😎

Varför är det så viktigt att den låter exakt som den 1176 du ska testa den emot?

Kan man inte bara bygga den för att den låter bra? Du har ju kretskorten.

Om ett A/B-test inte blir av kan du förmodligen lätt sälja av kretskorten här. Tror flera andra blivit intresserade efter den här tråden.

Link to comment
Dela på andra sajter

*Jag är intresserad av detta projekt...

*Jag har själv köpt korten etc av Mako Natsume för 1½ år sedan men inte kommit igång med komponent-inköp etc..

*A/B test har jag hela tiden efterlyst för att detta är det enda sätt man kan jämföra en påstådd replika med ett original tex...

Hoppas allt går vägen och du kan säga:KOM OCH LYSSNA... 😆 då bygger jag den själv till slut,annars får det vara... 🙂

Varför är det så viktigt att den låter exakt som den 1176 du ska testa den emot?

Kan man inte bara bygga den för att den låter bra? Du har ju kretskorten.

Om ett A/B-test inte blir av kan du förmodligen lätt sälja av kretskorten här. Tror flera andra blivit intresserade efter den här tråden.

Vad är du ute efter nu då -jag har väl aldrig sagt att den måste låta så exakt och jag har aldrig sagt att jag har en 1176 själv,men återigen då eftersom du verkar vara ngt trög Giggsy (trots mina förenklade uttryck) så vore det kul att jämföra den mot det som den faktiskt hävdas att den är en klon utav-är det konstigt för dig så får du väl fundera vidare på det i din värld,helt ok för mig,jag är bara nyfiken och nu blir det av att åka och testa vad det lider,synd för dig-bra för mig! 😎

PS vem vet om den låter bra bara för att någon säger det???klart man måste testlyssna-gäller väl allt här i livet man skall till att köpa/bygga etc...DS

Redigerat av Florian le Sage
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är du ute efter nu då -jag har väl aldrig sagt att den måste låta så exakt och jag har aldrig sagt att jag har en 1176 själv,men återigen då eftersom du verkar vara ngt trög Giggsy (trots mina förenklade uttryck) så vore det kul att jämföra den mot det som den faktiskt hävdas att den är en klon utav

Först blir man kallad ägghjärna och sen trög på samma dag. Och dessutom har jag varit hos tandläkaren idag. Jaja, livet går vidare... 😆

Jag har inte sagt att du har en 1176, bara att du vill A/B-testa mot en. Stämmer inte det?

är det konstigt för dig så får du väl fundera vidare på det i din värld,helt ok för mig,jag är bara nyfiken och nu blir det av att åka och testa vad det lider,synd för dig-bra för mig! 😎

Här blir det riktigt roligt. Det är nämligen jag som gett Esset erbjudandet om ett A/B-test! 🙂 Hur löser vi det?

PS vem vet om den låter bra bara för att någon säger det???klart man måste testlyssna-gäller väl allt här i livet man skall till att köpa/bygga etc...DS

Ganska självklart. Tro inte någon här har sagt emot dig.

Redigerat av giggsy
Link to comment
Dela på andra sajter

Näe nu storknar jag,nyss fick jag 60% adderat i min oväsenmätare,NEKO vad fan???

Ni är bevisligen ute eftert att kicka mig,jag har inget gott att säga om detta beteende,har varit ytterst skötsam och adekvat i mina senaste inlägg men ändå sker detta-på vems order om man får fråga???

😆😛😄

(är det möjligtvis så att alla som jag säger emot/försvarar mig emot skickar in en anmälan till er för varje inlägg-i så fall handlar det ju om en inskränkning i yttrandefriheten och inte om några forumregler-ni verkar allt oftare ta till med detta mot obekväma personer-fyy skäms,forumet sjunker allt djupare in i faschismens dunkel tack vare ert agerande...)

Redigerat av Florian le Sage
Link to comment
Dela på andra sajter

Lite apparatporr:

Borrade och filade järnet imorse. Det tar sig.

Funderar på att lämna in frontpanelen för lite gravering typ nästa vecka.

Kanske skulle vara bäst om dom kunde borra hålen där också. Verkar vara lite klurigt att inte repa fronten när man håller på och donar med borrar och filar...

Lyckades sätta lite repor i bakplåten. Fanken också...

Man får väl låtsas att det tidens tand som satt spåren 🙂

http://members.chello.se/bohwick/Bilder/1176/Intag.jpg

http://members.chello.se/bohwick/Bilder/1...tag_sakring.jpg

http://members.chello.se/bohwick/Bilder/1...pparatintag.jpg

http://members.chello.se/bohwick/Bilder/1...Ladan_halet.jpg

http://members.chello.se/bohwick/Bilder/1...Ladan_intag.jpg

http://members.chello.se/bohwick/Bilder/1...adan_raspen.jpg

http://members.chello.se/bohwick/Bilder/1176/XLR.jpg

http://members.chello.se/bohwick/Bilder/1176/XLR_utgang.jpg

Håller på och jobbar på frontpanelen i Illustrator, lite klurigt, har inte fått till nåt vettigt kring in- och utpotarna, nån sorts referenspunkter i cirkelform.

Nån som är bra på Illustrator? (det ska vara i vektorgrafik, säger gobben som ska gravera...)

http://members.chello.se/bohwick/Docs/1176_Frontpanel.pdf

Redigerat av davidwickström
Link to comment
Dela på andra sajter

Grymt intressant läsning! Är också sugen på att bygga lita studioprylar. Känns dock lite väl svårt det här.

Finns det någon enklare kompressor man kanske kan börja med?

Är annars grymt sugen på att testa med att bygga en sådan här. Finns ju redan komponentlista plus ritning 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Näe nu storknar jag,nyss fick jag 60% adderat i min oväsenmätare,NEKO vad fan???

Ni är bevisligen ute eftert att kicka mig,jag har inget gott att säga om detta beteende,har varit ytterst skötsam och adekvat i mina senaste inlägg men ändå sker detta-på vems order om man får fråga???

😕😳😉

(är det möjligtvis så att alla som jag säger emot/försvarar mig emot skickar in en anmälan till er för varje inlägg-i så fall handlar det ju om en inskränkning i yttrandefriheten och inte om några forumregler-ni verkar allt oftare ta till med detta mot obekväma personer-fyy skäms,forumet sjunker allt djupare in i faschismens dunkel tack vare ert agerande...)

Det står faktiskt i procentmätaren vad anledningen är, om du klickar. Vi vill inte kicka ut dig från forumet, utan uppmärksamma dig på att ditt språk är olämpligt. Du idiotförklarar forummedlemmar till höger och vänster, därav varningarna. Det enda som saknas är att du slutar kalla folk namn. Några oklarheter? Att du är adekvat och tydlig är jättebra, och du besitter stor kunskap inom en del områden, det är det nog ingen som vill sticka under stol med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men Neko,nu vill jag att du visar mig var jag kallat folk för idiot till höger och vänster etc som du skriver vara orsak till min senaste påökning!

Din förklaring är högst onyanserad och gripen ur luften och skulle kunna varit befogad i långt tidigare inlägg där jag varit "dum" men denna gång---icke!!!

Kräver en ursäkt och nerställning av mätarjäveln... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har i det längsta undvikit att kommentera sånt här. Men det verkar som att du inte märker det själv. Jag vet inte om du kanske kör med en lite hårdare jargong privat, men alla kanske inte kan ta det. Speciellt inte när det levereras skriftligt eftersom humorn/"glimten i ögat" inte uppfattas.

Skulle kunna vara det här kanske?

eftersom du verkar vara ngt trög Giggsy (trots mina förenklade uttryck)
Link to comment
Dela på andra sajter

Åter till ämnet.

Jag har tillbringat helgen i en studio tillsammans med två av Sveriges mest rutinerade studiorävar (som för övrigt vet vem Florian är).

Dom har rattat 1176'or i närmare 30 år och jag ställde ett par frågor:

-När kommer dom oftast till användning?

-1176'or bruka ofta anses som ganska "fula" i sitt ljud men att dom är fullständigt briljanta att ha på väg in i bordet när man spelar in pop eller rocksångare/sångerskor.

"All-in" används alltid, utan undantag i ett sånt läge!

-Vad tror ni om att A/B-testa mot en klon?

-Ja, frågan är vad det säger? 1176'or kan ha renoverats eller ha orginalkomponenter och kommer att skilja sig ganska mycket i ljud.

-Vad tror ni om en klon överhuvud taget?

-Om den skulle komma så nära som 80-90& av en riktig 1176 låter 2500:- i pris som mkt överkomligt. Men bara om "all-in" finns implementerat.

En 1176 sitter ofta rätt i mixen med en gång. Det är den viktigaste faktorn som en klon måste klara av.

Självklart är inte deras ord lag men det är intressant att få en kommentar av personer med lång erfarenhet av branschen.

Informationen använder ni i sin tur precis hur ni vill. 😛

davidwickström,

tack för bilderna! Skicka gärna fler när du får tid. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Åter till ämnet.

Jag har tillbringat helgen i en studio tillsammans med två av Sveriges mest rutinerade studiorävar (som för övrigt vet vem Florian är).

Dom har rattat 1176'or i närmare 30 år och jag ställde ett par frågor:

-När kommer dom oftast till användning?

-1176'or bruka ofta anses som ganska "fula" i sitt ljud men att dom är fullständigt briljanta att ha på väg in i bordet när man spelar in pop eller rocksångare/sångerskor.

"All-in" används alltid, utan undantag i ett sånt läge!

-Vad tror ni om att A/B-testa mot en klon?

-Ja, frågan är vad det säger? 1176'or kan ha renoverats eller ha orginalkomponenter och kommer att skilja sig ganska mycket i ljud.

-Vad tror ni om en klon överhuvud taget?

-Om den skulle komma så nära som 80-90& av en riktig 1176 låter 2500:- i pris som mkt överkomligt. Men bara om "all-in" finns implementerat.

En 1176 sitter ofta rätt i mixen med en gång. Det är den viktigaste faktorn som en klon måste klara av.

Självklart är inte deras ord lag men det är intressant att få en kommentar av personer med lång erfarenhet av branschen.

Informationen använder ni i sin tur precis hur ni vill. 😄

davidwickström,

tack för bilderna! Skicka gärna fler när du får tid. 🙂

Giggsy-vad vill du säga med detta?

2 rävar som vet vem Florian är...för det första nämner du inte deras namn-för det andra undrar jag egentligen vad du vill åstadkomma med ditt inlägg,om det skulle vara några jag kände till personligen skulle det onekligen verka mer seriöst om du använde din "information" på ett litet annorlunda vis än det du här valt att göra,luktar lite illa i min näsa/mina öron,som om du försöker misskreditera mina tidigare inlägg om det här med A/B test,det vet väl snart sagt varenda sate att det finns olika versioner etc av 1176 men att den just är gjuten som prekompressor i sång/bas är ju ett gammalt vedertaget faktum.

Näe-kom igen med öppna kort om du skall försöka spela ut folk på detta vis,mig lurar du inte i alla fall,detta är en ytterst oseriös form av lobbying och om det är som jag misstänker så har du förvanskat hela skiten till din egen teater!

😱

(all in är inte på något sätt något man alltid kör med,lite hype på senare år...)

Redigerat av Florian le Sage
Link to comment
Dela på andra sajter

men för 17 gubbar!

du "skaffade kretskorten för länge sedan" och "har hållt i en lödkolv sedan 1975".

löd ihop skiten och lyssna!

maken till gräljakt har jag aldrig sett.

oj oj oj,vad hände med dig nu då???

Jag kanske inte har tid/lust med detta pga alla tvivel...handlar inte om gräl-lugna ner dig gosse! 😱

Redigerat av Florian le Sage
Link to comment
Dela på andra sajter

Åter till ämnet.

Jag har tillbringat helgen i en studio tillsammans med två av Sveriges mest rutinerade studiorävar (som för övrigt vet vem Florian är).

Dom har rattat 1176'or i närmare 30 år och jag ställde ett par frågor:

-När kommer dom oftast till användning?

-1176'or bruka ofta anses som ganska "fula" i sitt ljud men att dom är fullständigt briljanta att ha på väg in i bordet när man spelar in pop eller rocksångare/sångerskor.

"All-in" används alltid, utan undantag i ett sånt läge!

-Vad tror ni om att A/B-testa mot en klon?

-Ja, frågan är vad det säger? 1176'or kan ha renoverats eller ha orginalkomponenter och kommer att skilja sig ganska mycket i ljud.

-Vad tror ni om en klon överhuvud taget?

-Om den skulle komma så nära som 80-90& av en riktig 1176 låter 2500:- i pris som mkt överkomligt. Men bara om "all-in" finns implementerat.

En 1176 sitter ofta rätt i mixen med en gång. Det är den viktigaste faktorn som en klon måste klara av.

Självklart är inte deras ord lag men det är intressant att få en kommentar av personer med lång erfarenhet av branschen.

Informationen använder ni i sin tur precis hur ni vill. 🙂

davidwickström,

tack för bilderna! Skicka gärna fler när du får tid. 🙂

Giggsy-vad vill du säga med detta?

Inlägget är riktat till alla som står på tröskeln till en analog värld men som kanske inte har råd med orginalprylar (eller inte tycker att dom är värda det höga priset dom betingar) och dessutom inte riktigt vet om en 1176 är grejen för dom. Lite produktinformation och ett försök till hjälp på traven när, eller om, dom ska välja klon.

Dom bad att inte få figurera med namn men samtalet är korrekt återgivet. Man kan göra vad man vill med infon, det finns inget egenintresse i det hela.

Jag är mkt intresserad själv av att bygga en klon om dom låter bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

OK Giggsy,samma här faktiskt,om det inte framgått tidigare-mest för att det är en kul grej och låter den bra så är det ju toppen!

Vore kul att veta vilka du syftar på-skicka ett PM då så får vi se om jag vet vilka det är-känns lite anonymt att bli indragen/figurera med referens till några man inte vet vilka det är om du förstår mig...(jag kommer givetvis inte offentliggöra detta i så fall) 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite mer bilder.

Det tar sig, fast det går långsamt.

http://members.chello.se/bohwick/Bilder/11.../Lada_front.jpg

http://members.chello.se/bohwick/Bilder/11...2/Lada_over.jpg

http://members.chello.se/bohwick/Bilder/11.../lada_trafo.jpg

http://members.chello.se/bohwick/Bilder/11...0502/rattar.jpg

http://members.chello.se/bohwick/Bilder/1176/060502/VU.jpg

http://members.chello.se/bohwick/Bilder/11...502/bakplat.jpg

http://members.chello.se/bohwick/Bilder/11...kplat_upner.jpg

http://members.chello.se/bohwick/Bilder/11...ont_knappar.jpg

http://members.chello.se/bohwick/Bilder/11...02/gummifot.jpg

Det som är kvar nu är först och främst frontpanelen som ska borras hål i och graveras. Vågar inte borra hålen med min vanliga borr maskin. Det skulle nog gå åt pipan. Pelarborr måste det vara.

Sen är det de små hålen kring ut- och intagen på bakplåten som ska borras. Samma där; törs inte med borrmaskinen...

Vidare måste jag skaffa vrid- eller vippomkopplare till strömbrytningen. Vill helst ha en vrid, så jag kan använda en av dom fina bakelitrattarna som syns på bilderna.

Där känner jag mig inte säker på vad som behövs, måste både fas och nolla brytas eller räcker det med nån av dem? Vilka specar måste omkopplaren ha, 230V...? Hur kopplar jag? etc...

Sen var det lampa till VU-mätaren. Har inte hittat en lämplig, som har rätt specar.

Funderar på nån sorts lösning med lamphållare....

Link to comment
Dela på andra sajter

Där känner jag mig inte säker på vad som behövs, måste både fas och nolla brytas eller räcker det med nån av dem? Vilka specar måste omkopplaren ha, 230V...? Hur kopplar jag? etc...

3A 250VAC bör ju räcka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite fler bilder

tejpad_frontpanel.jpg

borra1.jpg

borra2.jpg

borrahal.jpg

borrat_klart.jpg

wow_vu.jpg

pinnar.jpg

vu.jpg

front1.jpg

front2.jpg

front3.jpg

Väntar på en vridpot, och en kylfläns som jag slarvat bort.

Sen ska den kalibreras, mätaren styrs bla av en FET transistor som jag måste byta för att få rätt utslag...

Och så graveringen av frontpanelen... Eller om det blir gnuggbokstäver med lite klarlack ovanpå, har inte bestämt mig.

Mycket pyssel blir det...

Men ganska snygga bakelit-rattar va? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

ser fantastiskt FETT ut 😕

Blir alldeles galen och får spasmer i elektronikbyggartarmarna!

Utomordentligt bra jobbat wickström! Bara att borra alla hålen i fönstret där VU mätaren skulle in...ryys.

Ska bli mumma att få höra ljudexempel.

OT, Vilken morgon! Här tittar man in och ser att både sounden och wickström, forumets alldeles egna Tretow/DeGeer har nått resultat! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

3A 250VAC bör ju räcka.

OK, tack!

Hur många poler ska den ha, funkar den här?

http://www.trimlog.se/butik/viewproduct.asp?artnr=CK2-6

Antar att både fas och nolla bör brytas...?

Ja, en Lorlin borde göra susen.

fas, nolla skall brytas så en 2polig räcker.

2pol/6lägen kan du göra om till 2pol/2lägen.

Så den lär väll funka utan problem!

// Johan

Redigerat av sounden
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...