Jump to content
Annons

Är det duktigt att komma upp i höga C?


sockerkakan

Recommended Posts

Annons
En enkel fråga; är det duktigt/bra att komma upp i höga C när man är 13 år och tjej?

Höga C, är vad jag har förstått inte den hösta tonen, vad heter den och hur många "tonskillnader" är det mellan dem?

Beror på vad du menar med högsta tonen. Det ju finns ingen högsta ton! Grovt brukar man säga att människan kan höra upp till ca 20 000Hz, vilket som tonhöjd är någonstans mellan ett D# och ett E ca fyra oktaver över sega hö... förlåt, höga C.

Däremot är höga C den högsta tonen som brukar användas i opera. Läs mer på wikipedias artikel, http://sv.wikipedia.org/wiki/Höga_c

Link to comment
Dela på andra sajter

Såhär säger Vikipedia om saken:

http://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%B6ga_c

Att vara flicka och 13 år och knipa den tonen är nog inte så svårt. Det brukar bara vara att hälla snö innanför hennes krage, så får man det 😆

Det är nog svårare att vara 35-årig kvinna och nypa den tonen snyggt.

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

"Höga C" betyder alltid trestrukna C för sopran- och altröster - och tvåstrukna C för tenor- och basröster.

Eftersom det är en tjej som frågar, får man med andra ord utgå från att det handlar om trestrukna C, eftersom uttrycket de facto HAR den betydelsen för vokalister. 😆

Det är duktigt att klara en så hög ton utan att rösten spricker - men oftast blir det bara pip och inte så väldigt användbart. Om man går till sångpedagog, så kan man ofta träna upp rösten så att man kan använda de höga tonerna utan att göra fel. Stämbanden är väldigt hårt spända för att klara så höga toner, så utan rätt teknik kan man faktiskt skada sig - så var försiktig...

Link to comment
Dela på andra sajter

några sopranarior tex nattens drottning går till f3 alltså en kvart högre än höga c.

jag sjöng faktiskt nattens drottning i falsett i ett skämtprojekt med orkester och satte nästan de högsta tonerna

hmm

jag kan ju säga att det har inget att göra med hur duktigt/bra man är bara för att man kan sjunga högt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Men man är väldigt duktig om man kan sjunga dom tonerna som ligger så högt. Så att det låter rent, fint och som det ska göra. Om man kan behärska dom tonerna utan att det låter piiip eller framtvingat är man väldigt duktig enligt min mening i alla fall. För som Claes skrev tidigare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den mänskliga rösten är fantastisk. Världsrekordet för killar är ett halvt tonsteg över högsta tonen på pianot. Det registret kallas whistle registret. Det finns även en kille som kan sjunga så lågt som 8hz, d.v.s en ton som är så låg så mänskliga örat inte ens hör den. Jag själv har varit uppe på 4strukna c i whistle registret 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är duktigt att komma upp i "höga" c om du kan göra något vettigt av tonen, precis som det är duktigt att kunna sjunga vackert i 1 strukna 🙂 Spelar ingen roll hur många oktaver du kan sjunga om det inte låter bra.

/Jon

Hehe.. Håkan Hellströms höga c vill inte jag höra 🙂

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är duktigt att komma upp i "höga" c om du kan göra något vettigt av tonen, precis som det är duktigt att kunna sjunga vackert i 1 strukna 🙂 Spelar ingen roll hur många oktaver du kan sjunga om det inte låter bra.

/Jon

Hehe.. Håkan Hellströms höga c vill inte jag höra 🙂

/Daniel

SÄG ALDRIG SÅDÄR IGEN !!!!!!!!!!!!!!!! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är duktigt att komma upp i "höga" c om du kan göra något vettigt av tonen, precis som det är duktigt att kunna sjunga vackert i 1 strukna 😄 Spelar ingen roll hur många oktaver du kan sjunga om det inte låter bra.

/Jon

Hehe.. Håkan Hellströms höga c vill inte jag höra 🙂

/Daniel

SÄG ALDRIG SÅDÄR IGEN !!!!!!!!!!!!!!!! 🙂

Håkan Hellströms höga c vill inte jag heller höra.. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...