Jump to content
Annons

Intressanta inspelningar att lyssna på, med allt noga beskrivet!


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Hittade en kanonsajt, för mig i alla fall, kanske inget nytt för många. Man kan lyssna på inspelningar och läsa exakt hur de gjort, vilka mickar som använts, man kan även lyssna på enbart en mick i taget. I länken nedan är det en trio som öser på live i studio, de står i varsitt rum med halvöppna dörrar emellan. Öset är ganska sanslöst, sånt här gillar jag. Har lyssnat flera gånger, gillar ljudet som f-n. Skulle jag ha ändrat på något skulle jag ha komprimererat trummorna, eller kanske helheten mindre. Basgitarren är lite väl utplattad även den, men det är nog så här man oftast gör idag. Grymt, vilket jävla band, det jag vill försöka spela in är nånting åt det här hållet, fast mindre polerat, om det nu går. Mer dynamik i alla fall.

http://www.recording-microphones.co.uk/recording-brew.shtml

Till vänster på sidan finns det inspelningar med sju andra band, bla en liveinspelning med Fabolous Ducks, de har spelat in trummorna med fyra mickar.

Ser nu att man även kan ladda ner videoar där man bland annat ser hur de är inne i Cubase och bökar.

Vore kul att höra lite åsikter om Brews inspelning, och upplägget med sidan överhuvudtaget. Jag tycker det är ruggigt intressant att läsa hur man gjort med allting.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Är ingen intresserad av inspelningar av levande musiker, eller hur man nu uttrycker det? Det här kanske är fel forum för sånt?

Här är ett gång som låter som modern pop, typ.

http://www.recording-microphones.co.uk/rec...ng-circus.shtml

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Är ingen intresserad av inspelningar av levande musiker, eller hur man nu uttrycker det? Det här kanske är fel forum för sånt?

Här är ett gång som låter som modern pop, typ.

http://www.recording-microphones.co.uk/rec...ng-circus.shtml

Det är ju "studio" forum, med fokus på att knåda fram musik ur en väldigt teknisk miljö. Levande musiker är bara ett redskap ur det perspektivet. Som du hört själv här så handlar det om att det en musiker gör ska vara "användbart" för den tekniska framställningsprocessen, i motsats till att tekniken används för att lagra eller ljudförstärka det en musiker gör, utan att färga, förbättra eller försämra.

Värderingarna och inställningen överlappar förstås varandra på en massa olika sätt. Men ju mer teknik som kommer in i vår vardag desto mer kommer studion att ses som musikens högsta tempel. Så det är nog både lite fel forum för den levande musikerns intressen, men den värdegrunden blir allt vanligare på de flesta forum. Det händer även på renodlade kompositionsforum att "låter bra" inte längre syftar på innehållet, utan på förpackningen: ljudet och de tekniska aspekterna.

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju "studio" forum, med fokus på att knåda fram musik ur en väldigt teknisk miljö.

För många av oss är en Studio fortfarande ett ställe där man spelar in musik. Oavsett om det är levande musiker som spelas in eller ett gäng samplers som står och snurrar.

Inte bara en låtskrivarstuga där man multibandskomprimerar sina midifilspelade EZDrummer-spår.

Det händer även på renodlade kompositionsforum att "låter bra" inte längre syftar på innehållet, utan på förpackningen: ljudet och de tekniska aspekterna.

Länkarna som nilsson bifogade bevisar tydligt att om framförandet är bra följer resten med på köpet. Tekniken blir ointressant när tagningen sitter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju "studio" forum, med fokus på att knåda fram musik ur en väldigt teknisk miljö.

För många av oss är en Studio fortfarande ett ställe där man spelar in musik. Oavsett om det är levande musiker som spelas in eller ett gäng samplers som står och snurrar.

Inte bara en låtskrivarstuga där man multibandskomprimerar sina midifilspelade EZDrummer-spår.

Det händer även på renodlade kompositionsforum att "låter bra" inte längre syftar på innehållet, utan på förpackningen: ljudet och de tekniska aspekterna.

Länkarna som nilsson bifogade bevisar tydligt att om framförandet är bra följer resten med på köpet. Tekniken blir ointressant när tagningen sitter.

De flesta knåpar väl ensamma med datorn, midin och en hyfsad mik ihop musiken, så det är ju förståeligt att inte så många har möjlighet att spela in på annat sätt. Att hålla ihop ett band är inte lätt, och att hitta nån ställe där ett helt band kan döna på som de vill är inte heller easy. Även jag har ensamknåpat tusentals timmar i min hemstudio. Hur bra man än gör det är det nåt som fattas gentemot det man kan göra tillsammans.

Att läsa om hur man mickat olika grejer och att tom kunna lyssna på varje mik för sig är ju kalas. Jag blir alldeles barnsligt uppskruvat förtjust.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sensmoralen i mitt inlägg var:

Oavsett om man spelar in hemma eller i storstudion så är det en riktigt bra tagning på en riktigt bra låt som gör det. Skulle man spela in Bobby McFerrin med en mobilkamera skulle man fortfarande bli ruskigt imponerad av det man hörde.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sensmoralen i mitt inlägg var:

Oavsett om man spelar in hemma eller i storstudion så är det en riktigt bra tagning på en riktigt bra låt som gör det. Skulle man spela in Bobby McFerrin med en mobilkamera skulle man fortfarande bli ruskigt imponerad av det man hörde.

Visst är det så. Det finns ju en del gamla inspelningar med riktigt dåligt ljud på som åtminstone jag ändå håller för bland det bästa jag hört. Att jag nu snart kommer att få möjligheten att spela in 8 kanaler samtidigt digitalt öppnar en helt ny värld för mig. Hoppas bara grejerna kommer snabbt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...