Jump to content
Annons

Recommended Posts

kojdavid (oregistrerad)
Postat

Hejsan!

Jag har råkat lägga på effekter på mina sång spår, och nu undrar jag hur man gör för att få bort alla effekter så att sången blir som den va när den gick in i burken, det är Cubase jag arbetar i!

vill att dem ska bli oredigerade alltså!

MYCKET TACKSAM FÖR HJÄLP!!!

Mvh David

Annons
Postat

Expander är motsatta effekten till kompressor. Ska man lyckas bra bör man nog använda precis samma fabrikat och samma inställning (motsatt) som kompressorn. Men det brukar vara oerhört svårt och tidskrävande att åstadkomma motsatt effekt på ett sätt som funkar bra.

Så överlag håller jag med Valle.

Postat (redigerat)

Ursäkta, men nu hänger jag inte med...du har alltså lagt på effekter, och dessutom bouncat tracksen, och tagit bort originalprojektet+ljudfiler från datorn, och har bara kvar sången med alla effekter "nerbrända"????? Eller jobbar Cubase destruktivt på något sätt???

Eller har du haft en hårdvarukompressor inpluggad vid inspelning?

Hur som helst, borde det inte bara vara att gå in i cubaseprojektet och ta bort effekterna? eller är det detta du inte vet hur du gör??

Om det är detta du är ute efter, så kan jag inte hjälpa dig, då jag inte använder cubase, men någon form av "bypass"-knappborde finnas på effekterna....dessutom borde ganska många här inne veta hur man gör....

Och om du nu inte har projektet kvar, eller haft hårdvarukompressor, eller om cubase arbetar destruktivt....så får du nog ta och spela in sången igen....

Redigerat av Mr Keys
kojdavid (oregistrerad)
Postat

Inte speciellt bra svar där uppe killar! Det är inte Vocals från vilka killar som helst jag har spelat in alltså.

Jag har kvar orginal filerna, men det jag undrade var om jag kunde lixom få bort effekterna jag hade lagt på "så länge"..

Och det borde ju finnas så man kan kan göra så att den blir som den var när den blev inspelad.

eller ska jag lixom behöva klippa in orginal filerna som ligger i en separat mapp? låter ju konstigt tycker jag..

säg till om ni kommer på hur man gör!

STORT TACK FÖR ERT TÄNKANDE! 😄

Ursäkta, men nu hänger jag inte med...du har alltså lagt på effekter, och dessutom bouncat tracksen, och tagit bort originalprojektet+ljudfiler från datorn, och har bara kvar sången med alla effekter "nerbrända"????? Eller jobbar Cubase destruktivt på något sätt???

Eller har du haft en hårdvarukompressor inpluggad vid inspelning?

Hur som helst, borde det inte bara vara att gå in i cubaseprojektet och ta bort effekterna? eller är det detta du inte vet hur du gör??

Om det är detta du är ute efter, så kan jag inte hjälpa dig, då jag inte använder cubase, men någon form av "bypass"-knappborde finnas på effekterna....dessutom borde ganska många här inne veta hur man gör....

Och om du nu inte har projektet kvar, eller haft hårdvarukompressor, eller om cubase arbetar destruktivt....så får du nog ta och spela in sången igen....

Postat
Inte speciellt bra svar där uppe killar! Det är inte Vocals från vilka killar som helst jag har spelat in alltså.

Jag har kvar orginal filerna, men det jag undrade var om jag kunde lixom få bort effekterna jag hade lagt på "så länge"..

Och det borde ju finnas så man kan kan göra så att den blir som den var när den blev inspelad.

eller ska jag lixom behöva klippa in orginal filerna som ligger i en separat mapp? låter ju konstigt tycker jag..

säg till om ni kommer på hur man gör!

STORT TACK FÖR ERT TÄNKANDE! 😄

Frågan kvarstår: Har du spelat in med effekter, så att dina originalfiler har kompressor o dyl - eller har du lagt på kompressor med hjälp av plugins i Cubase?

Om du har kört med plugins - har du då gjort mixdown där effekterna är med, så att det nya audiospåret innehåller effekterna?

Det kan vara så, att du måste dra in originalfilerna igen, om du har pillat för mycket med ljudfilerna och gjort destruktiv redigering av dem.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.