Jump to content
Annons

Zoom H2 som ljudkort - Hjälp!


BoGabrielNurmi

Recommended Posts

Hej alla!

Jag införskaffade nyligen en Zoom H2 för att banda intervjuer jag gör (forskar i psykologi). Eftersom jag också håller på med musik blev jag nyfiken när jag upptäckte att manicken kunde användas som ljudkort.

Själva installtionen gick mycket smidigt. Jag uppdaterade till senaste OS på H2.an och laddade hem och installerade senaste ASIO drivrutinerna från Zooms hemsida. Sedan körd jag igång Cubase SX 3 som jag kör på min laptop. Notera att jag egentligen inte använder laptopen för musikinspelning, har en stationär för detta.

I Cubase väljer jag Zoom H2 audiodrivers i Devices. Skapar ett stereospår och får mycket riktigt H2.an som stereo IN och H2.an som stereo OUT. Börjar så spela in. Det går fint. Jag ligger på en fördröjning runt 5 ms IN.

När jag således ska spela upp spåret igen stöter jag på patrull! Det knastrar och ljudet blir ibland helt förvrängt. Eftersom jag har jobbat med ljud länge vet jag hur dropouts låter när sample-size är satt för lågt i förhållande till datorns prestanda, och det låter inte alls lika dant. Dessutom ligger CUP usage på 3-4% med detta enda stereospår. Jag har dock aldrig använt ett USB ljudkort tidigare och tänker mig att det kan vara USB bussen som spökar.

Här är dessutom twisten: Jag går in i "ljudkortets" kontrollpanel via Cubase SX devices menyn och ändrar latency från 5ms som det stod på ursprungligen till ett högre värde. Samma probem. Höjer ytterligare. Samma problem. Höjer till MAXvärdet vilket ger 20 MS-IN och 80 MS-OUT. Fortfarande missljud, knaster och förvanskning av ljudet. Inte hela tiden, men tillräckligt för att det ska vara störande.

Har någon erfarenhet av detta? Vad är det som jag gör fel?

Jag sitter på en P4 3,2 ghz 512 ram, SP2.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Annons

Hej,

Jag är också nyfiken på det här. Funderar ju egentligen på att köpa Onyx Firewire-kortet till min Mackie mixer. Men om jag skulle kunna börja leka utifrån min Zoom H2 så vore det ju kanonbra. (Bättre att leka och känna vad man har behov innan man investerar för mycket...)

Hälsningar/C

Link to comment
Dela på andra sajter

möjliga orsaker till knaster och cpu-spikar på en vanlig windows-pc:

antivirusprogram, trådlöst nätverk, extra brandvägg (zonealarm etc), grafikkortet (som kan dela resurser med USB-portarna i många fall), datorns usb-chipset.

felsök genom att prova med att stänga av de tre förstnämnda, om sådant är igång på datorn. fungerar inte det, högerklicka på skrivbordet och välj egenskaper. gå till inställningar och klicka på "avancerat". under fliken "felsök" finns ett reglage. prova att stegvis sänka detta och se om det blir bättre. i sådana fall är det relaterat till grafikkortet. om detta inte hjälper är det dags att börja misstänka att datorns inbyggda usb-krets inte är särskilt bra konstruerad. om du har en pc-card-plats på din dator så kan du i detta fall köpa ett sådant kort med extra usb-portar och sätta i.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur högt ligger din minnesförbrukning ?

Går den över 512 MB totalt så börjar windows minnes-swappa,

och då kommer prestandaproblem i Cubase som ett brev på posten..

edit: PS. Du har väl valt att prioritera "Bakgrundstjänster" också ?

Redigerat av JakobP
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Som sagt, jag (som inte är original-postare) läser detta med intresse. Ska hem och ladda ned ny firmware till Zoom H2, Asio driver, och Reaper.

Förhoppningsvis får jag det att funka.

Min dator är en Dell Inspiron 6400 laptop 1,73 Ghz Duo Core, 1 Gb Ram, Windows XP Home, SP2

/C

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...