Jump to content
Annons

En snabb, enkel fråga om Cubase


ramoand

Recommended Posts

Annons

Haha du tryckte på Z, för en notorisk crossfadare är detta alldeles för bekant, du får helt enkelt dra i underkant

på det spåret och justera det efter dom andra, för att sedan zooma alla som beskrivet ovan

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, tack för svaren!

Jag tar en fråga till:

Om jag lägger på en effekt på ett midispår/audiospår, typ reverb, kan jag då i cubase mixa ner BARA effekten till ett audiospår så att ja har midispåret/audiospåret för sig och ett audiospår med bara effekten för sig?

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, tack för svaren!

Jag tar en fråga till:

Om jag lägger på en effekt på ett midispår/audiospår, typ reverb, kan jag då i cubase mixa ner BARA effekten till ett audiospår så att ja har midispåret/audiospåret för sig och ett audiospår med bara effekten för sig?

Vill inte vara den som den, men skulle väldigt gärna vilja ha svar på frågan ovan.. nån som kan hjälpa mig..?

Link to comment
Dela på andra sajter

Skicka ljudet från källan till reverbet före regel

Vad menas med det? 😄

Det blir lite långt att förklara i detalj. Men i cubase gör man såhär:

Om du sänker volymregeln för ett ljud, så tystnar ju reverbet med. Det beror på att ljudet skickas till reverbet i den nivå som volymregeln står på för stunden. Det här läget är det vanligaste, och kallas för 'effekt efter regel'.

Varianten till det, är 'effekt före regel', och det går till så att man kopplar så att ljudet skickas till reverbet i en och samma nivå ovsett vad volymregeln står på. Ställer man in det så, så kan man sänka volymregeln till noll, och ljudet skickas ändå ut till reverbet, medan originalljudet står på noll.

I cubase gör man det i Sends-egenskaperna. Dom kommer man åt antingen genom inspeltorkolumnen längst till vänster, eller genom att trycka på det ökända e-et och få upp egenskapsfönstret för en kanal. I Sends avdelningen finns en knapp, direkt till höger om powerknappen för reverbutgången. Den har en ikon som ser ut som en volymregel i miniatyr med en fyrkant till höger. Ställer man musen över den så hoppar det upp en informationsruta som säger "Pre fader" (före regel). Klickar man på den knappen blir den orange och effekt-mängden är då frikopplad ifrån volymregeln för den ljudkanalen.

Ett enklare sätt - som jag kom att tänka på först nu - är att glömma allt ovanstående och istället ställa vänster markör på ettan i låten, och höger markör i absoluta slutet av låten, och gå till File -> Export -> Audio Mixdown. I den rutan finns en avdelning som heter "Outputs", som har en drop down lista. Klicka på pilen och fäll ut drop down listan och välj den reverbeffekt du använder. Direkt till höger finns en avdelning som heter "Import to". Se till att "Audio Track" är ibockad där.

Gör du såhär, så väljer du att rendera ut endast ljudet ifrån effekten och automatiskt importera det i ditt nuvarande projekt som ett audiospår.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...