Jump to content
Annons

Skriva noter med penna och papper?


hydra

Recommended Posts

Träffade en grym jazzgitarrist på musikskolan för ett tag sen som var en hejare på att skriva noter för hand. Det gick i en rasande takt.

Har ingen kontakt med honom längre men tänker börja skriva ner mina låtideer på papper och bli minst lika grym. Nu har jag lite problem att få det att flyta någorlunda.

Jag sitter och försöker snida till noterna med flaggor och rests så det är läsbart men det tar en väldig tid. Jag undrar om nån har några tips hur man skriver noter för hand. Kanske skriva snabba utkast innan man gör det läsbart etc.

Förr eller senare hittar jag väl på en egen stil men det kanske finns grundregler man kan känna till, precis som med skrivstil?

Jag undviker helst att skriva ner på datorn för jag vill inte sitta häckandes där när man kan spela musik istället. När det är dags att spela in kan man ta sig till datorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag sätter ut punkten först, och skaftet sen. Tror jag skriver i fraser, ungefär som text ... skriver punkter tills man kommer till en "vilopunkt", sen hoppar man tillbaka och sätter ut skaft, balkar, flaggor och beteckningar. Jag gör likadant när man skriver text för hand, skriver bokstäverna först, tills man kommer till en vilopunkt, sen skippar man bakåt och sätter prickar över i, ö, å, bindestreck, fyller i tomhålen liksom. Men i partitur så skriver jag typ nästan hela stycket i en stämma innan man hoppar tillbaka, annars tappar jag flödet i huvet. Det blir för mycket att stå och stampa på samma ställe om man ska skriva ut samma ställe i musiken för 18 instrument innan man kan gå vidare. Jag måste ha flyt. Därför vill jag alltid ha notpapper med klaver och taktstreck färdigutsatta - 4 takter per system ska de va 😳

För mig är handskrivna noter som kladdskrift ungefär. Ska de användas till något som andra ska spela så renskriver man ju, eller kör ut dom i cubase. Det är ju samma sak med handskrivna anteckningar; jag maskinskriver det efteråt om det är texten i sig som ska publiceras. Så jag skiter i hur läsbart för andra det är när jag skriver, om det är bara jag och några till som ska se det. Man skriver ju inte för att det ska se bra ut, utan för att lagra liksom, så man slipper minnas eller oroa sig för att glömma. Skriver man något lite snabbt för att gitarristen bredvid ska kunna spela det, så .. då ser man vill till att inte slarva alltför frimodigt, men inte skriver man någon snyggtext direkt. Huvudsaken för mig är att man kan skriva ner det på samma sätt som det flyter i huvet. Huvet kan liksom inte sitta och vänta tills man har skrivit en viss grej klart innan man flyter vidare. Så funkar inte jag i alla fall.

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)

jag håller med Opus99 i mycket men kan komma med lite tillägg.

Oftast när jag skriver noter för hand är det för att planka en melodi eller ett solo, och då måste man kunna skriva fort. Mina nothuvuden består av små sneda streck (om det inte är halvnoter eller längre värden, då är det en lite ring). Att rita en ifylld prick tar ju betydligt längre tid än att göra ett streck. Oftast blir det dessutom väldigt tydligt med på vilken linje eller vilket mellanrum noten är ritad. Precis som Opus99 ritar jag ut nothuvudena innan jag sätter dit skaften, balkarna, bågarna, o.s.v. Fjärdedelspauser kan man ägna hur lång tid åt som helst och ändå inte få dem perfekta, jag gör mina som bakvända och kantiga 3:or, och hittills har ingen frågat vad det är för något.

jag kan inte påstå att jag skriver enormt snygga noter, men tillräckligt tydliga och ganska snabbt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Aha! Upplysningens dager 🙂

Tackar och bockar.

Jag minns att Gitarristen jag träffade också skrev med sneda streck ibland, men jag kunde inte tolka var och hur. Har gjort det själv ett tag men jag har en tendens att gå tillbaks och göra om dem till snygga noter efter några bars. När man suttit och räknat, ritat och pulat en stund har man helt tappat melodin man hade i huvudet en stund sen.

Ska börja skriva ner allt jag spelar så får metoden växa fram efter behov så att säga.

Link to comment
Dela på andra sajter

I princip så spelar det ingen roll hur dina noter ser ut, det är inte grafisk formgivare som du vill bli :-) dvs så länge du kan läsa det.

Men, vill du att andra ska läsa dina handskrivna noter så krävs det att du skriver begripligt.

Anekdot: på den gamla goda tiden när jag gick på Music College i slutet av 70-talet så hade vi klasser i notskrivning. Jag fick spendera timmar, efter att köpt rätt nubb, bläck, notpapper, med att skriva åttondelar, de små jävla flaggorna, för att inte tala om åttondelspauser, och inte fick man examen förran man lyckats med att handskriva ett helt partitur! (försök att sudda i bläck . . . bara att börja om unge man!)

Sedan dess så skriver jag noter som jag vill . . . och om jag vill att nån ska kunna spela det jag skriver så använder jag Finale. Gud har låtit oss använda datorer just av den anledningen . . .

Link to comment
Dela på andra sajter

stoferb (oregistrerad)

Jag skriver oftast för hand. I noteringsprogram som Finale är det alltid lika omständligt att göra enkla saker som t.ex byta klav eller markera staccato, sätta ut fingersättningar, förslag, drillar o.s.v. Och skulle man vilja ha fria taktstreck, lägga till eller dra ifrån system mitt i stycket, eller balka och gruppera tonerna som man vill så vet jag inte ens hur man gör. För hand är man helt fri från sådana inskränkningar.

Ett tips är att alltid börja med att sätta ut den stämma som rör sig mest i varje takt. Det kan bli lite snålt med utrymme annars. Och jag gör precis som opus99, sätter ut en massa punkter och eventuella förtecken sedan kommer streck, balkar och flaggor och allt vad det heter. För övrigt så när jag skissar så använder jag ofta inte ens notpapper. Det är lite ackordbeteckningar, korta motiv i notform (utan streck eller förtecken), ibland bara en linje som rör sig som melodin.

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Jag skriver oftast för hand. I noteringsprogram som Finale är det alltid lika omständligt att göra enkla saker som t.ex byta klav eller markera staccato, sätta ut fingersättningar, förslag, drillar o.s.v. Och skulle man vilja ha fria taktstreck, lägga till eller dra ifrån system mitt i stycket, eller balka och gruppera tonerna som man vill så vet jag inte ens hur man gör. För hand är man helt fri från sådana inskränkningar.

nu vill jag inte sätta dit dig på något sätt. Är medveten om att alla trivs med olika sätt att arbeta på och har du ett sätt som funkar för dig så kör på det!

det jag tänkte inflika är att det är ganska smidigt att göra såna saker som du nämner i Finale. Till en början verkar allt väldigt rörigt och svårbegripligt men när man fått kläm på vad de olika verktygen gör och hur man använder och programmerar snabbkommandon måste jag säga att det går förvånansvärt enkelt att göra avancerade saker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skriver oftast för hand. I noteringsprogram som Finale är det alltid lika omständligt att göra enkla saker som t.ex byta klav eller markera staccato, sätta ut fingersättningar, förslag, drillar o.s.v. Och skulle man vilja ha fria taktstreck, lägga till eller dra ifrån system mitt i stycket, eller balka och gruppera tonerna som man vill så vet jag inte ens hur man gör.

Nej det är det inte. :-)

Att byta klav tar ett klick, att lägga ut staccato tar ett klick. Samm med drill.

Fria taktstreck? Ett klick samt välja bort taktstreck.

Att Finale är svår är en myt. :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skriver oftast för hand. I noteringsprogram som Finale är det alltid lika omständligt att göra enkla saker som t.ex byta klav eller markera staccato, sätta ut fingersättningar, förslag, drillar o.s.v. Och skulle man vilja ha fria taktstreck, lägga till eller dra ifrån system mitt i stycket, eller balka och gruppera tonerna som man vill så vet jag inte ens hur man gör.

Nej det är det inte. :-)

Att byta klav tar ett klick, att lägga ut staccato tar ett klick. Samm med drill.

Fria taktstreck? Ett klick samt välja bort taktstreck.

Att Finale är svår är en myt. :-)

Finale är ju skitsvårt... tacka vet jag sibelius 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Mina nothuvuden består av små sneda streck (om det inte är halvnoter eller längre värden, då är det en lite ring).

Samma här 😄

me too 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Jag skriver oftast för hand. I noteringsprogram som Finale är det alltid lika omständligt att göra enkla saker som t.ex byta klav eller markera staccato, sätta ut fingersättningar, förslag, drillar o.s.v. Och skulle man vilja ha fria taktstreck, lägga till eller dra ifrån system mitt i stycket, eller balka och gruppera tonerna som man vill så vet jag inte ens hur man gör.

Nej det är det inte. :-)

Att byta klav tar ett klick, att lägga ut staccato tar ett klick. Samm med drill.

Fria taktstreck? Ett klick samt välja bort taktstreck.

Att Finale är svår är en myt. :-)

Finale är ju skitsvårt... tacka vet jag sibelius 😮

Finale verkar jätterörigt innan man kommer in i tänket, men när man väl gjort det är det både lättjobbat och smidigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

fy va kul med alla notskrivarmänniskor här. 😮 hade ingen aning om att det var så många som bryr sig om den konsten här på forumet. Jag kan bara hålla med. punkter eller streck eller prickar, eller vad man nu vill kalla det, först. Sen resten. Känner igen mig i linjevarianten med. Otroligt smidigt.

Och sen med Finale. Förstår inte vad folk pratar om. Jag satte mig ner och hittade rätt på en gång, första gången jag satt med programmet. Det var ju inte alls svårt. Plankade en Real Group grej som första saken jag gjorde, haha. Så det var ju en liten utmaning för öronen ibland, men otroligt lätt att komma in i programmet tyckte jag. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Dags att rycka upp den här tråden lite. 😆

Nu har jag då köpt finale printmusic 2009 och sitter med ett lite dilemma. Självklart köpte jag det på engelska från ett annat land eftersom det är så totalt snordyyyrt i sverige, oavsett om man köper det på svenska eller engelska.

Jag vill ändra hur finale balkar ihop vissa toner. Är det någon som har koll på det? Vad det kommandot kan tänkas heta på engelska? 😱

...lite roligt att det sista jag skrev var att det var så himla lätt med Finale. Men att fördjupa sig är en helt annan grej! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Har man börjat med Sibelius och sedan går över till Finale så är Finale apjobbigt!!! 😛

Jag är tydligen av en lite annan skola än många här; jag spenderade ett tag på att studera hur t.ex. fjärdedels- och åttondelspauser såg ut, och sedan hur jag skulle rita dem, och nu sitter de som en smäck! Jag ritar också prickar och fyller i istället för streck, och gör balkar och flaggor direkt. Gör man det bara ett tag så kommer man ju upp i lite hastighet. Det är ju upp till en själv, men jag är lite perfektionist av mig. Nu är jag ju inte så värst snabb på mitt sätt att skriva noter, men det beror nog lika mycket på att jag plankar och skriver noter för hand så sällan.

Mitt råd blir väl...om du har tid och motivation så är det inte så jobbigt som man tror att få till ett snyggt notskrivande i grunden som sedan bara kommer gå snabbare ju mer du skriver. Om du är lite mer whatever! så kör sneda streck och låt pennan glöda! Som någon nämnde så är ju den enda regeln att folk ska förstå vad du skriver, och det krävs nog ganska kladdigt skrivande innan det blir oläsligt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Träffade en grym jazzgitarrist på musikskolan för ett tag sen som var en hejare på att skriva noter för hand. Det gick i en rasande takt.

Har ingen kontakt med honom längre men tänker börja skriva ner mina låtideer på papper och bli minst lika grym. Nu har jag lite problem att få det att flyta någorlunda.

Jag sitter och försöker snida till noterna med flaggor och rests så det är läsbart men det tar en väldig tid. Jag undrar om nån har några tips hur man skriver noter för hand. Kanske skriva snabba utkast innan man gör det läsbart etc.

Förr eller senare hittar jag väl på en egen stil men det kanske finns grundregler man kan känna till, precis som med skrivstil?

Jag undviker helst att skriva ner på datorn för jag vill inte sitta häckandes där när man kan spela musik istället. När det är dags att spela in kan man ta sig till datorn.

Skriver jag för hand så är det bara för mig själv, skriver alltid ut det på datorn senare. Musikerna jag jobbar med brukar ha som kriterium att det måste vara maskinskrivna noter.

Kör med Sibelius, men började i Finale. Switchade och har typ ökat notskrivningstempot med 300% 😕

Det går ju att få handskriven feeling i notprogrammen också. Jazz-font/Inkpen är läckert 😏

special_notations_inkpen2.png

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...