Jump to content
Annons

En riktig rackabajsarsynt!


tbruce

Recommended Posts

Det känns hemskt att erkänna, men jag börjar känna mej lite låst av Logics ES2. Visst är den fantastisk och visst finns det extremt mycket man kan göra, men ibland tar möjligheterna ändå slut före fantasin. Känner mej ibland begränsad i allt från oscillatorer, filter, enveloper/LFOer och modulationsmatris.

Så jag funderar på att investera i en riktig rackabajsarsynt. ES2 kanske kan räknas som en sån iofs men jag vill ha nåt ännu mer rackabajsigt, eller kanske bara ett komplement. Kanske nån synt med modulärt upplägg?

Obs att jag frågar efter synt-syntar nu, sånna som låter elektroniskt och syntigt och har grunden i traditionell subtraktiv syntes, inte nån sorts samplervariant eller nåt svårbegripligt á la Omnisphere. Det ska vara lättrattat på det sättet att rattandet inte behöver baseras på "slump", jag vill veta vad varje ratt gör och hur ljudet kommer påverkas.

Några förslag? Reason och Reaktor är inte riktigt aktuellt, är ute efter nåt mer sammanhållet. Vill i princip ha en enda skärm med överblick över allt, ogillar att behöva bläddra massa för att se vad som pågår. Därför är också vissa av Native Instruments bjässar som Absynth och Massive uteslutna.

Några som jag är nyfiken på:

  • Arturias Moog Modular V
  • Arturias ARP2600 V
  • Native Instruments PRO-53

Vad tycker ni om dessa?

Au-format är ett måste btw.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
DieHard (oregistrerad)
Det känns hemskt att erkänna, men jag börjar känna mej lite låst av Logics ES2. Visst är den fantastisk och visst finns det extremt mycket man kan göra, men ibland tar möjligheterna ändå slut före fantasin. Känner mej ibland begränsad i allt från oscillatorer, filter, enveloper/LFOer och modulationsmatris.

Så jag funderar på att investera i en riktig rackabajsarsynt. ES2 kanske kan räknas som en sån iofs men jag vill ha nåt ännu mer rackabajsigt, eller kanske bara ett komplement. Kanske nån synt med modulärt upplägg?

Obs att jag frågar efter synt-syntar nu, sånna som låter elektroniskt och syntigt och har grunden i traditionell subtraktiv syntes, inte nån sorts samplervariant eller nåt svårbegripligt á la Omnisphere. Det ska vara lättrattat på det sättet att rattandet inte behöver baseras på "slump", jag vill veta vad varje ratt gör och hur ljudet kommer påverkas.

Några förslag? Reason och Reaktor är inte riktigt aktuellt, är ute efter nåt mer sammanhållet. Vill i princip ha en enda skärm med överblick över allt, ogillar att behöva bläddra massa för att se vad som pågår. Därför är också vissa av Native Instruments bjässar som Absynth och Massive uteslutna.

Några som jag är nyfiken på:

  • Arturias Moog Modular V
  • Arturias ARP2600 V
  • Native Instruments PRO-53

Vad tycker ni om dessa?

Au-format är ett måste btw.

Alla dessa är mycket bra syntar. Är man ute efter analogt ljud är de i toppklass. Det är väl bara ladda ned dem och testa och se hur du upplever dem som lättrattade och lätt skapar de ljud du är ute efter?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det känns hemskt att erkänna, men jag börjar känna mej lite låst av Logics ES2. Visst är den fantastisk och visst finns det extremt mycket man kan göra, men ibland tar möjligheterna ändå slut före fantasin. Känner mej ibland begränsad i allt från oscillatorer, filter, enveloper/LFOer och modulationsmatris.

Så jag funderar på att investera i en riktig rackabajsarsynt. ES2 kanske kan räknas som en sån iofs men jag vill ha nåt ännu mer rackabajsigt, eller kanske bara ett komplement. Kanske nån synt med modulärt upplägg?

Obs att jag frågar efter synt-syntar nu, sånna som låter elektroniskt och syntigt och har grunden i traditionell subtraktiv syntes, inte nån sorts samplervariant eller nåt svårbegripligt á la Omnisphere. Det ska vara lättrattat på det sättet att rattandet inte behöver baseras på "slump", jag vill veta vad varje ratt gör och hur ljudet kommer påverkas.

Några förslag? Reason och Reaktor är inte riktigt aktuellt, är ute efter nåt mer sammanhållet. Vill i princip ha en enda skärm med överblick över allt, ogillar att behöva bläddra massa för att se vad som pågår. Därför är också vissa av Native Instruments bjässar som Absynth och Massive uteslutna.

Några som jag är nyfiken på:

  • Arturias Moog Modular V
  • Arturias ARP2600 V
  • Native Instruments PRO-53

Vad tycker ni om dessa?

Au-format är ett måste btw.

Alla dessa är mycket bra syntar. Är man ute efter analogt ljud är de i toppklass. Det är väl bara ladda ned dem och testa och se hur du upplever dem som lättrattade och lätt skapar de ljud du är ute efter?

Det ska jag absolut göra. Just nu sitter jag dock på strikt surflina så jag kan inte gå in på deras ftp:er...

Har du förslag på några andra syntar? 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Syntarna du har listat är bra syntar. Men en av dessa blir liksom bara en rackarbajsare.

Det är inte precis så att man kan göra allt med dessa mycket bra syntar utan dom är bra emuleringar av gamla syntar.

Ett skälen till att välja tex Prophet eller Moog emuleringarna är om man är hängiven Moog eller Prophetanhängare.

Det är bra syntar men tämligen begränsade jämfört med moderna instrument.

Nu är jag en Reason fanboy så jag måste föreslå Reason. 😆

En av anledningen varför välja Reason är att den är moduluppbyggt och nära nog gränslös med möjligheter.

Den nya Thor synten är ett underverk, den är också modulär och låter både som en ny och en old school synt. Bara Thor tycker jag gör Reason prisvärd. Jag skulle lätt välja Thor framför syntarna ovan.

Reason är också extremt snålt resursmässigt, många emuleringar tenderar till att dra mycket CPU ur din burk.

Reason är ingen VST utan du kör den via Rewire vilket jag tycker funkar kanon.

Du kan använda Reasons sequenser som är riktigt bra nu för tiden eller lägga in en Reason synt på ett midispår i Logic ungefär som en VST.

Och att skapa komplexa ljud är enkelt i och med Combinatormodulen där du kan ha hur mycket instrument och effekter som helst men den kan spelas som ett instrument. Mycket smutt.

Jag gör mycket egna ljud och har nästan helt slutat använda nadra syntar för det mesta kan jag göra i Reason.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Snabba reflektioner:

ARPen tror jag du kommer uppleva som krånglig. Den tar tid att lära sig patcha och dutta med. PRO-53 är onödigt enkel och har ingen större rackabajsarfaktor tycker jag.

Minimonsta från GForce är både billigare och låter bättre än MinimoogV, åtminstone VST-versionen. Dessutom har den fler moduleringsmöjligheter.

En annan fin synt du bör kolla upp är Arturias Jupiter 8 - där har du bra grundljud, fina inbyggda effekter och en massa användbar extrautrustning. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Schysst med bra uppslutning till tråden. 😆

joachime (och dd): Vad är det som är krångligt med ARPen? Tycker den ser hyfsat lättjobbad ut på skärmdumparna, men har som sagt inte testat... Gillar upplägget med allt på en skärm, känns som att när man väl lärt sig den så kommer det gå snabbt.

drloop: Reason har jag redan rätt bra koll på, och vet redan att det inte är vad jag är ute efter. Vill ha något mer fokuserat, som bara försöker vara ett musikinstrument och gör det bra. Men jag kan hålla med om att nya Thor är spännande. Kanske åt rätt håll, men jag vill ha en vanlig plugg.

dumb dan: Om ARP, se frågan ovan. Jo PRO-53 verkar väl rätt begränsad, stryk den. Minimonsta och Imposcar har jag kollat på lite. Jupiterklonen ser lite begränsad ut... eller? Ser inte ut som att kopplingsmöjligheterna är särskilt öppna?

Inser att det kanske verkar som att jag är ute efter analogemulering men så är det inte, det var bara några exempel jag listade. För att vara ärlig så tycker jag egentligen att några av NI:s syntar som Massive och Absynth är väldigt intressanta men jag gillar inte gränssnittet. Det kanske är så att om man försöker återskapa en gammal hårdsynt så är det större chans att man håller gränssnittet överskådligt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker inte att du ska utesluta Reaktor så snabbt, du får ju ett gäng olika syntar på köpet! Dessutom kan du som registrerad användare ladda ner hur många olika syntar som helst från NI:s sida (usermade alltså). Jag har flera jättefina ARP:s, en vcs-3:a och juno-kloner....Man får jäkla massor av ljud för pengarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Här är en kort lista på önskemål:

  • Extremt flexibla kopplingsmöjligheter - antingen med modulationsmatris/router eller med "kablar".
  • Tillräckligt många och flexibla LFOer och enveloper för att man inte ska bli begränsad
  • Vettiga stereofunktioner - vill typ kunna panna oscillatorerna fritt t ex, inte bara nån tacky chorusfunktion på slutet (detta är väl det absolut drygaste med ES2).
  • Många typer av oscillatorer
  • Överskådligt gränssnitt

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker inte att du ska utesluta Reaktor så snabbt, du får ju ett gäng olika syntar på köpet! Dessutom kan du som registrerad användare ladda ner hur många olika syntar som helst från NI:s sida (usermade alltså). Jag har flera jättefina ARP:s, en vcs-3:a och juno-kloner....Man får jäkla massor av ljud för pengarna.

Utesluter inte Reaktor på något sätt, det handlar väl mest om att hitta rätt verktyg till rätt sak. Jag är väl rädd att Reaktor är för pillvänlig. Jag gillar upplägget i ES2 där allt finns på sin plats, då kan man lära sig synten hyfsat fort och slipper fundera för mycket sen.

Visserligen skulle man säkert kunna använda Reaktor för att bygga sig en egen "perfekt" synt... hmm.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker inte att du ska utesluta Reaktor så snabbt, du får ju ett gäng olika syntar på köpet! Dessutom kan du som registrerad användare ladda ner hur många olika syntar som helst från NI:s sida (usermade alltså). Jag har flera jättefina ARP:s, en vcs-3:a och juno-kloner....Man får jäkla massor av ljud för pengarna.

Utesluter inte Reaktor på något sätt, det handlar väl mest om att hitta rätt verktyg till rätt sak. Jag är väl rädd att Reaktor är för pillvänlig. Jag gillar upplägget i ES2 där allt finns på sin plats, då kan man lära sig synten hyfsat fort och slipper fundera för mycket sen.

Visserligen skulle man säkert kunna använda Reaktor för att bygga sig en egen "perfekt" synt... hmm.

Just det, men att börja bygga Reaktorsynthar tar sjukt mycket tid och är verkligen pilligt, om det var det du ville undvika. Jag började med att pilla som fan med Reaktor men orkade aldrig slutföra mer än några projekt...Det är många sömnlösa nätter...Usch.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du kollat in Arturia CS80V? Det är en emulering av den gamla monstersynten Yamaha CS80. Med monster menar jag nu inte alla knappar och spakar, för dom är ganska självförklarande och inte sååå svåra att lära sej. Nej, jag tänker på det faktum att originalet vägde som en ko och var seriöst opålitlig beträffande stämning och sånt. Dom som turnerade med den här modellen hade gärna en special-råddare som bara tog hand om CS80n.

Jag har själv ägt en CS60 (lillebror med halva antalet röster och presets), och själva ljudet är egentligen inte så värst fett, snarare låter den väldigt japanskt. Men det finns en massa trevliga inbyggda hyss som ringmodulator mm som gör att det är lätt att skapa utomjordiska ljud. En finfin performance-synt! 😆

Kan kanske vara värt att kolla.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Vettiga stereofunktioner - vill typ kunna panna oscillatorerna fritt t ex, inte bara nån tacky chorusfunktion på slutet (detta är väl det absolut drygaste med ES2).

Då behöver du en synth som är tvåkanalig rakt igenom. Lutar av Reaktor eller liknande system tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

fxPansion Vanguard tycker jag är, låter bra, men det kan kanske hamna i "för lite tweakmöjligheter" kategorin med. Rob Papens Blue är har ju mer möjligheter, men låter inte så roligt, tycker jag. Min favvo är FM syntesen, FM8 m.fl., och klaga på möjligheter där? .. då är man hardcore 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle nog satsat på Korg Legacy Collection (har den iofs själv) med ms20 och lite sånt gött,..fast nuförtiden heter den typ analog edition.. den är riktigt fet och rolig att ratta plus att det finns patchmöjligheter..

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller en DSI Evolver?

Så att du kommer ut från mjukvaruträsket... 😆

Mjukvaruträsket? Akta så jag inte bussar min Elektronika EM-25 på dej. 😄 Hårdvara är kul men mjukvara är smidigt. Det jag är ute efter här är ett verktyg som jag kan använda för att hyfsat snabbt ta fram precis det syntljud jag vill ha när jag vet vad jag är ute efter, utan att å ena sidan kollra bort mej eller å andra sidan tvingas kompromissa pga begränsade möjligheter.

Link to comment
Dela på andra sajter

claes på forumet brukar ju ha bra prylar och inte allt för svårjobbat så varför inte ta en synt som är billig och låter bra SYLENTH1

som du hittar här: http://www.lennardigital.com/modules/sylenth1/

Sylenth1 var min första tanke, den har alla specs som Tor frågar efter och känns som ett självklart val men vad jag förstår finns den bara som VSTi.

Link to comment
Dela på andra sajter

claes på forumet brukar ju ha bra prylar och inte allt för svårjobbat så varför inte ta en synt som är billig och låter bra SYLENTH1

som du hittar här: http://www.lennardigital.com/modules/sylenth1/

Sylenth1 var min första tanke, den har alla specs som Tor frågar efter och känns som ett självklart val men vad jag förstår finns den bara som VSTi.

Vst eller vsti eller vad det nu heter inte hårdvara + man måste ladda ner den från http://www.lennardigital.com/ och man betalar med kort det var i alla fall vad claes skrev att han gjorde 🙂

Stråkar eller symfoni orkester med bra kvalite undras om reasons refill med dom ljuden håller måttet i jämförelse med garritan och dom andra stråk vsti:erna hmm..?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle nog satsat på Korg Legacy Collection (har den iofs själv) med ms20 och lite sånt gött,..fast nuförtiden heter den typ analog edition.. den är riktigt fet och rolig att ratta plus att det finns patchmöjligheter..

Trevligt att se att nån oxå påpekar Korg Legacy Collection! 😳

Korg Poly/Six - stora feta pads/monsterbasar/massiva leads mm...

Korg MS-20 - Basar/effektljud/monoleads mm...

Korg Wavestation - Klockor/pianon/ U name it... (Hög inlärningskurva men nån timma eller två med manualen så sköter man sig ok!)

Sedan kan Du korsa 2 valfria syntar och "mutera" fram lite mer experimentella klanger,allt i ett vänligt grännssnitt!

En klar favorit i min samling! 😄

Fridens...

Link to comment
Dela på andra sajter

Korg Legacy Collection! lyssnade jag på och även surge,men dom har ändå inte lika sköna sound som sylenth1 har. Den är verkligen en bra synt,men jag vill gärna ha riktiga orkester stråkar också men dom är lite dyrare att införskaffa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...