Jump to content
Annons

Skivbolag, bokningsbolag, musikförlag m fl


wonderboy

Recommended Posts

Kanske bör vi fundera på om inte det skall läggas till någon ny avdelning på forumet som behandlar dylika frågor?

Som jag skrivit på annat ställe har inte min närvaro på forumet varit så bra som Ni och jag hade önskat. Jag har haft fullt upp med annat. Dels har jag hoppat med i ett sidoprojekt där jag gitarristar mig i ett annat band och dels så försöker jag få ihop mitt eget band, Wonderland och vår demo cd "Seven Wonders".

Vi har gjort alla fel man kan göra och några till. Bl a brände vi av fem skivor med icke färdiga mixar och hade med oss när vi var på "Slottskogen Goes Progressive" i augusti. Vi kladdade bara dit lite info med tuschpenna och hade skivorna i papperskonvolut. Vi delade ut dem till några i den arrangerande föreningen. Detta ledde till intresse från deras sida och nu spelar vi förband till ACT tack vare dem!

Vi har en knappt påbörjad Myspace-sida. Där ligger ett töntigt kort på en strand, medlemsnamn o tre ofärdiga mixar på låtar. Efter att annons om vår spelning dykt upp på Artrock.se, har antalet lyssningar per låt gått från ett tiotal till ett par hundra på bara några dagar, kul!

Oj, detta luktar skryt - inte meningen! Faktum är dock att folk har hört av sig från olika delar av branschen. Det handlar om små bolag som vill höra mer, träffas, prata osv. Nu till mina frågor:

1. Vad gäller när man skriver avtal/kontrakt med bolag som har sitt säte i annat land? Gäller svensk, utländsk lag eller finns internationell lagstiftning?

2. Det gäller som sagt små bolag och vi råkar veta att det inte finns mycket pengar vare sig för dem eller för oss. Skall vi ändå ta juridisk hjälp? Av vem och vad kostar sådant?

3. Är 14 dagar i en "Mid-priced studio" i Sverige ett standardförfarande som vi skall acceptera? Har lyssnat på lite produktioner från ett par studios som föreslagits och visst låter det mycket bättre än det jag åstadkommit själv men inte alls så bra som jag hade hoppats. Någon som har några erfarenheter? Vilka krav kan man ställa? Kan man begära att skivbolag står för boendekostnader, mat, resa etc? T o m "inkomstbortfall"?

4. Vem äger/ skall äga rättigheterna till mina låtar?

5. Vilka procentsatser är rimliga vad gäller del i ev vinst vid skivförsäljning? Skall jag skriva avtal med det förlag som skivbolaget tipsar om?

6. Känner Du någon som kan det här med juridik/ förhandling inom musikvärlden och som kan företräda oss? Säg!

Det finns säkert mer jag borde fråga om. Sanningen att säga så är jag lite tagen på sängen. Tycker också att det börjar kännas mer problematiskt än roligt, faktiskt. Jag vill skriva o spela in nya låtar. Jag hade gärna betalat någon annan för att göra allt det här andra om jag bara hade pengar! Det finns kanske någon bra, aktuell bok i ämnet?

Tack på förhand för Ditt svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

En som brukar ha ganska så konkreta svar på sådana frågor är Demomannen (forummedlem). Förhoppningsvis läser han din tråd.

I övrigt vill jag komma med dagens bästa tips: Rådgör först med juridisk expertis innan du skriver på ett avtal.

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Vad gäller när man skriver avtal/kontrakt med bolag som har sitt säte i annat land? Gäller svensk, utländsk lag eller finns internationell lagstiftning?

Er uppgörelse gäller.

2. Det gäller som sagt små bolag och vi råkar veta att det inte finns mycket pengar vare sig för dem eller för oss. Skall vi ändå ta juridisk hjälp? Av vem och vad kostar sådant?

Musikerförbundet är bra och billiga!!

3. Är 14 dagar i en "Mid-priced studio" i Sverige ett standardförfarande som vi skall acceptera? Har lyssnat på lite produktioner från ett par studios som föreslagits och visst låter det mycket bättre än det jag åstadkommit själv men inte alls så bra som jag hade hoppats. Någon som har några erfarenheter? Vilka krav kan man ställa? Kan man begära att skivbolag står för boendekostnader, mat, resa etc? T o m "inkomstbortfall"?

Vill ni tjäna pengar skulle jag säga spela in själva och licensiera. Men det är min åsikt.

4. Vem äger/ skall äga rättigheterna till mina låtar?

Beror på deras ekonomiska insats. Är det lite insats ska ni äga det själva tycker jag. De kan vilja ha procent på reklam-synkar.

5. Vilka procentsatser är rimliga vad gäller del i ev vinst vid skivförsäljning? Skall jag skriva avtal med det förlag som skivbolaget tipsar om?

Vänta med förlag. En sak i taget. I dessa dagar skulle jag säga 50%. de kommer antagligen säga 10%

6. Känner Du någon som kan det här med juridik/ förhandling inom musikvärlden och som kan företräda oss? Säg!

musikerförbundet.

Det finns säkert mer jag borde fråga om. Sanningen att säga så är jag lite tagen på sängen. Tycker också att det börjar kännas mer problematiskt än roligt, faktiskt. Jag vill skriva o spela in nya låtar. Jag hade gärna betalat någon annan för att göra allt det här andra om jag bara hade pengar! Det finns kanske någon bra, aktuell bok i ämnet?

GÖR DET SOM ÄR ROLIGT. DET GÅR INGET TÅG OM DU VÄNTAR MED ATT SAJNA MED DOM. GÖR DIN MUSIK OCH TA DET LUGNT.

Tack på förhand för Ditt svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Vad gäller när man skriver avtal/kontrakt med bolag som har sitt säte i annat land? Gäller svensk, utländsk lag eller finns internationell lagstiftning?

Er uppgörelse gäller.

Jo, jag formulerade mig lite otydligt. Det finns ju lagstiftning kring kontrakt och avtal. Vilket lands lagstiftning gäller? Artistens hemland eller det land i vilket skivbolaget har sitt säte? Eller finns det internationella ramverk som alla/många länder har accepterat?

Link to comment
Dela på andra sajter

och visst låter det mycket bättre än det jag åstadkommit själv men inte alls så bra som jag hade hoppats.

Trots att en står del av soundet går att fixa i studiomiljö är det där lilla extra som gör vissa band bättre än andra Bandet i sig.

Det går inte inom en rimlig budget att fejka ett tight band.

Är ingen av er med i Musikförbundet ( Facket ) , genom dom kan ni få gratis rådgivning och juridisk expertis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...