Jump to content
Annons

Rengöring av "capstan" ?


Cristian

Recommended Posts

Jag har fått massa fällning från mina rullband på det som på engelska heter "capstan". Bandet lyckas inte rulla ordentligt längre. I manualen står det att jag ska använda alkohol med en duk som inte fäller, men det verkar riskabelt... De är alltså av GUMMI, inte metall.

Vad tycker ni? Kan jag ta vatten & mild tvål eller något annat vänligare?

Det är alltså dom röda rullgrejerna jag menar, capstan antar jag att det heter.

mtr90.jpg

Tack på förhand!!

Redigerat av Cristian
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du menar nog "pinch roller"

"Many people ask me what to clean their pinch rollers with. I wish I had a good super secret formula I used and could tell you about, but I don't. I see daily and heard what chemicals do to rubber, and it isn't good. Sooner or later the rubber will be ruined. Some types of rubber dry out, crack, and get hard, while others get soft and gooey.

My advise and its only my opinion, and I know this doesn't clean as good as some high octaine chemical, but I suggest just plain old dish soap and water, then rinse good.

Sorry thats about it. "

Källa: http://www.terrysrubberrollers.com/

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Tack ska ni ha. Var som jag trodde men man vet ju aldrig...

Det går jätttebra med isopropanol på en tops.

Kvalitets rollers håller sig väldigt bra med isopropanol, dock tvål orkar inte med svår och gammal smuts.

Det viktiga är att roller'n har jämn yta. Gnugga inte på en plats i taget utan snurra den och rensa så.

Hoppas du förstår min förklaring, jag är ingen expert på svenska :-D

Lycka till

Mirrza

Link to comment
Dela på andra sajter

Cristian,

Eftersom det är en Otari MTR-90 (mk-2) du har, så har inte denna maskin någom capstan-axel, (ej heller någon tryckrulle)

Den har däremot en stor gummirulle på högersidan som sitter på "capstan-motorn" och på vänster sida en lika dan rulle som sitter på "tacho-givaren"

Dessa två rullar samt två dragfjädrar som sitter under "slingfångarna" är bandarens viktigasre referenser för att bandtransporten överhuvudtaget skall fungera och gå i rätt hastighet m.m.

Det är rätt som har sagts här tidigare, att isopropylalkohol torkar ut gummit, men antagligen så har dessa gamla rulla tvättats med alkohol många gånger tidigare, så det är nog redan kört vid detta laget, så du kan nog tvätta tom i alkohol några gånger till.

På nya rullar (ej tvättade i alkohol) skall man använda en speciell "soppa" som finns att köpa i USA hos firmor som säljer gummirullar till bandare)

Teac/Tascam skickade med två flaskor till sina bandare förr i tiden, en var röd och innehöll sprit till tonhuvuden och den andra var grön med en vätska för gummirullar som påminde om såpbubblevatten, den fungerade bra, men går inte att få tag på längre.

Men att använda "topps" till dessa stora 2" rullar (eller huvuden/styrpinnar) är en meningslös sysselsättning, använd istället en bomullstrasa från en gammal utsliten T-shirt eller liknande.

Om rullarna är hårda och blanka, ta ett mycket fint sandpapper/smärgelduk och ruggla upp gummiytan jämt och snyggt, tvätta sedan rullarna i alkohol.

Otari hade problem med en del rullar på mk-2 maskinen, dessa rullar löste upp sig och blev alldeles kletiga, en del rullar rann gummit av, så att det blev bara metall-kärnan kvar.

Det finns nya rullar att köpa i USA, kolla på JRF eller Athan eller Precision Motor Works.

(du måste ange maskinens serienummer vid köp av nya rullar, eftersom det finns olika versioner av MTR-90 maskiner)

--Bosse

Redigerat av Bo Hansén
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...