Jump to content
Annons

Stereo vs mono i radio?


bakke

Recommended Posts

Jag jobbar ideellt med en närradiostation i Sandvikens Kommun, den har funnits sedan 1979 och har sänt i mono sedan starten. Vi har flera gånger diskuterat att gå upp till stereo, men pga av kostnadsökningar och eftersom många som vi har pratat med inte hör/tänker på att vi sänder i mono så har vi rent ut sagt struntat i det.

När jag har ställt samma fråga på ett forum för radiofolk så har jag fått svaret: "Det är klart att man hör skillnad!", men skillnad innebär för mig inte att det är bättre. Kanske lika bra, men lika bra är ingen anledning för mig att ändra.

Vad tror ni, tänker en vanlig radiolyssnare på att en radiostation sänder i mono?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det finns ingen anledning att börja sända i stereo. Det är väldigt få som lyssnar på radio på "det sättet"; alltså på sin fina stereo, i ett vardagsrum. Ljudet blir mycket sämre. Bruset mycket starkare. Nästan ingen har antenner hemma som duger för stereo. Alla lyssnar på sina jobb i en liten radio eller i köket när de lagar mat. Om ni inte har en stor målgrupp som lyssnar på er musik i sina mobiler, förstås. Har ni föreningsradio med pratprogram är det helt ointressant. Ni kanske komprimerar signalen mycket som de flesta privatradiostationer gör? I så fall finns det ännu mindre anledning.

Jobba på ljudkvalitén istället om det går och ni vill ha bättre ljud; akustiken i studion, kanske. Har ni många föreningar som gör program ideellt kan ni jobba med små internutbildningar för dem som gör programmen så att de kan intervjua varandra med rätt mikrofoner, utan att skrapa på kapslarna och på rätt avstånd från munnen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag jobbar ideellt med en närradiostation i Sandvikens Kommun, den har funnits sedan 1979 och har sänt i mono sedan starten. Vi har flera gånger diskuterat att gå upp till stereo, men pga av kostnadsökningar och eftersom många som vi har pratat med inte hör/tänker på att vi sänder i mono så har vi rent ut sagt struntat i det.

När jag har ställt samma fråga på ett forum för radiofolk så har jag fått svaret: "Det är klart att man hör skillnad!", men skillnad innebär för mig inte att det är bättre. Kanske lika bra, men lika bra är ingen anledning för mig att ändra.

Vad tror ni, tänker en vanlig radiolyssnare på att en radiostation sänder i mono?

Jag är inte den flitigaste radiolyssnaren men tänkte ändå flika in min åsikt. Jag lyssnar på radio på ett ställe, i bilen. Där ser jag det kanske på sätt och vis som en fördel att det är i mono då mycket kan försvinna i buller och bakom eventuell packning. Ska jag sen hårddra det så tror jag inte att det är så många "yngre" som har radion på hemma och generation "äldre" bryr sig nog inte alls. Det som kan vara en svårare faktor är hur stor skillnad det blir ifall låtar som spelas inte är mixade för att låta bra i mono utan delvis släcks ut. Har inte forskat såmycket i hur stora skillnader det blir men man kan ju dra en parallell till hur Com Hem sänder bla. TV3 och TV6 i mono och till och från är det riktigt svårt att höra vad som sägs. Framförallt har jag reagerat på "Hål i väggen" eller vad det heter där jag reagerade på att hur mycket man än höjer så blir det ingen dynamisk skillnad i ljudet utan det ligger där i bakgrunden som ett litet muller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren, ni stärker bara min åsikt! 🙂

Nej, jag tycker inte att vi behöver bättre ljudkvalitet men med jämna mellanrum så dyker det upp åsikter från våra medlemmar att vi ska börja sända i stereo. Oftast kan kan dom inte motivera det med annat än att det låter bättre i stereo. Visst låter stereoljud bättre än monoljud, men jag tror att skillnaden i vårt fall märks mer i vår ekonomi (ledningshyrorna dubbleras och vi måste köpa eller hyra en starkare sändare för att nå lika långt) än vad det märks på ljudet.

När det gäller musik som inte mixas för att låta bra i mono så brukar jag alltid testa alla låtar före dom spelas, på några sekunders lyssning går det oftast att avgöra om mixen låter bra i mono och de flesta nya låtarna funkar bra i mono.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ingen anledning att börja sända i stereo. Det är väldigt få som lyssnar på radio på "det sättet"; alltså på sin fina stereo, i ett vardagsrum. Ljudet blir mycket sämre. Bruset mycket starkare. Nästan ingen har antenner hemma som duger för stereo. Alla lyssnar på sina jobb i en liten radio eller i köket när de lagar mat. Om ni inte har en stor målgrupp som lyssnar på er musik i sina mobiler, förstås. Har ni föreningsradio med pratprogram är det helt ointressant. Ni kanske komprimerar signalen mycket som de flesta privatradiostationer gör? I så fall finns det ännu mindre anledning.

Jobba på ljudkvalitén istället om det går och ni vill ha bättre ljud; akustiken i studion, kanske. Har ni många föreningar som gör program ideellt kan ni jobba med små internutbildningar för dem som gör programmen så att de kan intervjua varandra med rätt mikrofoner, utan att skrapa på kapslarna och på rätt avstånd från munnen.

What?! Jag har nog inte lyssnat på radio i mono sen.... ehh många år.

Men det kanske folk gör, inte jag iaf, som tur e. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

What?! Jag har nog inte lyssnat på radio i mono sen.... ehh många år.

Men det kanske folk gör, inte jag iaf, som tur e. 😎

🙂 Det finns alltid människor som utgör undantag! Eftersom du hänger på detta forum är du ju troligen särskilt intresserad av ljud och kanske lyssnar på perspektivet i radioteaterns utsändningar eller jazzradion i P2 på småtimmarna. Lyssnar du även på närradio i stereo och kräver det? Det är förresten lättare att göra radio i mono som tydligt går fram till lyssnarna än att göra det i stereo. De flesta närradiostationer sysslar vad jag vet sällan med ljudupplevelser för målgrupper där stereobredd/djup är av större intresse. Oftast vill de nog göra intressanta informationsprogram. Och är det popradio är det i närradiosammanhang oftast som bakgrundsunderhållning. Klart att det finns undantag bland stationerna och vilka de vänder sig till men man måste ju generalisera för att kunna säga en åsikt som kan ha generell giltighet, som vår lektor i idéhistoria säger....

Link to comment
Dela på andra sajter

What?! Jag har nog inte lyssnat på radio i mono sen.... ehh många år.

Men det kanske folk gör, inte jag iaf, som tur e. 😎

Det är inte så konstigt när nästan alla radiostationer sänder i stereo, trots att dom egentligen skulle klara sig med mono. Till och med P1 (som mest sänder talprogram) sänder ju i stereo! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns en alldeles utmärkt anledning att sända talprogram i stereo. Om man har ett gäng sura politiker eller annat folk med åsikter som börjar kackla i mun på varandra(vilket inträffar med 100% säkerhet) så hjälper det en massa om man kan panorera ut deltagarna en aning i stereospektrat. Inget radikalt, typ 20% åt båda hållen. Det samma gäller om du gör intervjuer i bullriga miljöer. Att det ibland missbrukas stereomickar så att intervjupersonerna flyger mellan högtalarna är en annan sak. Själv lyssnar jag på radio i mina 8030:or(som allt annat) så musik i stereo uppskattas helt klart.

Detta till trots misstänker jag att det inte skulle vara värt det pga av era kostnader. Mina erfarenheter av närradio är att man inte brukar ha råd med några excesser. En bättre åtgärd kan kanske vara akustikbehandling som någon redan nämnt. Om det finns möjlighet och tillstånd att investera i en starkare eller bättre monosändare kanske ni kan få mindre brus, något som helt klart bör prioriteras över stereo.

Link to comment
Dela på andra sajter

Äh sterio och sterio.

Jag lyssnar på radion:

På morgonen (klockradio), för att jag ska vakna.

På jobbet/skolan, för att fördriva tiden

I bilen, för att det är coolt 😛

Så det känns som en onödig kostnad. Ska jag lyssna på musik så är det ju försjutton iPoden man använder, då får man dessutom lyssna på den musiken som man vill lyssna på 😆

/Christian

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...