Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Apple byter moderkortskretsar på sina framtida Macbooks från intel till nvidia.

Källa

Annons
Postat

Hmm det är väl grafikkretsarna dom byter ut och inte moderkortskretsarna? Macbooksen körde ju Intels integrerade grejer och om jag fattar rätt så ryker dom nu.

Postat

Om jag förstår det rätt, så är det hela chipsetet inklusive den inbyggda grafiken. De pratar ju om att nvidia har en en-chipslösning i stället för 2 chip, som Intel har (northbridge och southbridge) - och de pratar om DDR3, PCIe 2.0 och 1066MHz FSB...

Det är bara att hoppas att det inte blir samma misstag som när de valde Agere i stället för TI för Firewire. Man har ju NVIDIAs chipset nForce4 i väldigt färskt minne efter att det har ställt till (och fortfarande ställer till) massor av problem för musiker... 🙁

Postat

INGEN FIREWIREPORT i den nya macbooken. 🙂 Det pratas om att det kommer gå att köra firewire genom internetporten med hjälp av en adapter, kommer motsvara firewire 400/800 om det stämmer. Hur smart är det att bara integrera firewire i macbook pro?

(macrumors.com)

Postat
INGEN FIREWIREPORT i den nya macbooken. 😎 Det pratas om att det kommer gå att köra firewire genom internetporten med hjälp av en adapter, kommer motsvara firewire 400/800 om det stämmer. Hur smart är det att bara integrera firewire i macbook pro?

(macrumors.com)

Det är väl smart, eftersom det innebär större vinst när fler köper de dyrare modellerna... 🙂

En LAN till Firewire adapter kan inte bli som Firewire 800 eftersom LAN inte är lika effektivt, enligt vad jag har läst, men teoretiskt kan det bli som Firewire 400 - och det är ju inte illa. Hur det blir i verkligheten beror förstås också på hur effektiva adaptrarna blir...

Hastighetsligan för externa prylar ser ut så här (i fallande hastighet):

eSATA

Firewire 800

Gigabit LAN (kan utnyttja runt halva den teoretiska hastigheten)

Firewire 400

USB2 HighSpeed

100Mbit LAN

USB2 Full speed

USB1

Postat

Mjo. Men kan det inte bli problem med latency och annat när man kör genom LAN? Vill inte köpa mbp... Vill ha en ny fin macbook med firewire.

Postat
Mjo. Men kan det inte bli problem med latency och annat när man kör genom LAN? Vill inte köpa mbp... Vill ha en ny fin macbook med firewire.

Eftersom LAN ska kunna köra med halva hastigheten, så borde det bli lite snabbare än Firewire 400 (om det är Gigabit LAN) - under förutsättning att adaptern mellan LAN och FW är effektiv. Jag tror inte att latency borde bli så mycket lidande av det, men lite grand kan det ju påverka eftersom det ska igenom ett interface extra...

Postat
INGEN FIREWIREPORT i den nya macbooken. 🙂 Det pratas om att det kommer gå att köra firewire genom internetporten med hjälp av en adapter, kommer motsvara firewire 400/800 om det stämmer. Hur smart är det att bara integrera firewire i macbook pro?

(macrumors.com)

så länge det är en smidig adapter och det funkar lika bra så ser jag väl inget större problem i det. Det är ju trots allt en dator för "vanligt folk" och det är inte särskilt vanligt med firewire hos den målgruppen.

Det är ju fortfarande bättre än de pluttiga 4-pinnars som sitter på de flesta andra laptops.

Postat (redigerat)

Jag irriterar mig över portarna med, fast då på nya MBP, bara en FW800 och två usb???

När vi köra med vår stora 4-kamerarigg på jobb så använder vi alla jävla portar på vår MBP och skulle inte klara oss utan iaf en FW400 och en FW800, hur ska man göra nu då? känns krångligt med adaptrar, och på fält känns det som att be om trubbel...

EDIT: Men däremot var de förbannat snygga! 😲

Redigerat av JonasW

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.