Jump to content
Annons

Maximalt ljudtryck, SPL


debatt

Recommended Posts

Jag undrar hur mycket ljudtryck en kamera klarar, dvs. en videokamera eller en mindre digitalkamera. De skryter med att det är stereomik hit och stereomik dit, en del briljerar t.o.m. med frekvensomfång enligt uppgift på 100-20000 hertz för en pytteliten digitalkamera, men jag tvivlar.

Hursomhelst, om ljudtrycket de klarar ändå är för lågt så hjälper det inte. Så hur högt ljudtryck klarar t.ex. en Canon Ixus 890IS eller en Samsung NV30HD? UTAN att börja dista alltså. Jag har börjat testa med en pytteliten digitalkamera här och tror att gränsen går vid 75 dB ungefär, under förutsättning att ljudet som tas upp befinner sig på minst 4 meters håll.

FRÅGOR:

1) Jag tycker det verkar hålla gammal diktafonkvalitet innan den distar - är det rimligt, eller känner ni till någon annan digitalkamera i litet format med enormt bra stereoljud och med tålig mik, som kanske klarar ett ljudtryck på 90-95 dB?

2) I övrigt blir ljudet rätt ok, men även något av en dbx-pumpeffekt kan man klart märka på en del musik, hur kommer det sig? Är det SD-kortet som inte hinner med (ultra II, 15 MB/sekund)?

3) Bruset är inte särskilt framträdande, men ljudbilden är platt.

Vad kan man kräva?

4) Och nu kanske viktigaste frågan: Om man går på konsert och spelar in bild och ljud, hur dämpar man lämpligast mikrofonen från att dista, om man sitter hyfsat nära (första parkett) och vill få med bandet bra i bild? Vilket material är bäst - skumplast, tejpbit eller vad, för att kanske dämpa från cirka 115 dB ned till 70 dB (som den klarar bättre)? Kan tilläggas att miken på min kamera sitter ovanpå, alldeles bredvid "power", och består av 4+1 millimetersmå hål i halvcirkel.

😎

//:debatt

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

1. Att en stillbildskamera till rimligt pris skulle vara speciellt bra på ljudinspelning ser jag som väldigt osannolikt. Beträffande stereomikrofoner på kameror så tror jag dessa mest är ett försäljningsknep, men jag har inte testat någon som har det så det är bara en gissning.

2. Att det pumpar beror förmodligen på att ingångsvolymen ställs automatiskt efter ljudnivån. Bra när man spelar in konversationer, värdelöst till musik.

3. Inte mycket

4. Blir nog svårt om du vill ha ljudkvalitet värd namnet.

Skippa videon och köp en fickinspelare istället, eller en live-dvd med banden ifråga.

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Att en stillbildskamera till rimligt pris skulle vara speciellt bra på ljudinspelning ser jag som väldigt osannolikt. Beträffande stereomikrofoner på kameror så tror jag dessa mest är ett försäljningsknep, men jag har inte testat någon som har det så det är bara en gissning.

2. Att det pumpar beror förmodligen på att ingångsvolymen ställs automatiskt efter ljudnivån. Bra när man spelar in konversationer, värdelöst till musik.

3. Inte mycket

4. Blir nog svårt om du vill ha ljudkvalitet värd namnet.

Skippa videon och köp en fickinspelare istället, eller en live-dvd med banden ifråga.

Tack Emil!

Replik: Jag har nu tittat runt på You Tube och kollat in andra som spelat in från samma och liknande andra konserter, för ljudkvaliteten är enormt bra i ett par fall faktiskt. Denne har förmodligen haft en fickinspelare som du nämner och lagt det ljudet på videoupptagningen. Dennes videoupptagning är å andra sidan ganska usel, med enorma svep-effekter eller vad jag ska kalla det, som när man ser en tennis match i slow motion om du föstår. Man kan ju så klart lägga ett bra ljud till en bra bild under redigering efteråt. Och min videobild blir faktiskt riktigt bra! Klar och helt och hållet utan svepeffekter.

Så en videoupptagning utan ljud kompletterat med en ljudupptagning av god cd-kvalitet vore nog det bästa under sådana här förhållanden. Sedan är jag ju dessutom fan, så dvd:n som kommer 29/10 köper jag ju självklart ändå. En eventuell egen inspelning är ju bara för att ha som minne och se i slutet rum.

Yamaha Pockettrack? Zoom H2? Zoom H4?

🙂

//:debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man pratar snällt med ljudteknikern (och kanske bjuder på några öl eller något...), så kanske det rentav går att få ljudet från mixern, på linenivå, så att du slipper använda mikrofonen. 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man pratar snällt med ljudteknikern (och kanske bjuder på några öl eller något...), så kanske det rentav går att få ljudet från mixern, på linenivå, så att du slipper använda mikrofonen. 😲

Jag har en kompis som inte är musiker eller tekniker men en makalöst musikfantast, han åker och ser bluesgäng och allt möjligt när inte ligger ute på eljobb. Han har en skaplig kamera, men vill skaffa nåt bättre ändå att filma med. Han säger att han får välja på att stå nära bandet och få bra bild men distat ljud, eller att stå längre ifrån med bättre ljud och dålig bild.

Finns det inga grejer typ Bluetooth så man kan montera upp en bra mikrofon på ett lagom avstånd från scenen och därifrån trådlöst skicka ljudet till kameran?

Grejen är ju att om man filmar framifrån hela tiden blir videon tråkig, bandet ser stelt ut jämfört med proffsvideor fast dessa band också mestadels står stilla. Det kompenseras av flera kameror och handhållna kameror som man går runt tex trummisen med, det ger ju en illusion att det rör sig och händer mycket mer på scenen än vad det egentligen gör.

Polaren som är en livekonsertsfantast vill ha en kamera med "skitbra" ljud, en som tål att gå nära, och även upp på scenen med. Det inte han och många andra musikintresserade fattar är att även med världens dyraste kamera med fastmonterad mick så kommer man att höra nästan bara trummorna om han går runt trummisen. Ljudet från en gitarrstärkare går som en ganska smal ljusbild från ett extraljus på en bil rakt fram och står man utanför ljudkäglan hörs inte gitarren alls. Är det ett supersnyggt ljud ut i PA-lådorna hörs ju inte det uppe på scenen, möjligtvis på galan i Nashville för årets countrygrammisar. Därför bör man ta ljudet från PA-systemet där alla ljud kommer ut i en lagom blandning, men ändå kunna filma som man vill uppe på scenen och ut mot publiken om det är röj där. Och är det röj är det ju ganska hopplöst att filma framifrån.

Skulle jag gå in för sån här filmning skulle jag försöka fixa nåt trådlöst system för ljudet, antingen från en mick, kanske en stereomick eller också som Claes föreslog tappa det från mixern, så att jag vore fri att gå runt lite som jag ville och på så sätt få mer liv i filmen.

En lågbudget variant av det här kanske vore att tappa ljudet direkt från mixerns hörlursutgång via en lång kabel till kameran. Men då krävs det nog att mixern står på scenen och att filmaren känner bandet. Är bandet av vildsint punkmodell är det nog inte heller så lyckat.

Kolla Röde NT1A i testet på youtube, killen snackar holländska men verkar vara både musiker, reporter och filmare:

http://www.youtube.com/watch?v=KXSFPGzzjHs...feature=related

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle också tro att den främsta nackdelen upplevs i ljudkvalitén, snarare än vad micken fysiskt håller för. Nästan alla kameror med inbyggd mick nyttjar ju ducking kompression, och bandar man högt ljud då ligger ju kompressorn och pumpar bort all dynamik och alla nyanser som gör ljudet levande och äkta, så ljudet blir platt, inget tryck.

Jag tror nog själva micken håller för 130-140 db innan man kan börja oroa sig. Men är man uppe runt 100-110 db (rockkonsert, med ganska starkt ljud, på 30 meters avstånd brukar ju vara typ 110-120 db) så kan man nog räkna med att kamerans kompression pressar ihop alla detaljer och nyanser till en smet. Men att micken håller rent ljudtrycksmässigt, det tror jag, tror den håller för mycket innan membranet ger upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle också tro att den främsta nackdelen upplevs i ljudkvalitén, snarare än vad micken fysiskt håller för. Nästan alla kameror med inbyggd mick nyttjar ju ducking kompression, och bandar man högt ljud då ligger ju kompressorn och pumpar bort all dynamik och alla nyanser som gör ljudet levande och äkta, så ljudet blir platt, inget tryck.

Jag tror nog själva micken håller för 130-140 db innan man kan börja oroa sig. Men är man uppe runt 100-110 db (rockkonsert, med ganska starkt ljud, på 30 meters avstånd brukar ju vara typ 110-120 db) så kan man nog räkna med att kamerans kompression pressar ihop alla detaljer och nyanser till en smet. Men att micken håller rent ljudtrycksmässigt, det tror jag, tror den håller för mycket innan membranet ger upp.

Kanske en ljudkille kan montera en volympot mellan micken och kameran? Drar man ner den till hälften komer inte kompressorn att pumpa så hårt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske en ljudkille kan montera en volympot mellan micken och kameran? Drar man ner den till hälften komer inte kompressorn att pumpa så hårt.

Det lär ju sabba alla reparations- och garanti-avtal med tillverkaren/säljaren. Men tanken är ju sann. En annan variant av samma sak är att köra ljudet in i kameran ifrån utomstående mikrofon, som leds genom en mickförstärkare eller liten mixer. Vill man vara mer noggrann spelar man in ljudet separat och sätter ihop det i editorn senare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller så använder man en kamera som har lite mer inställningsmöjligheter 😎

Små stillbildsdigitalkameror är ju inte direkt skapta för att användas i detta syfte. Hyr eller låna en liten miniDV-kamera eller nåt liknande som har XLR-in, då får du ordentlig volymjustering och du kan stänga av den automatiska volymjusteraren. Du kan dessutom använda vilken mik du nu vill för att spela in.

Bra att kolla att det är ok att du filmar giget innan bara 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra att kolla att det är ok att du filmar giget innan bara 😄

Det var ok att spela in konserten med denna värlsstjärna, men bara om man använde en icke professionell kamera/mobil. Så jag har nog inga möjligheter i detta fallet med användning av min lilla diskreta Samsung NV24HD att göra på annat sätt och använda en annan kamera och nyttja separat stereomik, eller att få ljudet tappat från mixerbordet.

En annan sak är det när jag blivit efterfrågad att spela in någon konsert. Då har vi använt min mini-dv-kamera med separat inställningsbar ljud in-volym och kompletterat med annan/andra kameror, bl.a. stillbildskamera modell super pro. Dessutom har ljudet tagits upp med Neumann-mikar och andra för 70 papp.

Men nu gäller det en spelning i typ stor arena, där de tillåter utrustning som inte alls är professionell och som inte kan användas för mångfaldigande av inspelat material, vilket iofs inte är och aldrig har varit tanken heller. När jag var på Way Out West i somras, den stora festivalen som hade artister som Neil Young, Sahara Hotnights, Silverbullit, Håkan Hellström m.fl., så var det ockå tillåtet att spela in/filma, men inte professionellt. De vill väl helst förbjuda sånt här helt, vilket jag kan förstå, men det är svårt när funktionen finns på telefoner.

Så... hur dämpar jag ljud in-nivån bäst? Jag har inte lärt mig kameran helt än, men är tveksam till att den skulle ha någon slags inställningsmöjlighet för hur mycket ljud in man får. Vilket material bör jag använda? Funderar på en tunn remsa skumplast - problemet är hur den ska fästas lämpligast. Kanske två små självhäftande prickar på var sida om skumplasten och låta den ligga över den mycket lilla miken? Att sätta tejp eller dubbelhäftande tejp direkt ÖVER miken är nog inte någon höjdare. Men jag antar att jag kan testa lite innan nästa gång.

Det märkliga är att jag hittat klipp med riktigt bra ljudkvalitet på You Tube från konserten, men med dassig bild. Hur har de fått så bra ljudkvalitet? Zoom H2? Den borde vara otillåten.

Jag har aldrig haft för avsikt att ha försökt spela in med någon otillåten utrustning, och syftet har bara varit att ha det som ett eget litet minne från konserten, men utan att det distat för mycket. Som det är nu går det ju inte att lyssna på ens, det låter ju förskräckligt och helt sprucket. Förstår att basen kommer att dominera då, men kanske jag kan pilla lite med eq och så i efterbearbetning?

Personligen tror jag tvärtemot mot vad någon sa om ljudtryck. Jag tror den miken max klarar 70 dB. Med "klarar" så menar jag innan den distar helt enkelt. Sedan är ju disten i sig ett varningstecken och jag tror att alla mikar som distar, det må vara "riktiga" mikar, enklare kameramikar eller mobilers mikar, alla de lever farligt. Eller!?

Bl.a. har ju kameran en funktion för röstmemo och det är nog det den ska användas till i första hand, för små "minnesanteckningar verbalt". Inte för musikinspelning, även om miken rapporteras till att vara i stereo. Vore bra om jag kunde dämpa ljud in-nivån ner till 70 dB, det borde gå med rätt material. Tänker man på ljudproppar och så för människan, när de gårpå konsert, så kan de ju dämpa med cirka 40 dB maxiamalt, vid vissa frekvenser och sedan är det ju så att kindbenen och hörselbenen själva leder ljudet med 70 dB, så helt tyst kan man inte få det även om man ville.

Skumplast?

😏

//:debatt

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Ju mer du dämpar/bygger in micken med skumgummi eller liknande ju dovare och mumligare blir nog ljudet. Den diskant som försvinner då blir nog omöjlig att få tillbaka senare. Och bastonerna går nog nästan odämpade genom skumgummit så ljudet blir överstyrt i alla fall.

Har inte micken en sladd med en minitele som proppas in i kameran? I så fall borde det gå att löda till en extra sladdstump med först en minihona, sen ett par motstånd som sänker "krämen" från micken och så en till minitele. En sån anordning kan ju enkelt pluggas i utan att begå våld på kameran/micken i övrigt. En servicetekniker som kan laga TV osv borde kunna sno ihop en sån sladd på en halvmiss.

Fast det kanske inte sitter någon minitele på kameran? Jag är dåligt insatt i det där...

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Att en stillbildskamera till rimligt pris skulle vara speciellt bra på ljudinspelning ser jag som väldigt osannolikt. Beträffande stereomikrofoner på kameror så tror jag dessa mest är ett försäljningsknep, men jag har inte testat någon som har det så det är bara en gissning.

2. Att det pumpar beror förmodligen på att ingångsvolymen ställs automatiskt efter ljudnivån. Bra när man spelar in konversationer, värdelöst till musik.

3. Inte mycket

4. Blir nog svårt om du vill ha ljudkvalitet värd namnet.

Skippa videon och köp en fickinspelare istället, eller en live-dvd med banden ifråga.

Tack Emil!

Replik: Jag har nu tittat runt på You Tube och kollat in andra som spelat in från samma och liknande andra konserter, för ljudkvaliteten är enormt bra i ett par fall faktiskt. Denne har förmodligen haft en fickinspelare som du nämner och lagt det ljudet på videoupptagningen. Dennes videoupptagning är å andra sidan ganska usel, med enorma svep-effekter eller vad jag ska kalla det, som när man ser en tennis match i slow motion om du föstår. Man kan ju så klart lägga ett bra ljud till en bra bild under redigering efteråt. Och min videobild blir faktiskt riktigt bra! Klar och helt och hållet utan svepeffekter.

Så en videoupptagning utan ljud kompletterat med en ljudupptagning av god cd-kvalitet vore nog det bästa under sådana här förhållanden. Sedan är jag ju dessutom fan, så dvd:n som kommer 29/10 köper jag ju självklart ändå. En eventuell egen inspelning är ju bara för att ha som minne och se i slutet rum.

Yamaha Pockettrack? Zoom H2? Zoom H4?

😆

//:debatt

Yamaha Pocketrak hade en del problem med höga ljudnivåer när jag testade den. Zoom H2 fungerar bättre isf, eller Olympus LS-10 som jag verkligen gillar. Kolla in senaste numret av Studio om du är intresserad av fickinspelare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Om man pratar snällt med ljudteknikern (och kanske bjuder på några öl eller något...), så kanske det rentav går att få ljudet från mixern, på linenivå, så att du slipper använda mikrofonen. 😆

Då kanske han får en signal på +20 dBu och det tror inte jag att kameran tycker om. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...