Jump to content
Annons

Varför blir wma-rippning 48kHz?


Magpie

Recommended Posts

När jag rippar skivor med Windows Mediaplayer eller annat program och väljer formatet WMA Lossless 9.2 (44KHz 16 bit) så blir slutresultated ändå 48 KHz. Om jag klickar på spårets egenskaper så står det 44, men öppnar jag det i Foobar2000 och tittar så är det 48. Likaså blir det 48 om jag konverterar wma lossless till MP3 Lame (3.98) eller om jag skapar en wmaL fil från en wav fil i andra program som foobar eller dbpoweramp.

Om jag konverterar min wma 48 fil till Flac eller annat losslessformat så blir det 44.

Verkar helkonstigt att inte kunna få 44KHz med wmaL. Jag kanske missar något, testa själva.

Det vore toppen om någon kan komma på vad som orsakar detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Gissar på att programen som skall läsa din lossless fil inte fattar att det är en lossless i 44kHz utan av någon anledning tror att det är en 48kHz. Detta styrks av att egenskaperna för filen visar 44kHz men programen visar 48kHz. Om inte wmaL klarar dina krav, byt program? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Prova rippa med VLC-player i stället.. Inget ont om Foobar 2000.. Men det var nog 2 år sen jag lämnade det programmet till förmån för VLC .. Kolla in http://www.videolan.org/vlc/

EDIT: Skulle tro att 2000 i foobar 2000 står för just det årtalet.. Det är snart 9 år senare 🙂

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Det spelar ingen roll om jag rippar direkt till wma lossless med windows media player eller konvertar till det formatet med ett annat program som foobar eller dbpoweramp från t.ex. wav eller flac. Det blir ändå 48 kHz. Det står 48 även när jag öppnar det i Cubase mm.

Prova själva att skapa en wma lossless i 44 KHz med valfritt program och se vad som händer.

Foobar2000 uppdaterades senast 2008.9.23 och används av många så det är ingen död spelare.

Så hur sjutton skapar jag 44KHz filer med wma lossless? Det vore konstigt om jag är ensam med detta problem.

Äntligen fredag ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...