Jump to content
Annons

Hur förbättrar jag mitt ak gitarr ljud?


fudgesson

Recommended Posts

Provar lite nytt här - dvs försöker spela lite aku/nyl gitarr och dessutom spela in det. Gulp! 😄

Det där med att micka upp prylar är nytt - ja även att spela aku/nylon gitarr.

Tycker iallafall att det låter knasigt. Att jag inte kan spela är såklart en bidragande faktor men om vi nu snackar rent ljudmässigt.

Hur kan man förbättra det?

Kollade lite YouTube videos på hur man mickar en akustisk gitarr och gjorde väl typ så.

En mikrofon vid 12:e bandet och en nånstans ovanför höger axel.

Misstänker att mitt lilla lilla lilla rum bidrar till det burkiga ljudet.

Har tänkt tanken på att försöka bygga några sådana där rockwool basstrap mojänger.

Tror ni det skulle vara en bra idé? Andra tips/förslag/råd på hur man kan förbättra ljudet?

Så här låter det: (sorry för min bristande spel färdighet)

nylon gtr (mp3)

akustisk gtr (mp3)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
pme (oregistrerad)

Det där är väl inte så farligt burkigt. Lite grumligt är det. Ganska mycket trä i gitarr ljudet, går du närmare med micken så blir det mer sträng, vilket också brukar vara bra

mot dålig rumsakustik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svar pme.

Ska prova gå närmare med micken och se om det hjälper lite.

Även experimentera lite mer med mikrofon placering.

Men misstänker att jag får försöka trixa lite med rummet så det inte blir så knasigt.

Antar att det är basen här som är mitt problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter som du har ganska gamla strängar på lyran? Det gör stor skillnad om du byter till fräscha.

Sen tycker jag inte gitarren låter så skoj den heller, soundet blir ju aldrig bättre om man har en dålig källa så att säga ☺️

Det låter som du har mikat upp med två mikar och panorerat dessa eller är jag helt ute och cyklar?

Link to comment
Dela på andra sajter

jag tycker den nylonsträngade låter helt ok..

den stålsträngade däremot låter linad (nästan)

det är iaf en inbyggd-mick-karaktär på ljudet

det kanske hjälper om du spelar närmare stallet(eller vad det heter på akke-gura)

nu låter det som du spelar nära halsen, typ det grötar ihop sig lite..

men.. den nylon strängade tyckte jag lät mysigt iaf..

lycka till!

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för feedback. Uppskattas!

Nja...jo det är nog gamla strängar på gitarrerna. Dom som satt på när jag köpte dom.

Har iofs inte haft dom så länge men ingen aning hur länge dom suttit på innan jag köpte dom heller. Hmm...

Hur länge håller strängar egentligen? Rent ljudmässigt alltså.

Yeps - mickat upp dom med två olika mikfrofoner och sen panorerat.

Allt enligt YouTube tips 😉 Är det fel?

Kanske inte finns nåt rätt eller fel men så brukar man alltså inte göra eller...?

Är helt grön på detta område. Gillar verkligen ljudet på stål gitarren när jag spelar men lyckas inte få det när jag spelar in.

Det är en Furch nånting.

Ska prova trixa lite mer med mikrofon placeringarna och se om det blir bättre.

Kom gärna med fler tips/råd/förslag osv...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett strängtips:

Köp en lagom liten flaska Kemiskt ren bensin på OK eller liknande. Sen gör man ganska ofta ren strängar o hals med det på vanligt dasspapper. Då håller strängarna klangen mycket längre. Gamla strängar blir kass, de håller inte intoneringen heller.

Gör man ren strängarna ordentligt så lönar det sig verkligen att köpa kvalitet, till stålsträngad köper jag Martins dyra, de låter verkligen bäst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Rotosound låter helt i en klass för sig! Helt överlägsna strängar! Finns både till acke och el.

Fitzpatrick har dom. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Rotosound låter helt i en klass för sig! Helt överlägsna strängar! Finns både till acke och el.

Fitzpatrick har dom. 🙁

Rotosound är ju det klassika till bas också. Såna körde jag jämt på under mitt liv som basist.

En grej att tänka på är huruvida strängarna innehåller nickel eller inte. Med nickel blir det mer diskant, jag spelar alltid Daddarios 0,10 - o,52 Ligth top/heavy bottom till elgitarr. Stämmer också alltid ner en helton, lika på akusterna och fyrsträngade basen med.

Men strängar utan nickel i legeringen gillar inte jag, även om de är dyra kvallesträngar. En av gitarrpolarna tycker tvärtom, han kör på GHS Boomers, de låter skit tycker jag, men säg inte det. 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...