Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

PÄ nÄt sÀtt lyckas jag alltid fÄ mina lÄtar att lÄta "deppiga" eller "arga".

Jag har verkligen försökt att sitta och göra nÄn mer gladare melodier och lÄtar men det lÄter bara för glatt och lite clownigt i mina öron.

Är det nĂ„n annan som sitter fast med samma problem?

Annons
Postat

Hehe, ja jag har precis samma problem. Har försökt att skriva en humoristisk och glad text ett antal gÄnger men det blir alltid tragiskt i slutÀndan. :rolleyes: Och musikmÀssigt blir det alltid melankoliskt hur jag Àn bÀr mig Ät. Men Ä andra sidan har jag oftast svÄrt för musik som inte innehÄller dendÀr melankoliska Ädran. Det Àr vÀl mitt svenska arv.

Postat (redigerat)

FörstÄr hur du menar.

Prova att lyssna pÄ band som gör den grejen. Det kan vara inspirerande.

Vet inte vad du gillar för musik, men personligen blir jag just nu inspirerad av The Perishers, Granddaddy och Asthmaboy.

De lyckas göra lÄtar som Àr ganska lÀttsamma, men som ÀndÄ har en viss melankoli över sig. Asthmaboy har för övrigt slÀppt sin skiva

fri för nedladdning, sÄ det Àr bara att ladda ner och lyssna.

Man mÄste ju inte skriva glada grejer... Men det kan vara skönt att ha ett bredare spektrum av uttryck

i sitt lÄskrivande.

Redigerat av Tophe
Postat

KÀnner igen mig hÀr.

Som tonÄring skrev jag bara riktigt deppiga lÄtar. Det lustiga var att nÀr jag var nykÀr och mÄdde hur bra som helst blev det Ànnu deppigare.

Nu nÀr jag Àr lite mer "mogen" blir det fortfarande en hel del deppigt. Kanske det Àr sÄ att man liksom Àr stÀmd i dur eller moll redan frÄn födseln? Vad vet jag?

DÀremot vet jag att nÀr livet har varit svÄrt för mig, har musike funkat som "terapi" för mig. Kanske en sÀtt för mig att kanalisera det svÄra.

Som vuxen man Ă€r det ju inte helt ok att stĂ€lla sig att tjuta, grĂ„ta, kasta sig pĂ„ marken och skrika nĂ€r nĂ„got gĂ„r emot en. 😼 DĂ„ tror jag att depp och ilsken musik, oavsett om man spelar eller bara lyssnar, kan funka bra.

SÄ lÄt depp- och argmusiken ha sin tid och förneka den inte. Om man dÀremot försöker vara glad fast man inte Àr det sÄ kan det bli betydligt mer besvÀrligt.

Med detta vill jag ABSOLUT INTE sÀga att man bara ska vika sig för det deppiga, utan det Àr sjÀlva det kreativa som gör att man pÄ nÄgot sÀtt bearbetar det man tycker Àr jobbigt. Ett sÀtt att ta sig i kragen kanske?

Man spelar vÀl den musik som hjÀrtat anser att man behöver höra höra.

Kanske sĂ„ att man inte hör vad hjĂ€rnan sĂ€ger genom munnen. 😎

Postat

Annars kan du ju prova att göra musiken i en helt ny otippad tonart som du inte Ă€r van vid.. Det tvingar dig att tĂ€nka "out of the box" 😼

Postat

GÄ till botten med det deppiga och gör den deppigaste lÄten nÄgonsin. DÄ borde ju allt efter det bli relativt glatt iaf;)

Varför halka runt pĂ„ isen och ha det glatt nĂ€r man kan gĂ„ i lera och sörja?😼

Postat

Jag Ă€r en minor guy ocksĂ„. Svenskt arv... ja, kanske det 😼

Det kan vara fett med lite reggae i dur samt folkrock.

Stir it up och knockin on heavens door Àr tvÄ klassiker.

• 2 veckor senare...
Postat

Det Àr vÀl lite lÀttare att fÄ fram kÀnslor i moll-musik? Det tror jag iaf.

Om man ska spela glad musik blir det oftast lite för glatt, och det lĂ„ter fĂ„nigt. LÀÀger man in ett moll-ackord blir det sorgligt. Finns inget dĂ€remellan....(kĂ€nns det som iaf 😛 )

Ett bra exempel pÄ glad musik enligt mig Àr Im Yours - Jason Mraz

• 4 veckor senare...
MetalSpindel (oregistrerad)
Postat

Jag sĂ€ger bara ett ord för den som vill att musiken skall lĂ„ta glatt: UKULELE! Med en ukulele i famnen sĂ„ kan inte musiken bli deppig 🙂 Ă€ven om man kör moll rakt igenom.

Postat
FörstÄr hur du menar.

Prova att lyssna pÄ band som gör den grejen. Det kan vara inspirerande.

Vet inte vad du gillar för musik, men personligen blir jag just nu inspirerad av The Perishers, Granddaddy och Asthmaboy.

De lyckas göra lÄtar som Àr ganska lÀttsamma, men som ÀndÄ har en viss melankoli över sig.

The Perishers gör vĂ€l allt annat Ă€n munter musik 😉

VÀldigt bra men vÀldigt deppig.

Men jag gillar nĂ€stan bara deppig musik, kollade faktiskt igenom skivsamlingen för ett tag sedan och de enda glada skivorna jag hittade av ungefĂ€r 700 skivor var Mighty Mighty Bosstones och Robert Randolph Family Band, sistnĂ€mnda Ă€r att rekommendera för riktigt jĂ€vla glad musik 🙂

Postat
Jag sĂ€ger bara ett ord för den som vill att musiken skall lĂ„ta glatt: UKULELE! Med en ukulele i famnen sĂ„ kan inte musiken bli deppig 😉 Ă€ven om man kör moll rakt igenom.

Den dĂ€r ukulele-versionen av somewhere over the rainbow Ă€r ju jĂ€ttedeppig ju! 🙂

Postat

det hÀr problemet med att fastna i att det lÄter synd om en sjÀlv eller att musiken Àr sorglig Àr rÀtt sÄ lÀtt att komma över...

detta upptÀkte jag för bara nÄgra dagar sedan men det handlar om texten framför allt man kan fÄ en sorglig melodia att bli glad och humoristisk med rÀtt text... men nÀr man inte kan fÄ till de hÀr texterna och de blir fantasilösa och glÀttiga sÄ kom jag pÄ tricket för att komma pÄ rÀtt vÀg igen.

jag kallar den Keywordtekniken och det innebÀr att man anvÀnder ord man sitter och tÀnker ut vad man vill att den ska handla om sen sitter man och tÀnker eller lyssnar pÄ musik och snappar upp ord som kan symbolisera det och kan fÄ ett samband i ens lÄt sen fyller man ut tumrummet som Àr kvar men verb och substantiv och liknande. sÄ man kan sÀga att man tÀnker ut adjektiven först och sen resten av texten för att inte köra fast i texten pÄ nÄgot sÀtt...

sen Ă€r det bara att lĂ€gga till musiken man tycker Ă€r snygg. 😆

• 2 veckor senare...
Postat

Jag lÀste nÄgonstans att 80 % av alla poplÄtar som görs gÄr i dur. Men 80 % av alla riktigt stora hits gÄr i moll. Jag vet inte om det stÀmmer...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.