Niiles Postat 3 oktober 2008 Postat 3 oktober 2008 PĂ„ nĂ„t sĂ€tt lyckas jag alltid fĂ„ mina lĂ„tar att lĂ„ta "deppiga" eller "arga". Jag har verkligen försökt att sitta och göra nĂ„n mer gladare melodier och lĂ„tar men det lĂ„ter bara för glatt och lite clownigt i mina öron. Ăr det nĂ„n annan som sitter fast med samma problem?
rainydays Postat 3 oktober 2008 Postat 3 oktober 2008 Hehe, ja jag har precis samma problem. Har försökt att skriva en humoristisk och glad text ett antal gÄnger men det blir alltid tragiskt i slutÀndan. Och musikmÀssigt blir det alltid melankoliskt hur jag Àn bÀr mig Ät. Men Ä andra sidan har jag oftast svÄrt för musik som inte innehÄller dendÀr melankoliska Ädran. Det Àr vÀl mitt svenska arv.
Tophe Postat 3 oktober 2008 Postat 3 oktober 2008 (redigerat) FörstÄr hur du menar. Prova att lyssna pÄ band som gör den grejen. Det kan vara inspirerande. Vet inte vad du gillar för musik, men personligen blir jag just nu inspirerad av The Perishers, Granddaddy och Asthmaboy. De lyckas göra lÄtar som Àr ganska lÀttsamma, men som ÀndÄ har en viss melankoli över sig. Asthmaboy har för övrigt slÀppt sin skiva fri för nedladdning, sÄ det Àr bara att ladda ner och lyssna. Man mÄste ju inte skriva glada grejer... Men det kan vara skönt att ha ett bredare spektrum av uttryck i sitt lÄskrivande. Redigerat 3 oktober 2008 av Tophe
Stoneyoung Postat 3 oktober 2008 Postat 3 oktober 2008 Kommer ihÄg nÀr jag bodde hemma och morsan kom upp pÄ rummet och skÀllde pÄ mig för att jag bara spela sorliga grejer:)
Carl Cadello Postat 3 oktober 2008 Postat 3 oktober 2008 KĂ€nner igen mig hĂ€r. Som tonĂ„ring skrev jag bara riktigt deppiga lĂ„tar. Det lustiga var att nĂ€r jag var nykĂ€r och mĂ„dde hur bra som helst blev det Ă€nnu deppigare. Nu nĂ€r jag Ă€r lite mer "mogen" blir det fortfarande en hel del deppigt. Kanske det Ă€r sĂ„ att man liksom Ă€r stĂ€md i dur eller moll redan frĂ„n födseln? Vad vet jag? DĂ€remot vet jag att nĂ€r livet har varit svĂ„rt för mig, har musike funkat som "terapi" för mig. Kanske en sĂ€tt för mig att kanalisera det svĂ„ra. Som vuxen man Ă€r det ju inte helt ok att stĂ€lla sig att tjuta, grĂ„ta, kasta sig pĂ„ marken och skrika nĂ€r nĂ„got gĂ„r emot en. đź DĂ„ tror jag att depp och ilsken musik, oavsett om man spelar eller bara lyssnar, kan funka bra. SĂ„ lĂ„t depp- och argmusiken ha sin tid och förneka den inte. Om man dĂ€remot försöker vara glad fast man inte Ă€r det sĂ„ kan det bli betydligt mer besvĂ€rligt. Med detta vill jag ABSOLUT INTE sĂ€ga att man bara ska vika sig för det deppiga, utan det Ă€r sjĂ€lva det kreativa som gör att man pĂ„ nĂ„got sĂ€tt bearbetar det man tycker Ă€r jobbigt. Ett sĂ€tt att ta sig i kragen kanske? Man spelar vĂ€l den musik som hjĂ€rtat anser att man behöver höra höra. Kanske sĂ„ att man inte hör vad hjĂ€rnan sĂ€ger genom munnen. đ
hegobald Postat 3 oktober 2008 Postat 3 oktober 2008 Annars kan du ju prova att göra musiken i en helt ny otippad tonart som du inte Ă€r van vid.. Det tvingar dig att tĂ€nka "out of the box" đź
replicant Postat 3 oktober 2008 Postat 3 oktober 2008 +1 för att anvĂ€nda Dur istĂ€llet för Moll đź
Stoneyoung Postat 3 oktober 2008 Postat 3 oktober 2008 GĂ„ till botten med det deppiga och gör den deppigaste lĂ„ten nĂ„gonsin. DĂ„ borde ju allt efter det bli relativt glatt iaf;) Varför halka runt pĂ„ isen och ha det glatt nĂ€r man kan gĂ„ i lera och sörja?đź
johahl Postat 3 oktober 2008 Postat 3 oktober 2008 Jag Ă€r en minor guy ocksĂ„. Svenskt arv... ja, kanske det đź Det kan vara fett med lite reggae i dur samt folkrock. Stir it up och knockin on heavens door Ă€r tvĂ„ klassiker.
Fredrika Postat 3 oktober 2008 Postat 3 oktober 2008 Vad beror denna faiblesse för deppig musik pÄ? Det Àr vÀldigt vanligt har jag förstÄtt.
Liselotten Postat 15 oktober 2008 Postat 15 oktober 2008 Det Ă€r vĂ€l lite lĂ€ttare att fĂ„ fram kĂ€nslor i moll-musik? Det tror jag iaf. Om man ska spela glad musik blir det oftast lite för glatt, och det lĂ„ter fĂ„nigt. LÀÀger man in ett moll-ackord blir det sorgligt. Finns inget dĂ€remellan....(kĂ€nns det som iaf đ ) Ett bra exempel pĂ„ glad musik enligt mig Ă€r Im Yours - Jason Mraz
base10 Postat 15 oktober 2008 Postat 15 oktober 2008 A-moll = bra i mitt tycke, sÄ dÀrför Àr 90% av alla mina melodier det.
MetalSpindel (oregistrerad) Postat 11 november 2008 Postat 11 november 2008 Jag sĂ€ger bara ett ord för den som vill att musiken skall lĂ„ta glatt: UKULELE! Med en ukulele i famnen sĂ„ kan inte musiken bli deppig đ Ă€ven om man kör moll rakt igenom.
JonasW Postat 11 november 2008 Postat 11 november 2008 FörstĂ„r hur du menar.Prova att lyssna pĂ„ band som gör den grejen. Det kan vara inspirerande. Vet inte vad du gillar för musik, men personligen blir jag just nu inspirerad av The Perishers, Granddaddy och Asthmaboy. De lyckas göra lĂ„tar som Ă€r ganska lĂ€ttsamma, men som Ă€ndĂ„ har en viss melankoli över sig. The Perishers gör vĂ€l allt annat Ă€n munter musik đ VĂ€ldigt bra men vĂ€ldigt deppig. Men jag gillar nĂ€stan bara deppig musik, kollade faktiskt igenom skivsamlingen för ett tag sedan och de enda glada skivorna jag hittade av ungefĂ€r 700 skivor var Mighty Mighty Bosstones och Robert Randolph Family Band, sistnĂ€mnda Ă€r att rekommendera för riktigt jĂ€vla glad musik đ
JonasW Postat 11 november 2008 Postat 11 november 2008 Jag sĂ€ger bara ett ord för den som vill att musiken skall lĂ„ta glatt: UKULELE! Med en ukulele i famnen sĂ„ kan inte musiken bli deppig đ Ă€ven om man kör moll rakt igenom. Den dĂ€r ukulele-versionen av somewhere over the rainbow Ă€r ju jĂ€ttedeppig ju! đ
Bear2 Postat 18 november 2008 Postat 18 november 2008 det hĂ€r problemet med att fastna i att det lĂ„ter synd om en sjĂ€lv eller att musiken Ă€r sorglig Ă€r rĂ€tt sĂ„ lĂ€tt att komma över... detta upptĂ€kte jag för bara nĂ„gra dagar sedan men det handlar om texten framför allt man kan fĂ„ en sorglig melodia att bli glad och humoristisk med rĂ€tt text... men nĂ€r man inte kan fĂ„ till de hĂ€r texterna och de blir fantasilösa och glĂ€ttiga sĂ„ kom jag pĂ„ tricket för att komma pĂ„ rĂ€tt vĂ€g igen. jag kallar den Keywordtekniken och det innebĂ€r att man anvĂ€nder ord man sitter och tĂ€nker ut vad man vill att den ska handla om sen sitter man och tĂ€nker eller lyssnar pĂ„ musik och snappar upp ord som kan symbolisera det och kan fĂ„ ett samband i ens lĂ„t sen fyller man ut tumrummet som Ă€r kvar men verb och substantiv och liknande. sĂ„ man kan sĂ€ga att man tĂ€nker ut adjektiven först och sen resten av texten för att inte köra fast i texten pĂ„ nĂ„got sĂ€tt... sen Ă€r det bara att lĂ€gga till musiken man tycker Ă€r snygg. đ
Bergfotron Postat 26 november 2008 Postat 26 november 2008 Jag lÀste nÄgonstans att 80 % av alla poplÄtar som görs gÄr i dur. Men 80 % av alla riktigt stora hits gÄr i moll. Jag vet inte om det stÀmmer...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.