Jump to content
Annons

Grenuttag


johahl

Recommended Posts

Hej!

Nu ska jag fråga om en otroligt tråkig sak... nämligen grenuttag.

Jag köpte en nyligen från Claes Ohlson som var jordat med strömbrytare. Sen när allt var upp and running så upptäckte under inspelningen att micken tar upp ett brum-ljud när uttaget är påslaget. Jag trodde att "jordningen" skulle förhindra detta.

Vad har ni för några obrummiga grenuttag?

/John

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Analogfreak (oregistrerad)

Helst ska du ha all audioutrustning kopplad till samma fas för att slippa jordslinga förutsatt att du har jordade uttag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så om man inte har jordat eluttag så brummar det?

Jag har nämligen ett annat grenuttag som skapar brum.

Det är inte kontakten i sig som hjälper till, utan det är om skyddsjorden är framdragen till urtaget i väggen.

Titta gärna lite på artikeln om störningar i Kontrollrummets Wiki. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har nämligen ett annat grenuttag som skapar brum.

Jag har nämligen ett annat grenuttag som INTE skapar brum ska det stå.

Konstigt inlägg det blev. Jag ska läsa på och exprimentera lite.

"Om man kör ojordat och upplever att man har brumproblem, så kan man testa genom att koppla en förlängningskabel från köket (där det alltid är jordade urtag) och koppla allt i studion dit i stället - och se om det hjälper. OBS! inte godtagbart som permanent lösning på grund av brandskyddsbestämmelser, utan enbart som en tillfällig test! Om det blir bättre, så är det bara att bestämma tid med en elektriker som får dra in jord till studion. "

Det blir med sladdarna in i pentryt då.

Tackar

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Jag ringde en elekriker och frågade vad det skulle kosta att dra in 3-fas 16A till sovrummet och få ett uttag med europahandske.

Han var trevlig och berättade vad det skulle gå på ungefär. Jag berättade ju inte att jag hade en studio där (det var i gamla lägenheten).

När vi höll på att avsluta samtalet så sa han:

- Inte för att jag har med det att göra.. Men vad fan ska du med 3-fas 16A till i sovrummet? Jag bara undrar! 😐

Då förklarade jag för honom och då var det inga konstigheter. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Lägger till lite info...

Analogfreak skrev att all audioutrustning ska vara kopplad till samma fas.

Det är inte riktigt sant.

Det man söker och vad jag tror att Analogfreak menade var....

All audioutrustning ska vara kopplad till samma "jordningspunkt"!

I ett trefas-system till exempel så har man ju tre faser, en nollpunkt och gemensam jordpunkt.

I en vanlig bostad så gör man lättast att dra all teknik från samma uttag som måste vara jordat.

Tänk dig att utrustningen ska vara kopplat som ett spindelnät.

Ett tips på vägen.

Om det uppstår brum så kan du prova med att vända kontakten i väggutaget eller grendosan.

Då skiftar du plats på vilken kabel som går till fasen och till nollpunkten i uttaget.

Brukar hjälpa.

Det mest vanliga stället där det uppstår brum är när du använder en linebox på bas som sedan kopplas vidare till en förstärkare för medhörning.

Lycka till!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Våra enfasuttag borde göras om till en ny standard så att det bara går att sätta i kontakten på ett sätt så att nollan hamnar rätt.

Jo jag menade samma jordpunkt. Som kuriosa kan nämnas att nollan och jorden sitter på samma skena som i yttre ände är anluten till den sk penledaren.

Matningen utifrån består av 3 faser ( L1, L2 och L3) och penledaren. Så nollan och jorden kommer från samma punkt. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
3-fas 16A? ☺️

Hur djä--a mycket prylar har du där egentligen...? 😛

Nu har jag inte så mycket prylar längre som förut då jag bara körde hårdvara.

Men det gick ju säkringar ibland... Man får ju bara ut 2300 VA på ett 10A uttag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Våra enfasuttag borde göras om till en ny standard så att det bara går att sätta i kontakten på ett sätt så att nollan hamnar rätt.

Jo jag menade samma jordpunkt. Som kuriosa kan nämnas att nollan och jorden sitter på samma skena som i yttre ände är anluten till den sk penledaren.

Matningen utifrån består av 3 faser ( L1, L2 och L3) och penledaren. Så nollan och jorden kommer från samma punkt. 😛

Instämmer till fullo!!!!

Ren förbannad gammal skitstandard det där med svenska vägguttag!

Tänkte mest det där med "stjärnsystem" på jordningspunkten.

Det blir alltid knas när man tar ström från olika uttag.

Var bara det jag ville få fram!

Take care!

/Crunch'

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...