Jump to content
Annons

varför klipper det inte när en dj mixar 2 låtar?


k.man

Recommended Posts

tjena,

jag har funderat lite kring en grej. när man dj:ar och har låten ut i pa:t kring noll dB och mixar in en annan låt

på samma volym med crossfadern, varför klipper det inte? eller gör det?

man blandar ju låtarna och frekvenser från den ena låten måste ju krocka med frekvenser från den andra...

varför låter det inte värre än det gör?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
tjena,

jag har funderat lite kring en grej. när man dj:ar och har låten ut i pa:t kring noll dB och mixar in en annan låt

på samma volym med crossfadern, varför klipper det inte? eller gör det?

man blandar ju låtarna och frekvenser från den ena låten måste ju krocka med frekvenser från den andra...

varför låter det inte värre än det gör?

Jag har inte sådär överdrivet bra koll på dj:ande, men vad jag förstått så använder de mycket låg- och högpassfilter för att se till att inte frekvensområden med mycket energi spelas samtidigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte sådär överdrivet bra koll på dj:ande, men vad jag förstått så använder de mycket låg- och högpassfilter för att se till att inte frekvensområden med mycket energi spelas samtidigt.

visst gör dom det.

ett klassiskt exempel är att mixa in nästa låt med basen "dödad" för att sedan (med crossfadern på mitten) på rätt taktslag vrida upp basen på inkommande låt

och samtidigt döda basen på utgående låt.

men fortfarande går det att mixa låtarna utan att VU mätarna visar rött. utan att man eq:ar ett dugg...

Link to comment
Dela på andra sajter

tjena,

jag har funderat lite kring en grej. när man dj:ar och har låten ut i pa:t kring noll dB och mixar in en annan låt

på samma volym med crossfadern, varför klipper det inte? eller gör det?

man blandar ju låtarna och frekvenser från den ena låten måste ju krocka med frekvenser från den andra...

varför låter det inte värre än det gör?

En frisk ljudanläggning bör klara transienter på över 20 dBu. Om låten ligger och pumpar kring nollan och nästa låt är ungefär lika stark ligger man på goda marginaler.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller så lägger man volymen långt under nollan .. typ -20 eller -30, och höjer förstärkningen istället, så har man utrymme. Risken blir ju då att volymen ökar något när båda låtarna blandas, men det är så kort tidsperiod.

Link to comment
Dela på andra sajter

hopa! tack för era svar =)

testade lite hemma nu och det verkar som det faktiskt går

över 0 dB när man kör 2 maxade kanaler med x-fadern i mitten (taktmixat då)

men om det är som du säger joachime så är det rätt goda marginaler upp till 20

får erkänna att jag kanske borde testat innan jag startade en ny tråd i onödan

my bad =)

men jag lärde ju mig faktiskt nåt på kuppen så bortkastat var det inte ändå

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...