Jump to content
Annons

Studio Projects VTB-1 har ställbar impendans


suprapappa

Recommended Posts

hallå

jag satt och gjorde superenkla testinspelningar för att jämföra mina två mikförstärkare (studio projects vtb-1 och joemeek threeQ) och två mikrofoner (tsm mt87 och beyer dynamic mc 740n)

på vtb-1 kan man ställa mikrofonimpedensen mellan 200ohm och 50 ohm.....impendens är sånt som jag inte begriper ett skvatt av men jag inbillar mig att det gör skillnad för ljudet, förvisso liten men jag upplever mer öppenhet, tylighet och närvaro vid 50ohm (väldigt luddiga beskrivningar)...signalen blir dock svagare.

är detta helt logiskt för den som begriper sig på elektronik eller är det bara slumpartat hur olika mikronfoner beter sig vid olika impedans?

nyfiken bara 🙂

Redigerat av suprapappa
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Mikrofoner som har transformatorutgång påverkas ljudmässigt i större eller mindre grad av ingångsimpedansen, medan ljudet från elektroniskt balanserade micar inte påverkas ett dugg.

VTB1 är en trevlig preamp, men hur de har valt siffrorna på switchen, är helt obegripligt - för inimpedansen är 2000 ohm i 200 ohms-läget - och 300 ohm i 50 ohms-läget... 😉

http://www.studioprojectsusa.com/vtb1_tech.html

Link to comment
Dela på andra sajter

VTB1 är en trevlig preamp, men hur de har valt siffrorna på switchen, är helt obegripligt - för inimpedansen är 2000 ohm i 200 ohms-läget - och 300 ohm i 50 ohms-läget... 😉

http://www.studioprojectsusa.com/vtb1_tech.html

Haha snacka om att krångla till det, hade ju varit lättare att skriva ut som det är ifrån början istället för att vara sådär kryptiska..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...