Jump to content
Annons

yaoeddie (oregistrerad)

Recommended Posts

yaoeddie (oregistrerad)

Tjaa 🙂 var ett tag sen sist 🙂

aja, lets get to the point. Jag funderar pĂ„ o köpa en gura, o min kompis sa bara DÅ SKA DU JU KÖPA EN FRÅN USA! SKIIIITTA BILLIGT JUE!

o efter allt hans snack sÄ vill ja kolla nÄn online hemsida frÄn USA (eller i varje fall gÄr pÄ dollar) alla ja har hittat e de ingen frakt till europa eller

nÄgonstans utanför USA.

Om nĂ„n har nĂ„n schysst hemsida sĂ„ vore de nice om du lĂ€gger ut den pĂ„ den hĂ€r trĂ„den 🙂 eller om de inte e nĂ„n idĂ© att Ă€nns bry sig om USA i

den kategorin.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons
Tjaa 🙂 var ett tag sen sist 🙂

aja, lets get to the point. Jag funderar pĂ„ o köpa en gura, o min kompis sa bara DÅ SKA DU JU KÖPA EN FRÅN USA! SKIIIITTA BILLIGT JUE!

o efter allt hans snack sÄ vill ja kolla nÄn online hemsida frÄn USA (eller i varje fall gÄr pÄ dollar) alla ja har hittat e de ingen frakt till europa eller

nÄgonstans utanför USA.

Om nĂ„n har nĂ„n schysst hemsida sĂ„ vore de nice om du lĂ€gger ut den pĂ„ den hĂ€r trĂ„den 🙂 eller om de inte e nĂ„n idĂ© att Ă€nns bry sig om USA i

den kategorin.

mÄste man inte betala tull och grejs pÄ saker man importerar?

sÄ vare allafall nÀr min tjej köpte klÀder frÄn usa!

svinbilligt pÄ sidan, men sen nÀr man skulle hÀmta ut det blev det massa extra.

Ă€r det inte dĂ€rför folk Ă„ker till usa och köper gitarrer, plockar i sĂ€r dem (hals och kropp), och sĂ€ger att det Ă€r reservdelar (för att slippa tulla). 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Tjaa 🙂 var ett tag sen sist 🙂

aja, lets get to the point. Jag funderar pĂ„ o köpa en gura, o min kompis sa bara DÅ SKA DU JU KÖPA EN FRÅN USA! SKIIIITTA BILLIGT JUE!

o efter allt hans snack sÄ vill ja kolla nÄn online hemsida frÄn USA (eller i varje fall gÄr pÄ dollar) alla ja har hittat e de ingen frakt till europa eller

nÄgonstans utanför USA.

Om nĂ„n har nĂ„n schysst hemsida sĂ„ vore de nice om du lĂ€gger ut den pĂ„ den hĂ€r trĂ„den 🙂 eller om de inte e nĂ„n idĂ© att Ă€nns bry sig om USA i

den kategorin.

Jag tycker att det Àr dumt att köpa en gitarr som man inte har haft möjlighet att provspela före köpet, det kvittar hur mycket billigare den blir. Kommer den hem och det visar sig att man inte Àr nöjd, dÄ blir det en massa strul med att skicka tillbaka den om dom nu stÀller upp pÄ att man skickar tillbaka den.

Sedan har vi det hÀr med moms och tull som carlan skrev om, tullen lÀgger pÄ 25% i moms och 3,7% i tull för gitarrer.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Att köpa gitarrer frÄn USA lönar sig mest om det Àr dyra eller ovanliga sÄdana. Annars Àr det bÀttre att handla inom EU sÄ slipper man tull och sÄnnt. Att köpa frÄn tyskland, frankrike eller england kan tex spara ett par tusenlappar jÀmfört med svensk butik. Se bara till att köpa frÄn nÄn som har bra service.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Det stÀmmer att gitarrerna Àr riktigt billiga i USA, jÀmfört med i Sverige. En Les Paul Standard jag tittade pÄ nÀr jag var dÀr i somras kostade i runda slÀngor 11 000, mot ungefÀr 16-17 000 hÀr hemma.

Men nÀr man lÀgger pÄ 25% moms och, som nÄgon sa, 3,7% tullavgift sÄ börjar priserna nÀrma sig varandra, Àven om det fortfarande finns skillnader. Vad man isÄfall skulle göra Àr att köpa en om eller nÀr man Äker till USA, och sedan hoppas pÄ att inte dra ögon till sig vid tullen. Killarna i musikaffÀrerna rekommenderade att ta gitarren i ett case med lite klistermÀrken pÄ och grejer. Beror kanske pÄ mellan vilka flygplatser man reser ocksÄ, och hur tur man har med tillfÀlligheter. NÀr vi landade pÄ Kastrup fanns inga tullare sÄ lÄngt ögat kunde nÄ, vilket gjorde att jag verkligen Ängrade att jag inte köpte nÄgon.

Men som sagt, bestÀller man hem fÄr man nog med största sannolikhet betala moms och tullavgift. SÄ kolla gitarrpriserna hos amerikanska butiker, och lÀgg pÄ 25% moms och 3,7% tullavgift. Sedan eventuellt en del frakt o.s.v.

Redigerat av Dissector
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag har tĂ€nkt Ă„ka till USA nĂ€sta Ă„r och passa pĂ„ att köpa me mig en gitarr hem. Men finns det nĂ„t sĂ€tt fĂ„ hem den utan att behöva betala massa tull o skit? 🙂

skruva i sÀr hals och kropp!

dÄ Àr det inte ett instrument, utan reservdelar!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag har tĂ€nkt Ă„ka till USA nĂ€sta Ă„r och passa pĂ„ att köpa me mig en gitarr hem. Men finns det nĂ„t sĂ€tt fĂ„ hem den utan att behöva betala massa tull o skit? 😎

Ja lösningen kallas varusmuggling... 🙂

Tullen har sista tiden lagt ned mer resurser pĂ„ att kontrollera USA resenĂ€rer sĂ„ att de inte varusmugglar. Gittarer Ă€r ju tĂ€mligen svĂ„ra att dölja och musiker ser ju suspekta ut ... 🙂 sĂ„ risken att att du blir stoppad Ă€r nog större Ă€n om du smugglar in en systemkamera.

Edit:förtydligande

Redigerat av Directsound
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

skruva i sÀr hals och kropp!

dÄ Àr det inte ett instrument, utan reservdelar!

Men det gör inte sÄ man slipper undan momsen och jag skulle bli förvÄnad om det inte Àr nÄgon tull alls pÄ reservdelar till gitarrer nÀr det Àr 3,7% pÄ elgitarrer och 3,2% pÄ akustiska.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag har tĂ€nkt Ă„ka till USA nĂ€sta Ă„r och passa pĂ„ att köpa me mig en gitarr hem. Men finns det nĂ„t sĂ€tt fĂ„ hem den utan att behöva betala massa tull o skit? 🙂

Det Àr bara att hÀvda att du gigat eller anvÀnt den för att repa med ditt band i USA och att den Àr köpt i sverige. Inte mycket dom kan sÀga till om dÄ.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

I regel sĂ„ Ă€r slutkundspriserna i USA med dagens kurs pĂ„ 6.68 ca 40-50% lĂ€gre (för vissa andra produkter Ă€nnu mindre). Jag plockade hem en Ibanez Prestige (listpris sverige dĂ„: 27500:-, pris i usa med den kursen: 14500:- inklusive hardcase 🙂 ) gitarr frĂ„n USA med hjĂ€lp av en bekant som skulle hĂ€lsa pĂ„ slĂ€kt över pĂ„sken. Jag bestĂ€llde gitarren till hans mormor frĂ„n music123.com (Bra erfarenhet frĂ„n 2004, de svarade pĂ„ frĂ„gor, skickade paketet med spĂ„rbar UPS-sĂ€ndning free of charge osv), varpĂ„ min bekant tog med sig den hem i en enorm golfbag (med gitarren i ett hardcase, som handbagage dessutom).

Att tĂ€nka pĂ„ Ă€r att ta bort alla klisterlappar och mĂ€rken som antyder pĂ„ att gitarren Ă€r ny, innan du sĂ€tter dig pĂ„ planet till sverige med din nya fina gurka. Skulle du bli konfronterad sĂ„ var gitarren "medtagen" under utresan och du har anvĂ€nt den vid ett gig i USA. 🙂

Jag kan varmt rekommendera att köpa strÀngar, ljudkort (utan extern matning) eller tillbehör i övrigt. Det Àr galet mycke billigare.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Det Àr bara att hÀvda att du gigat eller anvÀnt den för att repa med ditt band i USA och att den Àr köpt i sverige. Inte mycket dom kan sÀga till om dÄ.

Okej, men OM jag skulle bli pÄkommen nÀr jag hÀvdar det, dÄ kan ja vÀl Äka dit rÀtt hÄrt? eller?

Redigerat av ramoand
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

yaoeddie (oregistrerad)

faen va gött att sĂ„ mĂ„nga svarade 😎

Ni Ă€ndrade min Ă„sikt om USA 🙂 har ja fattat det rĂ€tt, om man köper en gitarr inom eu sĂ„ kostar de ingen tull men fortfaranade moms? ja tror ja hĂ„ller mej till sverige men vore coolt o fĂ„ se va skillnaden e om inte den hĂ€r gĂ„ngen kanske nĂ€sta 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

maart (oregistrerad)
Jag har tĂ€nkt Ă„ka till USA nĂ€sta Ă„r och passa pĂ„ att köpa me mig en gitarr hem. Men finns det nĂ„t sĂ€tt fĂ„ hem den utan att behöva betala massa tull o skit? 🙂

Om du packar upp den och spelar lite pÄ den innan du Äker hem Àr den ju per definition inte ny lÀngre. NÀr vi Äkte över med skolan sa de att man inte behöver tulla för "icke nya" grejor. Vet dock inte om det Àr sant.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

har ja fattat det rÀtt, om man köper en gitarr inom eu sÄ kostar de ingen tull men fortfaranade moms?

Ja det stÀmmer, men hur mycket moms Àr beroende pÄ hur mycket butiken sÀljer till Sverige. Thomann t.ex, dom tar ut svensk moms frÄn alla som bestÀller frÄn Sverige men dom Àr ÀndÄ billigare Àn de svenska butikerna pÄ nÀstan allt.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag har tĂ€nkt Ă„ka till USA nĂ€sta Ă„r och passa pĂ„ att köpa me mig en gitarr hem. Men finns det nĂ„t sĂ€tt fĂ„ hem den utan att behöva betala massa tull o skit? 😉

Det Àr bara att hÀvda att du gigat eller anvÀnt den för att repa med ditt band i USA och att den Àr köpt i sverige. Inte mycket dom kan sÀga till om dÄ.

Man behöver vÀl inte betala tull för nÄgot som man köpt och behövt anvÀnda utomlands? SÄ att ljuga om att gitarren Àr köpt i Sverige tror jag Àr onödigt.

Sitt och spela pÄ gitarren nÄgon timme pÄ hotellrummet, sÄ Àr den anvÀnd. (DÄ kan du dessutom gÄ tillbaka och klaga ifall det Àr nÄgot fel pÄ den.) SlÀng ner lite plektrum etc i caset, pÄ med lite klistermÀrken osv sÄ slipper

du garanterat frÄgor.

Jag köpte en gitarr i USA nu i juni, och tullen var det minsta jag oroade mig för.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Det Àr bara att hÀvda att du gigat eller anvÀnt den för att repa med ditt band i USA och att den Àr köpt i sverige. Inte mycket dom kan sÀga till om dÄ.

Utom "Jaha. Har du (svenskt) kvitto?", eller "Jaha, har du utförselkvitto?" Àr det mycket riktigt inte sÄ mycket de kan sÀga.

Men dÄ Àr det bara att svara "NÀ, jag kastade kvittot. det Àr ju bara en 20000-kronorsgitarr liksom. Jag sparar bara kvitton pÄ saker vÀrda mer Àn en miljon.", sÄ Àr det lugnt.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Det Àr bara att hÀvda att du gigat eller anvÀnt den för att repa med ditt band i USA och att den Àr köpt i sverige. Inte mycket dom kan sÀga till om dÄ.

Utom "Jaha. Har du (svenskt) kvitto?", eller "Jaha, har du utförselkvitto?" Àr det mycket riktigt inte sÄ mycket de kan sÀga.

Men dÄ Àr det bara att svara "NÀ, jag kastade kvittot. det Àr ju bara en 20000-kronorsgitarr liksom. Jag sparar bara kvitton pÄ saker vÀrda mer Àn en miljon.", sÄ Àr det lugnt.

Eller att gitarren Àr frÄn mitten av 80-talet och det brukar ju vara svÄrt att spara ett kvitto i över 20 Är

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Det Àr bara att hÀvda att du gigat eller anvÀnt den för att repa med ditt band i USA och att den Àr köpt i sverige. Inte mycket dom kan sÀga till om dÄ.

Utom "Jaha. Har du (svenskt) kvitto?", eller "Jaha, har du utförselkvitto?" Àr det mycket riktigt inte sÄ mycket de kan sÀga.

Men dÄ Àr det bara att svara "NÀ, jag kastade kvittot. det Àr ju bara en 20000-kronorsgitarr liksom. Jag sparar bara kvitton pÄ saker vÀrda mer Àn en miljon.", sÄ Àr det lugnt.

Eller att gitarren Àr frÄn mitten av 80-talet och det brukar ju vara svÄrt att spara ett kvitto i över 20 Är

DÄ Àr det tur att man kom ihÄg att be om ett utförselkvitto i tullen nÀr man lÀmnade Sverige...

I praktiken Àr det nog oftast inga problem (de flesta tullare har inte stenkoll pÄ vintagegitarrer, och bryr sig inte sÄ mycket), men det Àr bra att vara medveten om att de har rÀtt att krÀva kvitto och om sÄdant saknas göra en uppskattning av vÀrdet.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...