Jump to content
Annons

Mitt Windows Vista 64 bitars fungerar utmärkt


debatt

Recommended Posts

Ja, jag tyckte det var dags att införa en tråd där alla ni som använder Windows Vista 64 bitars för att spela in mångkanalig musik berättar om varför ni tycker det är ett utmärkt operativsystem för det ändamålet.

Skriv och berätta! Vad har ni för inspelningsprogram? Har det funnits några svårigheter - vilka har de då varit? Hur har latencyn agerat? Jämför gärna med Win XP om har haft upplevelser av det också. Har Win Vista lyckats hitta kringutrustning utan problem? Vilken utrustning? Vilka portar?

Upplever ni några skillnader i ljud- eller bildkvalitet, eller andra skillnader, med Win Vista 64 bitars?

😲

//debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kanske inte är någon med XP- eller Vista64 här? Vet bara en, Lindpop och för han funkar det bra sade han i någon tråd för ett tag sedan. Hade varit gött att byta så man kunde få i mer Ram framförallt. Men lyckad tråd hittils iaf. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Det blir inte bättre ljud och bättre bild i 64 bitar jämfört med 32 bitars OS.

Däremot så kan det fortfarande strula med drivrutiner samt att en del programvaror helt enkelt inte funkar under ett 64 bitars OS.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, jag tyckte det var dags att införa en tråd där alla ni som använder Windows Vista 64 bitars för att spela in mångkanalig musik berättar om varför ni tycker det är ett utmärkt operativsystem för det ändamålet.

Skriv och berätta! Vad har ni för inspelningsprogram? Har det funnits några svårigheter - vilka har de då varit? Hur har latencyn agerat? Jämför gärna med Win XP om har haft upplevelser av det också. Har Win Vista lyckats hitta kringutrustning utan problem? Vilken utrustning? Vilka portar?

Upplever ni några skillnader i ljud- eller bildkvalitet, eller andra skillnader, med Win Vista 64 bitars?

😮

//debatt

tycker det fungerar utmärkt!! Har testat med både cubase sx 3 och reaper och ett antal vst-vsti instruments och att man kan ha lite mera i ram gör det ju inte till en nackdel.

Fungerar lite bättre med sp1. Så nu tycker jag det är dags och sluta att klaga på vista :-) Det vär ju likadant när xp kom. det var buggigt som rackarns men efter sp1 och sp2 fungerade det klockrent.

MVH Flash

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör xp64 och det funkar hur bra som helst men det gäller att kolla så att det finns drivrutiner till det man använder.

Tänkte väl att du skulle hitta hit. 😄 Exakt vad är det man måste kolla drivrutiner till? Ljudkort förstår jag men även grejor som midi-interface? Sequencer och VST-pluggar? T.o.m tangentbord och mus? 😄 Kanske dum fråga men. 😮😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu kanske jag blir lite av ämnet men jag kommer att skippa Vista, jag ser det (nästan) som ett nytt Windows ME, något att undvika. Jag skippar denna generation av Windows och väntar på nästa för att se om Microsoft lyckas bättre. Jag hyser fortfarande en vag förhoppning om att de skall "Skit i bakåtkompabilitet - nu gör vi ett bra OS istället!!". Hoppet är det sista som dör... men tills dess kör jag XP.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör xp64 och det funkar hur bra som helst men det gäller att kolla så att det finns drivrutiner till det man använder.

Tänkte väl att du skulle hitta hit. 🙂 Exakt vad är det man måste kolla drivrutiner till? Ljudkort förstår jag men även grejor som midi-interface? Sequencer och VST-pluggar? T.o.m tangentbord och mus? 😑 Kanske dum fråga men. 😛🙂

Det är i stort det som kräver drivisar typ: Midi-interface, controllenhet, ljudkort, Dsp-kort, skrivare om man behöver det. De flesta program fungerar att installera i 32bit. Jag kör Cubase 4 i 32bitars versionen. Dom har inte gjort stöd för xp64 i Vista versionen, vilket jag tycker är trist. Sen laddar jag ner demo av vst-pluggar och kollar så att dom fungerar innan jag köper. Nu senast PSP mixpack2, vilken jag blev såld på och köpte.

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Oj vad mycket det verkar vara att tänka på och mecka med när det gäller Vista, jag testar OSX just nu (som oxå är ett 64 bitars OS) på min PC. Jag behövde inte tänka på nåt eller mecka och stå i jag bara tryckte på knappen och så funkade den, allt utom min webkamera som trots att det anges inte är plugg och play. Men allt annat funkar.

Redigerat av anarkisten1
Link to comment
Dela på andra sajter

Oj vad mycket det verkar vara att tänka på och mecka med när det gäller Vista, jag testar OSX just nu (som oxå är ett 64 bitars OS) på min PC. Jag behövde inte tänka på nåt eller mecka och stå i jag bara tryckte på knappen och så funkade den, allt utom min webkamera som trots att det anges inte är plugg och play. Men allt annat funkar.

Att köra OSX på en PC? 😱 Det har jag inte ens tänkt på, visste inte att det gick. Intressant, ska läsa lite om det. 😉

/M

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj vad mycket det verkar vara att tänka på och mecka med när det gäller Vista, jag testar OSX just nu (som oxå är ett 64 bitars OS) på min PC. Jag behövde inte tänka på nåt eller mecka och stå i jag bara tryckte på knappen och så funkade den, allt utom min webkamera som trots att det anges inte är plugg och play. Men allt annat funkar.

Att köra OSX på en PC? 😱 Det har jag inte ens tänkt på, visste inte att det gick. Intressant, ska läsa lite om det. 😉

/M

En pc som kör OS X brukar kallas fyndigt kallas Hackintosh. Finns ett forum som heter Hackint0sh som har en särskild avdelning för det här. Det finns här

Har själv aldrig testat hur det funkar. Men vad jag hört så verkar det funka bra faktiskt.

EDIT: duktigt OT det här inlägget blev.......

Redigerat av puffra
Link to comment
Dela på andra sajter

Häftig läsning!

Lindpop, så du tror det kan vara ok för mig att skaffa HP DV laptopen med Win Vista 64 och 3 GB RAM (max 8 GB)? Jag har kollat att det fanns drivrutiner för Win Vista 64 till mitt E-mu 1616 ljudkort, min Canon PiXMA 5200 skrivare och min Canon Lide scanner.

Program jag tänkte använde är Cubase LE (mångkanals), Wavelab Lite (mastring), Ableton Live 4.1 (mångkanals), Sonar Cakewalk LE (mångkanals), InterVideo (videoredigering), Windows Movie Maker (videoredigering), Photostudio (bilder) & Word 2003 (skrivande), Acoustica CD Label Maker (cd-/dvd-"etiketter"), samt Sonic Record Deluxe 7.3 (cd-/dvd-bränning). Vet inte om programmen funkar i Win Vista Home Premium 64, men de fungerade i Win XP Home 32, med SP2.

Och med "funkar" menar jag minst lika bra som med XP... utan mer latency och så.

😎

//debatt

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Det har jag ingen aning om. Det kan jag inte riktigt uttala mig om då jag kör xp64 men hade det varit jag hade jag nog provat eftersom det finns drivrutiner. Kolla så att det inte är beta drivisar och man ju kolla på forumen till programmen hur det verkar med win vista.

MVH

Link to comment
Dela på andra sajter

Jahaa... fick intrycket att...

men det var väl nån annan då.

Undrar vem det var...

som har Win Vista 64 alltså.

Det ska inte vara beta-drivrutiner alltså.

Undrar vad de ska heta då.

Bata? eller Alfa?

🙂

//debatt

Alfa är en mycket tidig version, så det ska de definitivt inte heta... 😉

Beta är en release som kommer som en sista buggkontroll innan den riktiga releasen.

Ibland talas det också om "release candidate", som är en version som programmerarna tror kommer att bli en officiell release, men som fortfarande är ute hos betatestarna för buggkontroll...

Drivrutinen ska alltså heta 1.0 eller högre - utan alfa, beta eller annat tillägg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Såhär står det/hittar man på Emu:s webbsida (för produkten Emu 1616 ljudkort (pcmcia):

Applications

E-MU® PatchMix DSP Application V2.1

Date: 5/16/2008

Size: 29.9 MB

This application update contains enhancements and fixes to improve the performance of your E-MU Digital Audio System / Emulator X Desktop Sampling System / Proteus X Desktop Sound Module.

V2.1 only supports Windows Vista 32-bit and Windows Vista 64-bit as well as Windows XP 32-bit and Windows XP 64-bit versions. (versions av vad, tänkte jag här...)

Drivers / Firmware

E-MU Digital Audio System Driver 2.1

Date: 5/16/2008

Size: 34.2 MB

This driver package contains enhancements and fixes to improve the performance of your E-MU Digital Audio System / Emulator X Desktop Sampling System / Proteus X Desktop Sound Module.

V2.1 only supports Windows Vista 32-bit and Windows Vista 64-bit as well as Windows XP 32-bit and Windows XP 64-bit versions. (versions av vad...)

Detta är väl heltäckande?

😲

//debatt

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Läser man vidare hittar man andra goa grejer från Microsoft t.ex...

Om 2-3 år kommer de helt att ha skippat 32-bitars operativsystem. Då har alla pc:s 64 bitars av nånting. Inte säkert det blir Vista? Men Ultimate Vista verkar klockrent.

Kan man uppgradera från Windows Vista Home Premium 64 bitars till Windows Vista Ultimate?

//debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...