Jump to content
Annons

Mer Ram eller bättre ljudkort?


Roax

Recommended Posts

Hej. Jag gissar på att denna frågan dyker upp lite då och då, men hittade ingen liknande tråd med någon som har samma problem. Känner mod att denna tråden är onödig får ni gärna flytta den.

Jag använder mig av en mindre kraftfull dator. Eller ja, den kanske borde duga?

AMD Athlon 64

3500+

2.2 GHZ, 1G Ram

(Jag är inte så high på datorer, minns inte direkt vad 3500+ står för, jag kollade dator egenskaperna) Men som ni ser, 1G ram. Ljudkort vet jag icke, men relativt "ok".

När jag jag gör musik i FL8, så brukar det i slutändan bli upp till ca 50 Patterns när låten är färdig. Jag kör IDM och Drum'n'Bass och har ofta rätt krävande mjukvaru synthar. Det funkar kanon tills jag är uppe i 25-30 Patterns. Då börjar det brusa. Inga problem, jag vrider ner bufferten i audiosettnings. Dock ger det mig delay på mitt Midikeyboard vilket jag inte vill ha.

Så mina frågor är. Bästa sätt att få så lite brus som möjligt men fortfarande inte ha delays på midikeyboardet. Är det via mer ram, eller ett bättre ljudkort? Jag kan tänka mig att ett för under 2000kr bör räcka.

Min andra fråga är. När jag använder mig av effekter så gör jag det med Automation clips. Alltså, effekterna går bara igång när dom behövs. detta borde väl minska cpu?. Men jag antar att fruityloops inte funkar såhär? Jag har hört att i en viss version av Cubase så drar inte synthar/instrument CPU när dom inte används. Funkar fruityloops på liknande sätt eller har jag bara fått för mig något? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
I ditt fall spelar ett bättre ljudkort mindre roll.

Det du behöver är RAM och Processorkraft.

I din fråga står det inte vad du använder för kort nu?

Realtek AC'97 Gissar jag på. <- Är det mitt ljudkort tro? Det var så länge sen jag köpte datorn, och då va jag inte insatt i musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

I ditt fall spelar ett bättre ljudkort mindre roll.

Det du behöver är RAM och Processorkraft.

I din fråga står det inte vad du använder för kort nu?

Realtek AC'97 Gissar jag på. <- Är det mitt ljudkort tro? Det var så länge sen jag köpte datorn, och då va jag inte insatt i musik.

AC97 är ett inbyggt ljudkort som kanske inte är så kul - men om du inte spelar in audio, så är det bara lyssningen som drabbas, så det är kanske inte så farligt... Ljudkortet gör inget nämnvärt för prestandan, om du inte skaffar ett som har inbyggd DSP som du kör vissa effekter i för att avlasta datorns CPU.

När du måste öka latencytiden för att det ska bli hanterbart, så är det CPU-kraft som saknas, men jag tycker också att 1GB RAM är lite i minsta laget för en musikburk och skulle rekommendera minst 2GB.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej. Jag gissar på att denna frågan dyker upp lite då och då, men hittade ingen liknande tråd med någon som har samma problem. Känner mod att denna tråden är onödig får ni gärna flytta den.

Jag använder mig av en mindre kraftfull dator. Eller ja, den kanske borde duga?

AMD Athlon 64

3500+

2.2 GHZ, 1G Ram

(Jag är inte så high på datorer, minns inte direkt vad 3500+ står för, jag kollade dator egenskaperna) Men som ni ser, 1G ram. Ljudkort vet jag icke, men relativt "ok".

När jag jag gör musik i FL8, så brukar det i slutändan bli upp till ca 50 Patterns när låten är färdig. Jag kör IDM och Drum'n'Bass och har ofta rätt krävande mjukvaru synthar. Det funkar kanon tills jag är uppe i 25-30 Patterns. Då börjar det brusa. Inga problem, jag vrider ner bufferten i audiosettnings. Dock ger det mig delay på mitt Midikeyboard vilket jag inte vill ha.

Så mina frågor är. Bästa sätt att få så lite brus som möjligt men fortfarande inte ha delays på midikeyboardet. Är det via mer ram, eller ett bättre ljudkort? Jag kan tänka mig att ett för under 2000kr bör räcka.

Min andra fråga är. När jag använder mig av effekter så gör jag det med Automation clips. Alltså, effekterna går bara igång när dom behövs. detta borde väl minska cpu?. Men jag antar att fruityloops inte funkar såhär? Jag har hört att i en viss version av Cubase så drar inte synthar/instrument CPU när dom inte används. Funkar fruityloops på liknande sätt eller har jag bara fått för mig något? 😑

Jag kör oxå AMD tillsammans med FL, inte den bästa kombinationen precis. Du får helt enkelt avlasta processorn lite, istället för att lägga delay på alla kanaler så kan du lägga en delay på send 1 till exempel.

Jag har trälat på det där ett tag, men man får helt enkelt arbeta under begränsningar om inte cpun räcker till 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Processorkraft och ram minne är det man skall tänka på först.

Sedan om du skall spela in hård vara saker lär du vilja ha ett bättre ljudkort.

Men är det bara virtuella saker som händer i din dator du vill spela in så skall du satsa på att datorn skall va maxad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt förra system är väldigt likt ditt i prestandan, med den lilla skillnaden att jag hade ett bättre ljudkort:

AMD 64 3000+

1GB RAM

M-Audio Delta 2496

Det funkade felfritt. Körde cubase med väldigt många tunga vstpluggar, samt över 30spår utan några problem alls.

Mitt tips till dig att du köper ett nytt ljudkort och det jag kan rekommendera är det jag själv använder, det är väldigt billigt och otroligt bra.

Det har stereo in och ut spdif in ut och midi in och ut.

http://www.musikcentralen.se/KUNDVAGN/varu....asp?nodeID=210

---

Kort sagt, FL Studio har blivit ett väldigt mångsidigt och bra musikprogram men det slukar inga mängder med prestanda så 3ghz op 1gb ram räcker gott och väl om du har ett bra asioljudkort

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...