Jump to content
Annons

dregen gittarljud


rockstone

Recommended Posts

Annons
  • 4 månader senare...

kan inte nån hjälpa mej med detta? vad är det som gör dregens gittarljud i fuck off and die, först använder han wahwah n en stund men senn händer det nåt, det kan väll inte va wah wahn som låter så fixerad? har mejlat han men han svarar inte, kan han ha lagt solo biten i två oktaver?? tycker att det är ett väldigt gott ljud

Link to comment
Dela på andra sajter

Blev lite tvekis på om det är en Octaver men det är det kanske, min tankegång då... att han gillar gamla grejor att lira på och gamla Octavers brukar inte låta så rent som det där gjorde. De brukar till o med flippa ut och slå över på ett rätt coolt sätt som modernare prylar inte gör. Men två stämmor är det i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Grejen med den här oktav-boxen är att han lägger till en oktav UNDER led-stämman. En klassisk pedal för detta är den gamla Blue Box. Att lägga till oktaven under ger inte samma wobbliga mes-klang som att addera ovanför det man spelar. Och man gör det förstås efter disten (efter förstärkaren om man kör med förstärkare på distläge)

Fast jag är nog inte så säker på att det är en oktav-down-pedal hela vägen under det där partiet. På ett ställe, där undre oktaven är panorerad lite mer åt sidan än ledstämman, låter det faktiskt som han spelar samma solo en oktav lägre som ett extra pålägg - alltså INTE med en oktavbox.

Link to comment
Dela på andra sajter

Grejen med den här oktav-boxen är att han lägger till en oktav UNDER led-stämman. En klassisk pedal för detta är den gamla Blue Box. Att lägga till oktaven under ger inte samma wobbliga mes-klang som att addera ovanför det man spelar. Och man gör det förstås efter disten (efter förstärkaren om man kör med förstärkare på distläge)

Fast jag är nog inte så säker på att det är en oktav-down-pedal hela vägen under det där partiet. På ett ställe, där undre oktaven är panorerad lite mer åt sidan än ledstämman, låter det faktiskt som han spelar samma solo en oktav lägre som ett extra pålägg - alltså INTE med en oktavbox.

Det var lite det jag ville ha sagt också tror jag. 😄 Octaver är en festligt effekt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det någon som vet om han kör oktaverna live? Gör han det använder han ju givetvis en oktavpedal. Annars kan han ju bara kört i två olika tagningar.

Dregen är förövrigt jävligt underskattad. Han är ju en bra artist. Många sitter hemma och lirar och blir hur bra som helst, men det är ju inte riktigt de som krävs för att bli artist. Han är ju en av dom kändare rockikonerna i vårat avlånga land. Sen är han inte världsbäst på gura. Kolla på Charlie i Rolling Stones.

Link to comment
Dela på andra sajter

han kanske inte använder kuken när han spelar på separata strängar,den kanske mest används till ackord?

Ah, givetvis, my bad!

(men då vill man inte stå med svettiga fötter och ha lite skumma jordfel enligt en del andra trådar...)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...