Jump to content
Annons

Hur ta bort starka 'P'?


Holmberg

Recommended Posts

Hej,

Jag gillar ett 'nära' sound på röster. Men trots puffskydd och diverse knep för att puffarna ska förhindras så händer det ibland att ett listigt. lurigt P smiter förbi och pajar en annars klockren tagning. Så då hamnar det vidriga P:et på redigeringsbordet. Tidigare har jag gjort så att jag lagt över just den frasen på ett annat spår och EQ:at bort det för att sedan bounca ihop spåren igen och vips så är P:et borta. Men det känns som ett krångligt tillvägagångssätt. Någon som har ett smidigare sätt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

En multibandskompressor tror jag skulle kunna fixa jobbet någorlunda okej, men det sätt som du redan gör tycker jag personligen är det bästa och ger bäst resultat. Jag gör så själv med P och S-ljud.

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

En multibandskompressor tror jag skulle kunna fixa jobbet någorlunda okej, men det sätt som du redan gör tycker jag personligen är det bästa och ger bäst resultat. Jag gör så själv med P och S-ljud.

MVH

Anders

Oki, jag tänkte om det fanns nåt sätt att EQ ett visst parti av ett spår utan att föra över det till ett annat? Kanske med någon automatiserings-funktion? Eller om man kunde bränna in det i spåret i något audio-editerings-fönster?

Link to comment
Dela på andra sajter

Puffskydd i alla ära!!!

Ett par saker du kan lägga till om du inte redan har testa det!

Sätt en vanlig penna framför mikrofonmembranet med gummiband eller liknande.

Klarar hårda puffar.

Vinkla mikrofonen något i förhållande till din mun när du spelar in.

Slutligen...

..den bittra sanningen...

Träna bort dina "puff"-ljud ur din röst.

Anekdot..

Innan den digitala eran med "fixande" processorer så kallades inte sångare med missljud, för sångare....

Take care!

/Crunch'

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm..kom att tänka på en sak. Jag kanske missförstod dig, är det P-ljud eller puff-ljud du vill ha bort, med tanke på ovanstående inlägg?

Det är lite både och. Vissa P tenderar att bli väldigt starka och en del av dem kommer med tillhörande Puff ... Men det där med volymautomatisering verkar ju fiffigt. Att jag inte tänkt på det. Eller bara gå in och sänka P:et i volym i audio-editorn. Ibland gör man det lite svårare för sig än vad man behöver. Haha ...

Mycket bra tips ... ska genast testa allihop.

Link to comment
Dela på andra sajter

Puffskydd i alla ära!!!

Ett par saker du kan lägga till om du inte redan har testa det!

Sätt en vanlig penna framför mikrofonmembranet med gummiband eller liknande.

Klarar hårda puffar.

Vinkla mikrofonen något i förhållande till din mun när du spelar in.

Slutligen...

..den bittra sanningen...

Träna bort dina "puff"-ljud ur din röst.

Anekdot..

Innan den digitala eran med "fixande" processorer så kallades inte sångare med missljud, för sångare....

Take care!

/Crunch'

Det där med pennan har jag hört talas om med aldrig testat. Men det låter ju väldans logiskt. Det måste ju bryta 'vindpusten' så att säga. Puffskydd har jag men kommer man för nära så blir det inge bra. Det bästa borde ju bara, som du säger, att träna bort dem helt enkelt. Så slipper man alla tips, tricks och redigeringar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Puffskydd i alla ära!!!

Ett par saker du kan lägga till om du inte redan har testa det!

Sätt en vanlig penna framför mikrofonmembranet med gummiband eller liknande.

Klarar hårda puffar.

Vinkla mikrofonen något i förhållande till din mun när du spelar in.

Slutligen...

..den bittra sanningen...

Träna bort dina "puff"-ljud ur din röst.

Anekdot..

Innan den digitala eran med "fixande" processorer så kallades inte sångare med missljud, för sångare....

Take care!

/Crunch'

Det där med pennan har jag hört talas om med aldrig testat. Men det låter ju väldans logiskt. Det måste ju bryta 'vindpusten' så att säga. Puffskydd har jag men kommer man för nära så blir det inge bra. Det bästa borde ju bara, som du säger, att träna bort dem helt enkelt. Så slipper man alla tips, tricks och redigeringar.

Jo pennan funkar allt.

Jag menar inte att vara petig förståsigpåare med mitt uttalande om sångares tekniker.

Men det är så att mycket av den kunskapen inte sprids ner till dom yngre generationerna.

Att träna sin sång och kunna förändra den efter behov är en yrkeskonst som tar ett liv att uppnå.

Som Nilsemil skriver, att det inte finns riktiga sångare...

Han kanske aldrig fått chansen att jobba med en riktig sångare.

Träna på Holmberg.

Använd de tekniska lösningarna som finns att tillgå med pennor, puffskydd och volymautomatisering i Cubase eller liknande..

...sen tar du och lyssnar på en inspelning med gamla hederliga Jussi Björling. (Sök på nätet om du är för ung att veta vem han var.)

Hans tidiga inspelningar gjordes med kristallmikrofoner på stenkakor.

Där gick det inte an att ha missljud i rösten om du hajjar!

Take care!!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Puffskydd i alla ära!!!

Ett par saker du kan lägga till om du inte redan har testa det!

Sätt en vanlig penna framför mikrofonmembranet med gummiband eller liknande.

Klarar hårda puffar.

Vinkla mikrofonen något i förhållande till din mun när du spelar in.

Slutligen...

..den bittra sanningen...

Träna bort dina "puff"-ljud ur din röst.

Anekdot..

Innan den digitala eran med "fixande" processorer så kallades inte sångare med missljud, för sångare....

Take care!

/Crunch'

Jag spelar ofta in med sångare som är vana vid att sjunga i studio, och de har lärt sig en sångteknik där de undviker S, P o.s.v. Konstigt nog kan man t.ex. ofta helt hoppa över S när man sjuner. Särskilt på dubbar och liknande. Man kan också prova saker som att säga B istället för P, det låter ungefär lika fast utan puff.

Sedan lär sig duktiga sångare att dra tillbaka huvudet lite när det börjar brännas o.s.v.

Jag skulle vilja påstå att det till övervägande del handlar om sångteknik samt mikrofonplacering. Det där med vinkeln är t.ex. mycket viktigt. Ett puffskydd tar jag för givet att du använder.

Link to comment
Dela på andra sajter

Puffskydd i alla ära!!!

Ett par saker du kan lägga till om du inte redan har testa det!

Sätt en vanlig penna framför mikrofonmembranet med gummiband eller liknande.

Klarar hårda puffar.

Vinkla mikrofonen något i förhållande till din mun när du spelar in.

Slutligen...

..den bittra sanningen...

Träna bort dina "puff"-ljud ur din röst.

Anekdot..

Innan den digitala eran med "fixande" processorer så kallades inte sångare med missljud, för sångare....

Take care!

/Crunch'

Det där med pennan har jag hört talas om med aldrig testat. Men det låter ju väldans logiskt. Det måste ju bryta 'vindpusten' så att säga. Puffskydd har jag men kommer man för nära så blir det inge bra. Det bästa borde ju bara, som du säger, att träna bort dem helt enkelt. Så slipper man alla tips, tricks och redigeringar.

Jo pennan funkar allt.

Jag menar inte att vara petig förståsigpåare med mitt uttalande om sångares tekniker.

Men det är så att mycket av den kunskapen inte sprids ner till dom yngre generationerna.

Att träna sin sång och kunna förändra den efter behov är en yrkeskonst som tar ett liv att uppnå.

Som Nilsemil skriver, att det inte finns riktiga sångare...

Han kanske aldrig fått chansen att jobba med en riktig sångare.

Träna på Holmberg.

Använd de tekniska lösningarna som finns att tillgå med pennor, puffskydd och volymautomatisering i Cubase eller liknande..

...sen tar du och lyssnar på en inspelning med gamla hederliga Jussi Björling. (Sök på nätet om du är för ung att veta vem han var.)

Hans tidiga inspelningar gjordes med kristallmikrofoner på stenkakor.

Där gick det inte an att ha missljud i rösten om du hajjar!

Take care!!

/Cruncharn'

Tack för alla fina tips! Mycket användbart. :-) Jag ser fram emot en lång karriär av puff-fria låtar. ;-) Och angående Jussi Björling. Var inte det han som var med på Latin Kings debut? Välkommen till förorten? Han som sjunger refrängen på 'Det är dig jag vill ha'? Men det var ju typ 50 år sen de debuterade. Jag tror min farsa har någon gammal stenkaka med Dogges första på. Får kolla upp det där! ;-) ;-) ;-)

tack för din tråd om studiobygget förresten. Mycket inspirerande! Ha det fint!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...