Jump to content
Annons

StudioBygge :)


Gäst

Recommended Posts

Hej, har suttit i veckan i en studio och spelat in en demo med bandet. Men jag funderar på att bygga en egen nu. Jag hade tänkt använda mig utan Logic och mixa allt osv i datorn. Men vad är det man behöver, räcker det med ett mixerbord, ljudkort så man kan får in allt i datorn samt mickar, kablar osv såklart. Men är det något mer som behövs???

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ett mixerbord behövs oftast inte, de flesta spelar ändå bara in ljudet i datorn och mixar i den. Köp ett ljudkort med så många mickingångar som du behöver istället, det räcker bra.

Annars så tror jag du har fått med det mesta, en lokal att stoppa in allt i behövs naturligtvis men det gissar jag att du har! ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, har suttit i veckan i en studio och spelat in en demo med bandet. Men jag funderar på att bygga en egen nu. Jag hade tänkt använda mig utan Logic och mixa allt osv i datorn. Men vad är det man behöver, räcker det med ett mixerbord, ljudkort så man kan får in allt i datorn samt mickar, kablar osv såklart. Men är det något mer som behövs???

Det finns många tips på datorbyggande här på forumet.

Bästa tipsen att ge dig är att ta reda på vad det får kosta.

Det hjälper folk att kunna bistå med sina kunskaper.

Man får ett övre tak på nåt sätt att jobba mot.

Tumregeln är att man alltid får kompromissa med någon eller några komponenter så pristaket hjälper för att ta reda på vart man ska kompromissa.

Claes och anrakisten1 är duktiga på att sätta ihop maskiner som fungerar.

Jag själv har precis fått min nya maskin så den är inte testkörd ännu.

Dock byggd efter specifikationer och rekommendationer här på forumet.

Lycka till!!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

För mig är studio en lokal speciellt avpassad för ett visst ändamål, så att säga. Det är ett ställe där man kan spela in instrument och ljud från ett ljudisolerad rum med optimala akustiska förhållanden, och likaså är kontrollrummet specifikt avsett för att ge optimala lyssningsförhållanden och ska tillhandahålla åtminstone den bröd&smör utrustning som behövs för hantering av ljud.

Sen kan ju en studio erbjuda en skräddarsydd arbetsplats för en person eller ett fåtal personer, efter deras behov och vad just dom vanligtvis gör. Men för mig som är det att tänja på begreppet studio lite granna; jag tycker inte en dator i ett rum med 2 högtalare är en studio. Det är inte fråga om snorkighet, utan helt enkelt att namnet studio blir missvisande då - för mig. Jag är väl lite gammaldags kanske, men för mig är studio en plats där de akustiska förutsättningarna för ljudinspelning och lyssning har anpassats optimalt.

För ljudinspelning behövs ju mikrofoner, mikrofonförstärkare och tillgång till linjeingångar. Ett hål i väggen behövs. En mixer innehåller vanligtvis mikrofonförstärkare så man kan dra mikrofonsladdarna dit, men då är det också en fråga om hur många utgångar den har. Om tanken är att man ska skicka ljudet vidare till datorn sen, via mixerns 'stereo out' så kan man ju bara spela in ett spår åt gången, eller 2 monospår om man nu vill pressa förutsättningarna. Så, använder man en mixer är det en god idé att se till hur den kan rutta singalen från enskilda mikrofoner till separata ingångar på ljudkortet - och samtidigt kunna erbjuda fristående lyssning för eventuella musikanter. Att spela in ett trumset är väl det mest kanalkrävande enskilda instrumentet och det kan behöva 8-12 mikrofoner, så ska man spela in ett trumset så .. får man ta fram signal-schemat och se hur man ska göra det. Ytterligare en sak är viktig: lyssning, lyssningen till musikerna ifall man så ska ha ett studiorum. Ska man banda flera på en gång, så behöver dom lyssning med, och den bör helst vara helt fristående från varandra och kräver förstärkning med.

Men kanske viktigast av allt, verkar vara En Lavalampa.

Det kanske kan ge upphov till några idéer om vad som behövs, om man tänker såhär ☺️

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla bra svar än så länge.

Ja självklart så tänker jag inte bara ett bar högtalare och en dator (även om det är det jag tänkt kort sakt) Jag kommer ha två separata rum, det kommer vara ljudisolerat och alltvaddetheter.

För när vi satt och spelade in sist så var det en massa saker, allt var ju analogt och inget användes då de hade kopplat mixerbordet till datorn osv. Sedan gjorde vi allt i datorn, vilket om jag fattat rätt "alla" gör nu mera. Men så att det jag behöver är ett bra ljudkort som jag kan koppla till min Macbook pro. Självklart kommer jag ju kunna spela in allt i datorn via det, men kan man koppla in separata hörlurar så de andra kan höra i inspelningsrummet via det, räcker det? Vad är det mer man ska tänka på arnars???? Jag har ingen direkt budget så heller med det får ju inte bli flera 100.000 😉.

Tanken med detta är även att inom snar framtid när jag studerat klart musik ljudsättnings - ingenjör, börja mera seriöst spela in band, andra evangemang.

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

Men är det någon som har några bra tips på Ljudkort, på en 8 -16 kanaler.

Echo Audiofire, RME Fireface, någon av Motus 8xx modeller, eller Motu 24I/O eller HD192(om du har PCI).

RME, Echo eller Motu är de enda som gör granitstabila drivrutiner, så jag skulle hålla mig till dom märkena för en pro-sumer verksamhet. Digidesign kan passa rollen med, om du är på Mac. DA/AD kvalitén behöver man inte oroa sig för.

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Många fastnar i tankarna på det söta, men glömmer ekonomin. Så, en lite salt påminnelse:

Vad beträffar kostnad för utrustning, bygge, isolering, el, ventilation etc så har det sagts att om man noggrant beräknar alla kostnader för allt råmaterial och verktyg, resor m.m. så kan man multiplicera det med 2,5 och då hamnar man ganska nära vad kalaset kostar att få igång.

Glöm sen inte att ta med beräkning för lokalhyra, vatten och el (brukar ha ungefär det dubbla av en enrumslägenhet) för varje månad och se om man har råd med det.

Hoppas det går ihop för dig, för att ha en egen arbetsverkstad är nog kul 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag blev rätt sugen på ett AudiFire12 meaby. Men Motus verkade ha flera bra med, någon som kan rekommendera någon av dessa kanske?

MOTU 828 Mk III http://futuremusic.com/news/images/motu_828mk3.jpg

MOTU 896HD http://www.majormusic.com.au/images/motu_896hd_panels.jpg

Motu 896HD mk3 http://aes.harmony-central.com/115AES/Cont...PR/896HD-lg.jpg

MOTU 24i/o http://www.shreveaudio.com/motu/24io-small.jpg

Focusrite Saffire Pro 26 i/o http://www.lamusic.ca/pics/16292.jpg

Echo AudioFire12 http://a3.vox.com/6a00c2251fc71b549d00d4141d363b685e-320pi

Eller om någon har några andra bra, är det något mer jag ska fundera över att köpa med??Funkar dessa (de flesta) så att man kan koppla in hörlurar och prata med den andra/samt höra det som spelats in, det kanske bara köra via en utgång ifo.

8 ingångar känns samtidigt lite för lite när man ska spela in trummor ex.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 ingångar känns samtidigt lite för lite när man ska spela in trummor ex.

Om du vill ha fler ingångar än 8 så kan du kompletter med ett stycke Behringer ADA8000. Finns en blindtest här nånstans på forumet och just den Behringerprylen fick finfin kritik. Om du investerar i ett ljudkort med 8 ingångar och kompletterar med denna så får du 16. Bör väl räcka för de flesta trumset? Ett extra plus är att den inte kostar en förmögenhet heller.

Köp ett firewire ljudkort btw. Såg att någon tipsade om usb men jag skulle nog rekommendera firewire. Om du dessutom kikar begagnatmarknaden så kan du nog göra ett fynd eller 2. www.vendolin.se är ett hett tips 🙂

Edit: Jag hittade testet på ADA8000 här! 🙂

Redigerat av Becker
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...