Jump to content
Annons

Sugen på en ny mick


ramoand

Recommended Posts

Hej!

Jag har en simpel hemmastudio, bestående av ett Presonus Firebox, en SM57a o Cubase... ja har spelat in en del slasklåtar vill bandet o så med min SM57a. Men nu känner jag att de skulle va kul att ha en mick till för att få lite större valmöjligheter o så vid inspelning... Så, om jag ska ha en mick till, som funkar ihop med sm57an, vilken borde jag köpa? Skulle helst vilja ha en i samma prisklass som sm57an, eller kanske lite dyrare.. jag kommer i princip bara spela in distad o clean elgitarr, samt bas nu i början..

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

En bandmikrofon kan ge skön kontrast till en dynamisk mikrofon på en stärkare. Har själv testat och äger Sontronics Sigma som jag tycker låter riktigt bra på clean elgitarr, dock lite för snäll på distad elgitarr, men kan ge ett bra komplement för distad gitarr i kombination med en dynamisk mikrofon som sm57:an. Dock så ligger den ju inte nära sm57:an i prisläget, men jag tipsar om den ändå. Annars kanske en kondensatormikrofon som Line AUdio CM3 kan vara något. Har dock INTE testat denna på gitarrförstärkare, men CM2 (modellen innan) har jag testat på bl.a akustisk gitarr och trumpet, flygel och OH med mycket goda resultat, så jag kan TÄNKA mig att den kan ge ett litet nytt sound även till din elgitarr som sm57:an inte har. Lite mer öppet sound misstänker jag att du kommer få av den.

OBS! att jag inte testat CM3 eller CM2 på elgitarr som var ditt främsta användningsområde utan enbart säger vad jag kan tänka mig utifrån vad jag hört av CM2 på andra instrument.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

En bandmikrofon kan ge skön kontrast till en dynamisk mikrofon på en stärkare. Har själv testat och äger Sontronics Sigma som jag tycker låter riktigt bra på clean elgitarr, dock lite för snäll på distad elgitarr, men kan ge ett bra komplement för distad gitarr i kombination med en dynamisk mikrofon som sm57:an. Dock så ligger den ju inte nära sm57:an i prisläget, men jag tipsar om den ändå. Annars kanske en kondensatormikrofon som Line AUdio CM3 kan vara något. Har dock INTE testat denna på gitarrförstärkare, men CM2 (modellen innan) har jag testat på bl.a akustisk gitarr och trumpet, flygel och OH med mycket goda resultat, så jag kan TÄNKA mig att den kan ge ett litet nytt sound även till din elgitarr som sm57:an inte har. Lite mer öppet sound misstänker jag att du kommer få av den.

OBS! att jag inte testat CM3 eller CM2 på elgitarr som var ditt främsta användningsområde utan enbart säger vad jag kan tänka mig utifrån vad jag hört av CM2 på andra instrument.

MVH

Anders

Okej tackar för tipset 🙂 Tror nog sigma-micken är lite för dyr för mig 🙂 Men den här micken då? Blev tipsad om den inne på 4sound en gång innan ja köpte min sm57a..

Redigerat av ramoand
Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns visserligen inga inspelningar med uppmickad stärkare där, men du kan jämföra ett gäng micars ljudkaraktär om du tittar in på min testsite. 🙂

Instämmer i att en bandmic kan bli alldeles lysande på gitarrstärkare - och annars fungerar nog de flesta småmembranare utmärkt för ändamålet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns visserligen inga inspelningar med uppmickad stärkare där, men du kan jämföra ett gäng micars ljudkaraktär om du tittar in på min testsite. 🙂

Instämmer i att en bandmic kan bli alldeles lysande på gitarrstärkare - och annars fungerar nog de flesta småmembranare utmärkt för ändamålet.

Har faktiskt kollat på din grymma testsite 🙂 men lite svårt att veta hur de blir på en distad elgitarr ändå 😱 men finns de ingen billigare bandmick man kan köpa som e bra då?

Sen tänkte jag ta en annan fråga med.. va är skillnaden mellan bandmick o småmembransmick mer än konstruktionen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns visserligen inga inspelningar med uppmickad stärkare där, men du kan jämföra ett gäng micars ljudkaraktär om du tittar in på min testsite. 😆

Instämmer i att en bandmic kan bli alldeles lysande på gitarrstärkare - och annars fungerar nog de flesta småmembranare utmärkt för ändamålet.

Har faktiskt kollat på din grymma testsite 🙁 men lite svårt att veta hur de blir på en distad elgitarr ändå 😄 men finns de ingen billigare bandmick man kan köpa som e bra då?

Sen tänkte jag ta en annan fråga med.. va är skillnaden mellan bandmick o småmembransmick mer än konstruktionen?

Det finns trevliga bandmicar från exempelvis Oktava (ML-52, ML-53) eller så kanske de kinesiska modellerna från GoldenAge kan vara värda en fundering; R1 och R2...?

Skillnaden är att en bandmic är dynamisk och därför kräver mer av din preamp (man behöver dra upp högre gain än med kondensatormicar, vilket innebär att preampen brusar betydligt mer - framför allt om det är en relativt billig preamp...). Det finns bandmicar med inbyggd fantommatad preamp (ingen micpreamp, utan ett förstärkarsteg i stil med det som sitter i kondensatormicar) också, så att man får upp nivån lite, men de brukar ändå vara svagare än kondensatormicarna.

Småmembrans-kondensatormicarna kräver alltid fantommatning och ger högre signalnivå än dynamiska micar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej tackar för tipset 🙂 Tror nog sigma-micken är lite för dyr för mig 🙂 Men den här micken då? Blev tipsad om den inne på 4sound en gång innan ja köpte min sm57a..

Har inte en aning om den mikrofonen då jag varken äger eller har hört den. Fråga om du kan få låna hem den, eller att du kan få göra en liten testinspelning i affären kanske och ta hem ljudfilen för att få lyssna på. Vet inte om de går med på det, men man kan ju alltid fråga 🙂

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

En till sm57a är helt onödigt elller? Har läst lite om XY-mickning, stereo-mickning osv där man använt 2 sm57or.. men kan man inte göra först en X-mickning o sen en Y-mickning på två tagningar med en mick ist för en tagning med 2 mickar?

Link to comment
Dela på andra sajter

men kan man inte göra först en X-mickning o sen en Y-mickning på två tagningar med en mick ist för en tagning med 2 mickar?

Och hur har du tänkt att du skall kunna spela EXAKT likadant två ggr i rad ?

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
men kan man inte göra först en X-mickning o sen en Y-mickning på två tagningar med en mick ist för en tagning med 2 mickar?

Och hur har du tänkt att du skall kunna spela EXAKT likadant två ggr i rad ?

Han kanske delayar hjärnans impulser till musklerna och har feedback så det bara blir en studs. Lång delaytid så hinner han flytta om micken innan impulserna ut till armarna kommer genom delayet. Ahh den tänkte du inte på va! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

men kan man inte göra först en X-mickning o sen en Y-mickning på två tagningar med en mick ist för en tagning med 2 mickar?

Och hur har du tänkt att du skall kunna spela EXAKT likadant två ggr i rad ?

Nej de går ju såklart inte.. men tänkte att de kunde bli snartlikt resultat.. men menar du då att de e värt med en sm57a till?

Link to comment
Dela på andra sajter

men kan man inte göra först en X-mickning o sen en Y-mickning på två tagningar med en mick ist för en tagning med 2 mickar?

Och hur har du tänkt att du skall kunna spela EXAKT likadant två ggr i rad ?

Nej de går ju såklart inte.. men tänkte att de kunde bli snartlikt resultat.. men menar du då att de e värt med en sm57a till?

Hej!

Om du vill få lite mer variation förslår jag att du inte köper en till sm 57 utan istället köper en kondensatormick eller en annan dynamisk mick.

Ska du spela in med stereomikrofontekniker (XY, öronavstånd eller AB) brukar man som regel använda två matchade kondensatormikrofoner.

Har du möjlighet tycker jag att du ska åka till en musikaffär och lyssna på olika mickar.

MVH Staffan

edit:tog bort

Redigerat av Directsound
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Hej!

Jag har en simpel hemmastudio, bestående av ett Presonus Firebox, en SM57a o Cubase... ja har spelat in en del slasklåtar vill bandet o så med min SM57a. Men nu känner jag att de skulle va kul att ha en mick till för att få lite större valmöjligheter o så vid inspelning... Så, om jag ska ha en mick till, som funkar ihop med sm57an, vilken borde jag köpa? Skulle helst vilja ha en i samma prisklass som sm57an, eller kanske lite dyrare.. jag kommer i princip bara spela in distad o clean elgitarr, samt bas nu i början..

Hej!! det finns en sajt där man kan jämföra olika mikrofontyper + en massa annat matnyttigt

Man måste dock man registrera sig innan man kan använda databasen

http://www.microphone-data.com/

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...