Jump to content
Annons

Ska börja testa VST's för första gången. Men har lite frågor.

Recommended Posts

Specs (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Jag har enbart jobbat i Reason fram tills nu. Jag kan inte så mycket om Reason ännu heller, men tillräckligt för att jag ska klara av att göra färdiga låtar. Jag växer i programmet för varje låt jag får klar. Har hela tiden hört talas om VST-pluggar och sett bilder av olika såna på nätet och i tidningar. Men jag har aldrig fattat riktigt vad de gör och om de verkligen är bra att använda.

Jag kommer fortsätta jobba med Reason för jag gillar det programmet och vill inte lämna det när jag slitit så hårt för att lära mig det. Så Reason är något jag kommer jobba med även om jag vill börja testa annat. Vill gärna kunna samarbeta med flera olika saker och ändå ha Reason som en sorts grund.

Men när det kommer till Reason så är jag ganska så basic när det gäller ljud och hur man kan knobba dom för att få till andra ljud. Jag vrider lite tills jag känner att jag har fått till det ljud jag tycker funkar bra. Men så hörde jag om VST's här om dagen igen och då jag är ute efter vissa instrument (som låter riktigt bra) så fattade jag det som jag att det är det som VST's tydligen är till för. Eller?

För tar jag in en sampling av en trumpet i Reason så tycker jag inte den låter så värst bra, men så lyssnade jag på en VST som var trumpet och den lät enormt bra! Skillnaden mellan de båda var ganska stor tycker jag.

Men det var en demo jag lyssnade på och undrar hur jag ska kunna använda VST's själv.

Är det vanligt att man arbetar med VST's idag? Och funkar det att blanda VST,s med Reason? Jag spelar in allting helt och hållet i Reason och alltså inte i Cubase eller liknande.

Läste dock att VST's funkar bäst ihop med Cubase och jag vill kunna jobba på det sätt som är bäst, och Cubase verkar ju faktiskt var bäst då (enligt vad jag läst mig till). Så jag funderar på att köpa Cubase så jag kan börja komma igång.

Men då blir jag tydligen tvungen att installera Rewire för att brygga ihop Reason med Cubase? Och då får jag alltså 2 nya program att lära mig igen... och det känns lite jobbigt. Vill gärna komma igång så fort som möjligt. 😑

Det jag skulle vilja veta mest om är just om VST's och hur de funkar bäst och i vilka program man jobbar mest med dom. Jag har inte hitta någon tråd här i forumet som förklarar grunden med VST's, bara länkar till vart man hämtar hem dom.

Kan jag jobba i Cubase tillsammans med Reason och VST's? Är Cubase själva "inspelningsprogrammet" för alla instrument man spelar?

Finns det några guider i hur man får alla programmen att fungera? Har Studio haft nån guide i hur man kopplar samman Reason och Cubase? Och har de haft några guides i hur man jobbar med VST's i Cubase? Och om de har haft det, vet någon i vilka nummer av tidningen de har tagit upp det? Jag köper dom rakt av.

Det blev lite frågor men jag var tvungen. 😎

Redigerat av Gäst
Annons
Postat

en liten summering av de borttappade svaren

- VST är en pluginstandard och Cubase är fett schysst.

- Testa olika och bilda dig en uppfattning, cubase är inte bäst för alla.

- Mina favoriter är Mackie Tracktion och Ableton Live

- Jag har alltid använt Cubase, finns det annat menar ni?

- Reaper regerar!

- Reaper är väl ok men inte så mycket funtioner och ålderdomligt gränssnitt. Känns som Samplitude för 10 år sedan.

- Bild på Reaper.

- Bild på Samplitude för 10 år sedan.

- Bla bla bla

- Två dinosaurier konstaterar att Samplitude är ett gammalt amigaprogram.

- Bla bla bla.

- Reaper är ok men Tracktion regerar.

- Lång utläggning om varför Reaper regerar.

*KABLAMMO!*

Postat
Är det vanligt att man arbetar med VST's idag? Och funkar det att blanda VST,s med Reason? Jag spelar in allting helt och hållet i Reason och alltså inte i Cubase eller liknande.

1. Ja det är vanligt.

2. Nej det går inte internt men via Rewire till CUbase tex går det.

3. Korrigering , Reason går det INTE att spela in i.

drloop (oregistrerad)
Postat

1. Ja det är vanligt.

3. Korrigering, det går inte att spela in sång direkt in i Reason. Däremot funkar naturligtvis midi alldeles utmärkt.

Postat
en liten summering av de borttappade svaren

- VST är en pluginstandard och Cubase är fett schysst.

- Testa olika och bilda dig en uppfattning, cubase är inte bäst för alla.

- Mina favoriter är Mackie Tracktion och Ableton Live

- Jag har alltid använt Cubase, finns det annat menar ni?

- Reaper regerar!

- Reaper är väl ok men inte så mycket funtioner och ålderdomligt gränssnitt. Känns som Samplitude för 10 år sedan.

- Bild på Reaper.

- Bild på Samplitude för 10 år sedan.

- Bla bla bla

- Två dinosaurier konstaterar att Samplitude är ett gammalt amigaprogram.

- Bla bla bla.

- Reaper är ok men Tracktion regerar.

- Lång utläggning om varför Reaper regerar.

*KABLAMMO!*

😏 Ganska bra återgivande, måste jag säga!

Specs (oregistrerad)
Postat

1. Ja det är vanligt.

Oj, en hel del gamla svar bara försvann ser jag? Vad hände?

Jag förklarade fel. Jag menar att att man spelar in de instrumenten man plockat fram i programmet i Reasons sequencer. Sången får jag plocka in som sample.

Men det var ju en del svar tidigare i tråden som gjorde att jag måste läsa på lite om vad som passar mig. Tackar för alla svar i alla fall!

drloop (oregistrerad)
Postat

1. Ja det är vanligt.

Oj, en hel del gamla svar bara försvann ser jag? Vad hände?

Jag förklarade fel. Jag menar att att man spelar in de instrumenten man plockat fram i programmet i Reasons sequencer. Sången får jag plocka in som sample.

Men det var ju en del svar tidigare i tråden som gjorde att jag måste läsa på lite om vad som passar mig. Tackar för alla svar i alla fall!

Ja du kan plocka fram en Subtractor i Cubase och spela på den förutsatt att det finns en i Reason.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.