Jump to content
Annons

Laptop...


april second

Recommended Posts

Jaha ja! Bandet har skaffat laptop till beats snickrandet. Det funkar utmärkt när man kör på batteriet i datorn men när man kopplar i nätkabeln så uppkommer ett väldigt irriterande brumm 🙂 Vad gör man? Finns det bättre nätkablar som är anpassade till sånt här? Eller kan nytt, externt ljudkort vara lösningen? Nu kör vi med det integrerade vilket funkar bra när man programerar trummor...

Alla tips är välkomna!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om ni har ojordat i replokalen. Hur gör ni med gitarrförstärkare etc ?

Dom brukar i regel alltid ha jordade kontakter som man inte kan få

in i en ojordad kontaktuttag.

Kolla med fastighetsägaren om dom har splittat elen i två stamnät

i fastigheten från huvudbrytaren.

Kör datorn på den ena och förstärkarna i den andra, jordat, eller

kör unplugged när ni spelar in... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan det vara möjligt att problemet blir löst om man byter nätkabel? Tänkte att det kanske finns nån nätkabel som är gjord för såna här ändamål och skärmar bort störningarna...? Som sagt, det brummar ingenting när man kör på batteri...men batteriet räcker inte så länge som man skulle vilja. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

när jag kör på batteri så brusar ljudutgången i takt med hårddisken (har externt usb-kort). Kör jag med nätdrift är det inga som helst problem.

det brusar antagligen för att ditt nätagg i datorn är undermåligt och inte kan hantera spänningsvariationer tillräckligt stabilt.

Link to comment
Dela på andra sajter

när jag kör på batteri så brusar ljudutgången i takt med hårddisken (har externt usb-kort). Kör jag med nätdrift är det inga som helst problem.

det brusar antagligen för att ditt nätagg i datorn är undermåligt och inte kan hantera spänningsvariationer tillräckligt stabilt.

Så batteridrift ger mer spänningsvariationer eller? Men varför brummar det bara när hårddisken är aktiv dvs hårddiskmätaren lyser? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

ett batteri har inte samma kapacitet att leverera stabil spänning. När hårddisken jobbar (lyser) drar den mer ström och då blir det fluktationer i spänningen till de andra komponenterna åxå. Kanske skulle hjälpa att byta batteri?

observera att detta endast är välgrundade gissningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har också laptop och har varit med om samma problem när jag spelat in med mitt externa ljudkort. brummet slutar när man drar bort nätkabeln från datorn. senast jag spelade in använde jag en fördelningsdosa som jag satte alla strömkablar i innan "väggen", då fungerade det utan brumm.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha ja! Bandet har skaffat laptop till beats snickrandet. Det funkar utmärkt när man kör på batteriet i datorn men när man kopplar i nätkabeln så uppkommer ett väldigt irriterande brumm 😄 Vad gör man? Finns det bättre nätkablar som är anpassade till sånt här? Eller kan nytt, externt ljudkort vara lösningen? Nu kör vi med det integrerade vilket funkar bra när man programerar trummor...

Alla tips är välkomna!

Provat att sätta transformatorer som jordlyftare emellan dator och mixer?

Annars så kan man, även om man egentligen inte får det, koppla bort jorden till datorn genom att tejpa över jordstiften i väggurtaget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...