Jump to content
Annons

Bredbandsabsorbenter


Filmtoken

Recommended Posts

Hello!

Tänkte åka och titta på några begagnade bredbandsabsorbenter imorgon. Priset är 3000:-, och beskrivningen som följer:

"8 stycken mycket välgjorda bredbandsabsorbenter i storlek 120x60. Två av dom är utan ram och 4 tum tjocka, de övriga 6 har en betsad träram och är 6 tum tjocka."

Något jag bör tänka på / fråga om? Är smärtsamt okunnig om allt vad akustik heter.

/Jesper

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ja, du ska nog tänka efter vad du ska ha dom till. Inte för att det skadar att ha åtta klädda absorbenter i studion/kontrollrummet. Men för att göra mest möjliga nytta bör de användas till rätt saker i rätt sammanhang.

Vad upplever du är problemet med ditt rum? De vanligaste problemen är för lång efterklang som är ojämnt fördelad över frekvensspektrummet, stående vågor och starka tidiga reflektioner från väggar/golv/tak.

Bredbandsabsorbenter hjälper dig att få ned efterklangen och gör den jämnare fördelad. Du kan också få bättre kontroll över de tidiga reflektionerna.

De är inte lika effektiva mot stående vågor. Bredbandsabsorbenter har oftast sämre absorbtionsgrad i registret under 250 Hz. Det krävs då ganska många för att få kontroll. Bättre då att bygga basfällor och komplettera med bredbandsabsorbenter.

Snittpriset för dina 8 absorbenter är 375:- om jag räknat rätt. Är de hela och fräscha tycker jag det är ett bra pris.

Att bygga egna 4-tums absorbenter i storleken 60x120 cm med ram kostar i runda slängar mellan 150 och 250 spänn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...