Jump to content
Annons

kickproblem


mattias

Recommended Posts

Nu har jag hållt på i över två timmar för att skruva till en fin kick (bastrumma) som Håkan Lidbo tipsade om i Studio för ett antal nummer sedan. Alltså att man tar en snärtig kick som man skär bort basen på och "blandar" med en 808kagge.

Mitt problem är att jag inte får det att låta bra alls. Någon som har några tips om hur jag ska göra?

Redigerat av mattias
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

- Triggas båda bastrummorna från samma sampler/plug-in/synt/whatever?

- Vilken mjukvara använder du när du triggar samplingarna ( värdprogrammet)

- Hur mycket har du skurit och hur?

- Tar du en tillräckligt snärtig kick som innehåller alla fundamentala delar, frekvensmässigt?

- Ligger samplingarna i stereo eller mono?

Att förstå vad som "låter dåligt" genom den lilla förklaring du gjorde är som att säga "min bil är lite krasslig" 🥰

Kom med lite mer detaljerad beskrivning... jag tror att Håkan Lidbo vet vad han sysslar med, så om det inte är din lyssning, så har du säkert gjort något annat litet misstag..eller så har du tolkat tekniken fel..

Redigerat av demoniqus
Link to comment
Dela på andra sajter

- Triggas båda bastrummorna från samma sampler/plug-in/synt/whatever?

- Vilken mjukvara använder du när du triggar samplingarna ( värdprogrammet)

- Hur mycket har du skurit och hur?

- Tar du en tillräckligt snärtig kick som innehåller alla fundamentala delar, frekvensmässigt?

- Ligger samplingarna i stereo eller mono?

Att förstå vad som "låter dåligt" genom den lilla förklaring du gjorde är som att säga "min bil är lite krasslig"  😏

Kom med lite mer detaljerad beskrivning... jag tror att Håkan Lidbo vet vad han sysslar med, så om det inte är din lyssning, så har du säkert gjort något annat litet misstag..eller så har du tolkat tekniken fel..

Ledsen för den lite förvirrade tråden..var lite trött i natt 😮

Här kommer lite mer info:

- Båda bastrummorna triggas från Reasons NN-XTsampler (samma sampler)

- Reason

- Jag har skurit kicken som ska ge punch vid 200 hz med hjälp av samplerns filter (High Pass 12), och 808-kicken vid 200hz (Low Pass 24)

- Har testat de flesta bastrummor jag har i min ganska stora samling som jag tycker har det rätta soundet.

- mono

Vissa samplingar låter bättre med 808-kicken än andra, men alla saknar liksom punch. Det känns som om det fattas för mycket runt 250Hz-1kHz. Jag har försökt med både eq och kompressor, men får inte riktigt till det...misstänker att jag gör något litet fel faktiskt 🙂

Kan tillägga att jag gjort samma sak fast använt mig av en 909-kick och det har gett fina resultat. Men det är ju 808basen jag vill ha!

Redigerat av mattias
Link to comment
Dela på andra sajter

när jag gör bassdrums letar jag först upp en men skön lowend, filtrerar den nertill 100hz typ..

sen tar ja en kick med bra highend, ingen jävla 808, låter skit då... o skär bort lowend på den.. sen kan man prova med nån liten hihat, percussion, clap, ride... ja typ vad som helst..

till sist compressar jag dem hårt och fixar lite eqing, limitar och exporterar som ny bassdruma.. voilá

Link to comment
Dela på andra sajter

när jag gör bassdrums letar jag först upp en men skön lowend, filtrerar den nertill 100hz typ..

sen tar ja en kick med bra highend, ingen jävla 808, låter skit då... o skär bort lowend på den.. sen kan man prova med nån liten hihat, percussion, clap, ride... ja typ vad som helst..

till sist compressar jag dem hårt och fixar lite eqing, limitar och exporterar som ny bassdruma.. voilá

Jag gör samma sak..men nu är problemet att jag har hakat upp mig på att just ha en 808-kick som lowend, men får inte till det.

Link to comment
Dela på andra sajter

när jag gör bassdrums letar jag först upp en men skön lowend, filtrerar den nertill 100hz typ..

sen tar ja en kick med bra highend, ingen jävla 808, låter skit då... o skär bort lowend på den.. sen kan man prova med nån liten hihat, percussion, clap, ride... ja typ vad som helst..

till sist compressar jag dem hårt och fixar lite eqing, limitar och exporterar som ny bassdruma.. voilá

Jag gör samma sak..men nu är problemet att jag har hakat upp mig på att just ha en 808-kick som lowend, men får inte till det.

okej ärlit talat, ge mej en bra anledning till att ha en 808 som lowend? lower ju som en bongo utan highend ju!

Link to comment
Dela på andra sajter

när jag gör bassdrums letar jag först upp en men skön lowend, filtrerar den nertill 100hz typ..

sen tar ja en kick med bra highend, ingen jävla 808, låter skit då... o skär bort lowend på den.. sen kan man prova med nån liten hihat, percussion, clap, ride... ja typ vad som helst..

till sist compressar jag dem hårt och fixar lite eqing, limitar och exporterar som ny bassdruma.. voilá

Jag gör samma sak..men nu är problemet att jag har hakat upp mig på att just ha en 808-kick som lowend, men får inte till det.

okej ärlit talat, ge mej en bra anledning till att ha en 808 som lowend? lower ju som en bongo utan highend ju!

"lower" haha 😕

Låter misstänker jag att du menar. 808an har en jättehärlig och ren bas som jag gärna vill ha. Dessutom har jag gett mig fan på att klara det, just för att så många påstår att det kan låta så bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

när jag gör bassdrums letar jag först upp en men skön lowend, filtrerar den nertill 100hz typ..

sen tar ja en kick med bra highend, ingen jävla 808, låter skit då... o skär bort lowend på den.. sen kan man prova med nån liten hihat, percussion, clap, ride... ja typ vad som helst..

till sist compressar jag dem hårt och fixar lite eqing, limitar och exporterar som ny bassdruma.. voilá

Jag gör samma sak..men nu är problemet att jag har hakat upp mig på att just ha en 808-kick som lowend, men får inte till det.

okej ärlit talat, ge mej en bra anledning till att ha en 808 som lowend? lower ju som en bongo utan highend ju!

"lower" haha 😕

Låter misstänker jag att du menar. 808an har en jättehärlig och ren bas som jag gärna vill ha. Dessutom har jag gett mig fan på att klara det, just för att så många påstår att det kan låta så bra.

japp.. lower... värmer upp lite inför uk nu serrö!

okej... men prova att ta en med lång svans av lowend.. ändra attacken lite så de inte låter som en bongo.... de borde funka... kanske ska prova de sem...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm... Samplingarna kanske inte ska starta samtidigt?

Pröva nudga dem fram och tillbaka lite. Du får völ göra det med ett delay om du nu måste köra reason.

Ha olka attack på varje kick, 808 kicken kanske ska släppa igenom lite medans den andra kanske ska ha max attack. EQ´a och komprimera igen. Jag brukar blanda 4-8 olika kicks.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar blanda 4-8 olika kicks.

geeeeez 😕

2-3 tycker jag personligen räcker... lätt hänt att de blir för smutsiga annars...

Beror väl lite på vad för sound man är ute efter, jag tycker 2-5 är ganska lagom beroende på vad jag jobbar med för typ av låt för tillfället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett rätt fett kick-trick som någon annan här på forumet länkade till och som blev hur fräckt som helst.

Använd tre kickdrums: 1 lowend upp till 60hz, 1 Midrange 60 -> 800 och 1 diskant 800 -> uppåt

Centrera lowend i mitten, panna Mid-kicken fullt vänster och diskantkicken fullt höger, labba sedan med skärningspunkten på mid och diskant tills det låter som 1 bastrumma...

rätt tweakat låter trumman STOR..men tar inte alls upp samma space i mixen...

testa

Redigerat av demoniqus
Link to comment
Dela på andra sajter

Mattias M (oregistrerad)

Är ju lite konstigt egentligen att man ska behöva mixa en massa bastrummor för att få det att låta bra, jag menar varför görs de inte så här feta från början 😆

Ok, om man är ute efter ett eget speciellt sound så känns det ju roligare att skapa lite egen karaktär men då blir det ju samtidigt lite onödigt att få massa tips om hur man ska skära i olika trummor för att någon blivit nöjd med det...fast det kanske handlar mest om att jag är så slö 😉

Detta är ingen kritik av de som kommer med bra tips utan snarare att tillverkarna borde göra fetare kicks

Link to comment
Dela på andra sajter

Är ju lite konstigt egentligen att man ska behöva mixa en massa bastrummor för att få det att låta bra, jag menar varför görs de inte så här feta från början 😉

Ok, om man är ute efter ett eget speciellt sound så känns det ju roligare att skapa lite egen karaktär men då blir det ju samtidigt lite onödigt att få massa tips om hur man ska skära i olika trummor för att någon blivit nöjd med det...fast det kanske handlar mest om att jag är så slö 😉

Detta är ingen kritik av de som kommer med bra tips utan snarare att tillverkarna borde göra fetare kicks

Hahaha 😆

eller du skojar va? 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Mattias M (oregistrerad)
Hahaha 

eller du skojar va? 

Hehe, jag var lite luddig och ironisk på något konstigt sätt. DumbDan formulerade det bättre..

...och hittar man rätt ljud räcker det med en kick.

Jag ville nog snarare bara lätta på mitt dåliga samvete över att jag inte orkar sitta och skruva ihop ett bastrummeljud av fem olika bastrummor. Men så pysslar jag inte heller med dancemusik så jag ska hålla käften 🙂🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Är ju lite konstigt egentligen att man ska behöva mixa en massa bastrummor för att få det att låta bra, jag menar varför görs de inte så här feta från början 😳

Ok, om man är ute efter ett eget speciellt sound så känns det ju roligare att skapa lite egen karaktär men då blir det ju samtidigt lite onödigt att få massa tips om hur man ska skära i olika trummor för att någon blivit nöjd med det...fast det kanske handlar mest om att jag är så slö 😛

Detta är ingen kritik av de som kommer med bra tips utan snarare att tillverkarna borde göra fetare kicks

Det är ju inte alltid det behövs... men att ha med tekniken i bagaget är ingen nackdel som jag ser det.

Innan jag började hänga här hade jag den visionen att det bara skulle vara en (1) ultimat kick..

när man sedan började använda 2 eller fler kickar upptäckte man andra saker det förde med sig.

Dels kan man använda det som effekt när man går från t.e.x en vers och bara vill ha lite mer tjoff i refrängen..eller ett intro där kicken är relativt liten ( bara toppen eller mid'en spelar ) sen när låten byggts upp till den nära på brister slänger man på bottendelen ihop med fullinstrumentering... jäkla mäktig effekt om du frågar mig

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...