Filmtoken Postat 6 augusti 2008 Anmäl Dela Postat 6 augusti 2008 (redigerat) Tjo! Rubriken säger egentligen allt. Svaren på förra inlägget förpassade tråden direkt till off-topic, men frågan är ju... redigeringsinriktad :-) Redigerat 6 augusti 2008 av Filmtoken Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
sixties Postat 6 augusti 2008 Anmäl Dela Postat 6 augusti 2008 http://www.recordingwebsite.com/articles/eqfreq.php kolla på 200 Hz ,3KHz , 5 KHz, 7 KHz, 10 KHz, 15 KHz om tal och sång ligger på samma frekvenser och det borde de väl göra. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Filmtoken Postat 6 augusti 2008 Trådstartare Anmäl Dela Postat 6 augusti 2008 Tack, ska testa. Och tack för länken :-) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
slejnard Postat 6 augusti 2008 Anmäl Dela Postat 6 augusti 2008 Någon sa till mig när jag mixade liveljud att jag skulle strypa den svepbara eq´n till noll och vips så kom tydligheten fram på sången. Vi har ganska kasst PA. Ingen aning om siffror men antar att det rör sig om lågt (eller möjligen högt) mellanregister. Prova att spela in ett tal typ: " Janne är bäst" och håll allt eq "rakt", mixtra med middle sen varierar det ju givetvis på hur man pratar som person och hur högtalarna låter. Keep rockin´! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 6 augusti 2008 Anmäl Dela Postat 6 augusti 2008 (redigerat) Hej och hå!!! du måste boosta vid X Hz... Det finns ingen som kan berätta för dig vad du skall göra i just den situation du befinner dig i just nu. Det kan t ex vara så att sångspåret är perfekt men det är en massa annat jocks ivägen som "själ" utrymme av sången i din mix. Vissa grundläggande tumregler finns såklart men dessa är dock BARA tummregler; Konsonanter (tydligheten i tal/sång): ca 2,5-4 KHz (höj för bättre "klarhet"). "Bumlighet" (oftast p g a dåligt rum): ca 100-500 Hz (svep och hitta "knas" och sänk dessa). Redigerat 6 augusti 2008 av Gilbert Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
slejnard Postat 7 augusti 2008 Anmäl Dela Postat 7 augusti 2008 Måste ju bara säga att Gilbert verkar vara ett geni!! 🙂 ....och han förklarar på ett bra sätt!! Sen är det ju så att man MÅSTE prova sig fram. Vill du ha ett bra grundljud så spela in HÖGT med en bra talare/sångare och se till att det inte distar.....läggg sen all eq på top kl 12. Dämpa bas om det är en kille och vrid bort diskant om det är en tjej--- eller bara rakt av....handlar mycket om mikrofonteknik för den som sjunger/talar. Jag tycker själv att eq är "lite" underskattat Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 7 augusti 2008 Anmäl Dela Postat 7 augusti 2008 "...läggg sen all eq på top kl 12. Dämpa bas om det är en kille och vrid bort diskant om det är en tjej..." Ett skämt som jag inte förstår...? 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
slejnard Postat 7 augusti 2008 Anmäl Dela Postat 7 augusti 2008 Man kan inte förstå allt..... menar bara att om du ställer eqn rak och skär åt endera andra hållet.....en ratt rakt upp alltså😛 du fattar ändå inte.... 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 7 augusti 2008 Anmäl Dela Postat 7 augusti 2008 Nej, jag måste vara dum i huvet... "...Dämpa bas om det är en kille och vrid bort diskant om det är en tjej..." var alltså inte ett skämt från din sida? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Oldtimer Postat 7 augusti 2008 Anmäl Dela Postat 7 augusti 2008 Dom flesta låter olika i tal och sång = olika frekvenser som framträder, det finns ingen formula men vissa fungerar mer generellt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
drloop (oregistrerad) Postat 7 augusti 2008 Anmäl Dela Postat 7 augusti 2008 Hej och hå!!! du måste boosta vid X Hz... Det finns ingen som kan berätta för dig vad du skall göra i just den situation du befinner dig i just nu. Det kan t ex vara så att sångspåret är perfekt men det är en massa annat jocks ivägen som "själ" utrymme av sången i din mix. Vissa grundläggande tumregler finns såklart men dessa är dock BARA tummregler; Konsonanter (tydligheten i tal/sång): ca 2,5-4 KHz (höj för bättre "klarhet"). "Bumlighet" (oftast p g a dåligt rum): ca 100-500 Hz (svep och hitta "knas" och sänk dessa). Man kan ju också konstatera att mycket at värmen i rösten och instrument finns just i området 250-500hz. S-ljud ligger oftast 5-8kHz. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hemluth Postat 7 augusti 2008 Anmäl Dela Postat 7 augusti 2008 Att EQ:a tal skiljer ju sig egentligen ganska mycket från att EQ:a sång. Sång vill man ju ska passa in till en ljudbild. Vid sång vill man exempelvis gärna eq:a bort mycket störande brumlighet, även om det kan ge ett bra djup vid tal. Det är även jättesvårt att generalisera, då det kan skilja typ två oktaver i tonläget mellan olika personer. En basig man kan inte riktigt behandlas på samma sätt som en pipig kvinna, samtidigt som man får komma ihåg att många kvinnor är väldigt basiga och många män är väldigt pipiga. Dock påverkas inte konsonantljud och dylikt så mycket av vem som formar dem så dessa kan oftast behandlas någorlunda lika. (En bas har inga baskonsonanter etc). Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
slejnard Postat 7 augusti 2008 Anmäl Dela Postat 7 augusti 2008 Nej, jag måste vara dum i huvet... "...Dämpa bas om det är en kille och vrid bort diskant om det är en tjej..." var alltså inte ett skämt från din sida? Jag var säkert ute och cyklade ( på en punkterad enhjuling) när jag skrev det....sorry. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
FlyRider Postat 7 augusti 2008 Anmäl Dela Postat 7 augusti 2008 Att EQ:a tal skiljer ju sig egentligen ganska mycket från att EQ:a sång. Sång vill man ju ska passa in till en ljudbild. Vid sång vill man exempelvis gärna eq:a bort mycket störande brumlighet, även om det kan ge ett bra djup vid tal. Det är även jättesvårt att generalisera, då det kan skilja typ två oktaver i tonläget mellan olika personer. En basig man kan inte riktigt behandlas på samma sätt som en pipig kvinna, samtidigt som man får komma ihåg att många kvinnor är väldigt basiga och många män är väldigt pipiga. Dock påverkas inte konsonantljud och dylikt så mycket av vem som formar dem så dessa kan oftast behandlas någorlunda lika. (En bas har inga baskonsonanter etc). Bra skrivet. Radioprat kan ibland vara väääääldigt basigt, men det ska ju vara så, samtidigt som det aldrig skulle gå att ha sånt ljud på en sången på en inspelning. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hemluth Postat 7 augusti 2008 Anmäl Dela Postat 7 augusti 2008 Att EQ:a tal skiljer ju sig egentligen ganska mycket från att EQ:a sång. Sång vill man ju ska passa in till en ljudbild. Vid sång vill man exempelvis gärna eq:a bort mycket störande brumlighet, även om det kan ge ett bra djup vid tal. Det är även jättesvårt att generalisera, då det kan skilja typ två oktaver i tonläget mellan olika personer. En basig man kan inte riktigt behandlas på samma sätt som en pipig kvinna, samtidigt som man får komma ihåg att många kvinnor är väldigt basiga och många män är väldigt pipiga. Dock påverkas inte konsonantljud och dylikt så mycket av vem som formar dem så dessa kan oftast behandlas någorlunda lika. (En bas har inga baskonsonanter etc). Bra skrivet. Radioprat kan ibland vara väääääldigt basigt, men det ska ju vara så, samtidigt som det aldrig skulle gå att ha sånt ljud på en sången på en inspelning. Jag får ibland även känslan av att mycket av bastrycket i många röster egentligen uppkommer först med hjälp av kompressor/limiter (i radio så är det ju även vanligt med näreffekt, men det är ju inte så vanligt i tv på typ Aktuellt). Tänk vilken skräck att försöka pussla ihop en sådan röst med musik. Leonard Cohen lyckas man ju få att sjunga lägre än basen (instrumentet) just därför att man drar bort bullret så att det inte krockar. Dock skulle det nog låta ganska fånigt utan musiken. Många gånger är det ju så att om du hör ett mutat sångspår från en låt så låter det som chipmunk, även om det kan låta hur stort som helst med musiken till. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.