Jump to content
Annons

Var bor talet?


Filmtoken

Recommended Posts

Annons

http://www.recordingwebsite.com/articles/eqfreq.php

kolla på 200 Hz ,3KHz , 5 KHz, 7 KHz, 10 KHz, 15 KHz om tal och sång ligger på samma frekvenser och det borde de väl göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon sa till mig när jag mixade liveljud att jag skulle strypa den svepbara eq´n till noll och vips så kom tydligheten fram på sången. Vi har ganska kasst PA. Ingen aning om siffror men antar att det rör sig om lågt (eller möjligen högt) mellanregister. Prova att spela in ett tal typ: " Janne är bäst" och håll allt eq "rakt", mixtra med middle sen varierar det ju givetvis på hur man pratar som person och hur högtalarna låter.

Keep rockin´!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej och hå!!! du måste boosta vid X Hz...

Det finns ingen som kan berätta för dig vad du skall göra i just den situation du befinner dig i just nu. Det kan t ex vara så att sångspåret är perfekt men det är en massa annat jocks ivägen som "själ" utrymme av sången i din mix. Vissa grundläggande tumregler finns såklart men dessa är dock BARA tummregler;

Konsonanter (tydligheten i tal/sång): ca 2,5-4 KHz (höj för bättre "klarhet").

"Bumlighet" (oftast p g a dåligt rum): ca 100-500 Hz (svep och hitta "knas" och sänk dessa).

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Måste ju bara säga att Gilbert verkar vara ett geni!! 🙂 ....och han förklarar på ett bra sätt!!

Sen är det ju så att man MÅSTE prova sig fram. Vill du ha ett bra grundljud så spela in HÖGT med en bra talare/sångare och se till att det inte distar.....läggg sen all eq på top kl 12. Dämpa bas om det är en kille och vrid bort diskant om det är en tjej--- eller bara rakt av....handlar mycket om mikrofonteknik för den som sjunger/talar.

Jag tycker själv att eq är "lite" underskattat

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Hej och hå!!! du måste boosta vid X Hz...

Det finns ingen som kan berätta för dig vad du skall göra i just den situation du befinner dig i just nu. Det kan t ex vara så att sångspåret är perfekt men det är en massa annat jocks ivägen som "själ" utrymme av sången i din mix. Vissa grundläggande tumregler finns såklart men dessa är dock BARA tummregler;

Konsonanter (tydligheten i tal/sång): ca 2,5-4 KHz (höj för bättre "klarhet").

"Bumlighet" (oftast p g a dåligt rum): ca 100-500 Hz (svep och hitta "knas" och sänk dessa).

Man kan ju också konstatera att mycket at värmen i rösten och instrument finns just i området 250-500hz.

S-ljud ligger oftast 5-8kHz.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att EQ:a tal skiljer ju sig egentligen ganska mycket från att EQ:a sång. Sång vill man ju ska passa in till en ljudbild. Vid sång vill man exempelvis gärna eq:a bort mycket störande brumlighet, även om det kan ge ett bra djup vid tal.

Det är även jättesvårt att generalisera, då det kan skilja typ två oktaver i tonläget mellan olika personer. En basig man kan inte riktigt behandlas på samma sätt som en pipig kvinna, samtidigt som man får komma ihåg att många kvinnor är väldigt basiga och många män är väldigt pipiga.

Dock påverkas inte konsonantljud och dylikt så mycket av vem som formar dem så dessa kan oftast behandlas någorlunda lika. (En bas har inga baskonsonanter etc).

Link to comment
Dela på andra sajter

Att EQ:a tal skiljer ju sig egentligen ganska mycket från att EQ:a sång. Sång vill man ju ska passa in till en ljudbild. Vid sång vill man exempelvis gärna eq:a bort mycket störande brumlighet, även om det kan ge ett bra djup vid tal.

Det är även jättesvårt att generalisera, då det kan skilja typ två oktaver i tonläget mellan olika personer. En basig man kan inte riktigt behandlas på samma sätt som en pipig kvinna, samtidigt som man får komma ihåg att många kvinnor är väldigt basiga och många män är väldigt pipiga.

Dock påverkas inte konsonantljud och dylikt så mycket av vem som formar dem så dessa kan oftast behandlas någorlunda lika. (En bas har inga baskonsonanter etc).

Bra skrivet. Radioprat kan ibland vara väääääldigt basigt, men det ska ju vara så, samtidigt som det aldrig skulle gå att ha sånt ljud på en sången på en inspelning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att EQ:a tal skiljer ju sig egentligen ganska mycket från att EQ:a sång. Sång vill man ju ska passa in till en ljudbild. Vid sång vill man exempelvis gärna eq:a bort mycket störande brumlighet, även om det kan ge ett bra djup vid tal.

Det är även jättesvårt att generalisera, då det kan skilja typ två oktaver i tonläget mellan olika personer. En basig man kan inte riktigt behandlas på samma sätt som en pipig kvinna, samtidigt som man får komma ihåg att många kvinnor är väldigt basiga och många män är väldigt pipiga.

Dock påverkas inte konsonantljud och dylikt så mycket av vem som formar dem så dessa kan oftast behandlas någorlunda lika. (En bas har inga baskonsonanter etc).

Bra skrivet. Radioprat kan ibland vara väääääldigt basigt, men det ska ju vara så, samtidigt som det aldrig skulle gå att ha sånt ljud på en sången på en inspelning.

Jag får ibland även känslan av att mycket av bastrycket i många röster egentligen uppkommer först med hjälp av kompressor/limiter (i radio så är det ju även vanligt med näreffekt, men det är ju inte så vanligt i tv på typ Aktuellt).

Tänk vilken skräck att försöka pussla ihop en sådan röst med musik. Leonard Cohen lyckas man ju få att sjunga lägre än basen (instrumentet) just därför att man drar bort bullret så att det inte krockar. Dock skulle det nog låta ganska fånigt utan musiken. Många gånger är det ju så att om du hör ett mutat sångspår från en låt så låter det som chipmunk, även om det kan låta hur stort som helst med musiken till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...