Morlow Postat 5 augusti 2008 Postat 5 augusti 2008 Hej på er! Jo, jag har en fråga angående min "studio", jag kör med en yamaha 16/4 mixer (tele > rca från mixerns I/O) till mitt m-audio delta 1010LT. Jag har hittills bara använt Cubase egna kompressor och en Urs-kompressor plugg och jag undrar nu hur stor skillnad är det med "riktiga rack" kompressorer? Jag skulle behöva minst 6 kanaler och då blir det ju typ 3 st á 1500 = 4500 spänn, är det värt att investera i några kompressorer?, hur pass stor skillnad blir det T.ex. på trummor och gitarrer med riktiga jämfört med pluggar? Ge mig gärna några tips på kompressorer som ni tycker är bra 😄 Mvh /Jeppe
laxlaxlax Postat 5 augusti 2008 Postat 5 augusti 2008 Det finns ju bra och dålig mjuk- som hårdvara. Men själv hör jag ingen skillnad. Kanske blir man lite mer ömsint med sina rattar och kanske får man en mer positiv fördom om det är hårdvaran som är framme. Sen är det ju dyrt med hårdvara. Men fint, tycker vissa. Och så kan det imponera också, om man har mycket i racket. Och det kan ju kännas bra för självförtroendet. Testa själv och känn efter och jämför fördomsfritt ( det är skitsvårt ). Jag brukar ge upp och gå efter vad som är fint.
Claes Holmerup Postat 5 augusti 2008 Postat 5 augusti 2008 Det beror på... Om du bara vill lägga 1500:-/kompressor, så skulle jag hellre rekommendera att du skapar ett "headroom" själv genom att spela in i 24-bitsupplösning och sikta på ca -10dB i stället för att sikta på 0dB när du spelar in. En stor fördel med mjukvara, är att det räcker att köpa en bra kompressor-plugin och sedan kan man använda den på så många spår som du behöver, medan man måste köpa en kompressor per kanal när det gäller hårdvara. Pluggen vet dessutom vad som kommer att hända, så att den kan reagera exakt när det behövs - och inte någon millisekund senare... Om du trots allt vill köra med hårdvara: Går du upp bara lite i pris, så hittar du t ex FMR Audio's RNC (Really Nice Compressor - ja, ett töntigt namn, men ändå... 😄 ), som är kanonbra till sång eftersom den kan ge en väldigt "transparent" komprimering. En annan som jag vet är trevlig, är Summit Audio TLA-50, men då är man uppe på lite höögre priser, även om den är ganska billig för vad man får ut från den... 🙂
drloop (oregistrerad) Postat 5 augusti 2008 Postat 5 augusti 2008 Mjukvarukompressorer finns i mängder och de är bra på olika saker. Jag gjorde en test för att få mer smack i mina trummor och provade då ett några kompressorer. https://www.studio.se/index.php?showtopic...mp;#entry752963 Eftersom det finns många gratis grejer som VST så kan det vara värt att testa dessa innan du ger dig iväg och köper hårdvara eller mjukvara. Sedan kan jag bara hålla med Claes om FMR RNC, en riktigt bra kompressor.
IDF Postat 5 augusti 2008 Postat 5 augusti 2008 (redigerat) Sedan kan jag bara hålla med Claes om FMR RNC, en riktigt bra kompressor. den gör sk. skäl för sitt namn.. 😄 edit: inlägg no.5000... 🙂 Redigerat 5 augusti 2008 av IDF
drloop (oregistrerad) Postat 5 augusti 2008 Postat 5 augusti 2008 Sedan kan jag bara hålla med Claes om FMR RNC, en riktigt bra kompressor. den gör sk. skäl för sitt namn.. 😄 edit: inlägg no.5000... 🙂 Grattis eller? :-)
Morlow Postat 5 augusti 2008 Trådstartare Postat 5 augusti 2008 så ni tycker det är bättre att jag lär mig pilla mer med pluggar en slänga ut pengar då med andra ord? 😄
DieHard (oregistrerad) Postat 5 augusti 2008 Postat 5 augusti 2008 så ni tycker det är bättre att jag lär mig pilla mer med pluggar en slänga ut pengar då med andra ord? 🙂 Ja det är alltid bäst att lära sig behärska EN kompressor in och ut innan man är beredd på köpare dyrare. Tycker det gäller både mjuk som hårdvara. När du väl lärt dig bli bra så kommer du veta snabbt vad du letar efter när det gäller hårdvara. Risken är ju som sagt alltid att man mer går efter vad andra tycker och tänker, vilket kan vara bra vägledning men inget mer. Och tänk sen att du senare sitter med en hårvarukompressor som du sen är missnöjd med? Som sagt var finns mycket bra när det gäller mjukvarukompressorer. Så iframtiden kan du ju köra både hård och mjukvara. Själv skulle jag satsa på ett UAD-kort fram tills dess. 😄
Elof (oregistrerad) Postat 5 augusti 2008 Postat 5 augusti 2008 Hej på er! Jo, jag har en fråga angående min "studio", jag kör med en yamaha 16/4 mixer (tele > rca från mixerns I/O) till mitt m-audio delta 1010LT. Jag har hittills bara använt Cubase egna kompressor och en Urs-kompressor plugg och jag undrar nu hur stor skillnad är det med "riktiga rack" kompressorer? Jag skulle behöva minst 6 kanaler och då blir det ju typ 3 st á 1500 = 4500 spänn, är det värt att investera i några kompressorer?, hur pass stor skillnad blir det T.ex. på trummor och gitarrer med riktiga jämfört med pluggar? Ge mig gärna några tips på kompressorer som ni tycker är bra 😆 Mvh /Jeppe 3 st stereokompressorer för 4500? 😱 Köp absolut ingen hårdvara för de pengarna. Köp mjukvara, det kommer göra mycket gladare. Man får knappt en okej monokompressor för 4500...
Morlow Postat 5 augusti 2008 Trådstartare Postat 5 augusti 2008 Hehe jaha ok, men då blir det till att sitta och pilla i cubase för hela slanten nu då 😱 Jag tackar och bugar för alla svar!
JJRockford Postat 9 augusti 2008 Postat 9 augusti 2008 Onödigt inlägg egentligen, men jag tänkte bara stämma in med föregående talare. Man får köpa ganska dyra hårdvaruprylar om det ska vara lönt, och då blir det ju ändå hopplöst oflexibelt jämfört med mjukvara. Det är bättre att lägga lite tid på att ställa in de man har.
Gilbert Postat 9 augusti 2008 Postat 9 augusti 2008 Själv skulle jag satsa på ett UAD-kort fram tills dess. +1
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.