Jump to content
Annons

Studiofestival #4 - om ev. tävlingsfusk


Björn Olsberg

Recommended Posts

// delad länk från denna tråd //

Angående att registrera flera medlemskap så tror jag inte detta är ett så stort problem. Det målas endast upp hur det kan fungera i teorin. Varför skydda sig med NASA-klassad säkerhet på ett forum med "bara" 2000 medlemmar? 😳

Är det någon som är ute efter att sabotera, kan vi införa spärrar av en kombination av e-post, ip och domän (samt namn, förstås).

Så här fungerar det idag med registrering:

Varje registrering kräver en unik och fungerande e-postadress (som också ska bekräftas för att medlemskapet ska fungera). Medlemskap är en förutsättning för att kunna rösta.

Forumet får idag mellan 7-15 nya medlemmar per dag. Skulle den siffran snabbt stiga till 20-25 medlemmar per dag så är det ju lätt att börja fatta misstankar och göra justeringar.

Visst ställer vi upp som en slutlig jury med forumdeltagarnas röstningar som välledande i beslutet - om det är vad ni vill! Personligen tycker jag det är lite av charmen att det är just ni forummedlemmar som har startat den härliga Studiofestivalen och låter den gärna vara just er skapelse utan inblandning av tidnignen. Skapa till exempel en egen tråd och fundera igenom vad ni anser vara bäst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om man håller priset hemligt så skulle kanske oron för fusk minska då man inte vet vad det är man vinner.

om jag nu skulle vilja fuska, men inte veta vad så skulle jag nog inte lägga ner besväret på det om jag nu inte ved vad det är man vinner. skulle jag dock vara vällllllllllldigt sugen på en sådan där bfc200 eller vad det var så..

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett förslag vore ju att ringa upp IDOL-juryn och höra om de kunde bedöma bidragen. 😆

..då MÅSTE man ju vara med 😳

Jag tror på idén att hemlighålla priset tills deadline för att lämna in bidrag har passerat... då sporras man av idén till tävlingen och inte priset..

Priset blir sedan en bonus..

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju två priser som bjuds ut, hade det inte varit en bra idé att studiojuryn korar en vinnare och forummaffian den andra?

Mycket bra förslag tycker jag!

Problemet med fuskande är att det är så små marginaler som avgör, oftast bara någon röst eller två. Jag tror dock att människorna här är ärliga och inte fuskar. Jag kommer säkert inte få så många röster själv ändå...

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan ju vara en idé att avslöja priserna först efter tävlingen. Inför #4 frågade jag Olsberg, som tyckte att jag kunde presentera priserna redan nu, vilket kanske får fler att delta. Men det är ju såklart en risk.

Sen tycker jag absolut att det är vi själva som ska rösta på det vi tycker är bäst. Ingen jury tycker jag 🙂

Så man kanske borde avslöja priser efter röstningen nästa gång?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett litet förtydligande - nackdelen är att vi inte alltid kan utlova priser. Kanske kan det leda till att vinnaren blir besviken i slutet om det inte finns något att vinna?

Å andra sidan kan man formulera det i stil med "Eventuellt pris offentliggörs efter vinnaren är korad".

You decide!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett litet förtydligande - nackdelen är att vi inte alltid kan utlova priser. Kanske kan det leda till att vinnaren blir besviken i slutet om det inte finns något att vinna?

Men hade man inte kunnat fixa så att det blev ett pris varje gång?

Jag menar det behöver ju inte vara värsta prylarna varje gång, utan kanske en tröja det står Studio på nån gång, en billig mick nån gång, eller ett par kalsonger, en trisslott eller en fotboll.

Och några gånger, beroende på er i Studio, ha finfina priser som denna och förra tävlingen.

På så sätt hade man kunnat lova ett hemligt pris varje tävling, men ingen skulle palla fuska för att man kanske bara vinner en mindre grej. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

captain nemo (oregistrerad)
Ett litet förtydligande - nackdelen är att vi inte alltid kan utlova priser. Kanske kan det leda till att vinnaren blir besviken i slutet om det inte finns något att vinna?

Å andra sidan kan man formulera det i stil med "Eventuellt pris offentliggörs efter vinnaren är korad".

You decide!

Besviken - näää.

Vi har Studiofestivalen för att det är kul att samlas kring en gemensam utmaning. Att det sedan kan dyka upp en och annan bonuspryl är som grädde på klaviaturen.

Men det är kanske bra att vara tydlig.

Jag tror inte att vi äventyrar framtida festivaler genom att inte ha priser, men kanske om vi bli osams om tävllingens utgång.

Jag gillar formuleringen om "Eventuellt pris..."

Men som sagt - precis som Demopostningar har utvecklat ett "regelverk" kanske det finns behov av viss uppstyrning av Festivalen...

//nemo

Link to comment
Dela på andra sajter

captain nemo (oregistrerad)
Men hade man inte kunnat fixa så att det blev ett pris varje gång?

Som på Gröna Lund - vinst var gång... 😆

//nemo

Link to comment
Dela på andra sajter

Som på Gröna Lund - vinst var gång... 😆

Åh! Jag vann ett urgulligt suddigummi! 😛

Men seriöst, ett tillägg till föreslagna metoder är ju att de som lyckats få med ett bidrag får lite tyngre röster också, men naturligtvis inte får rösta på sig själva.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men hade man inte kunnat fixa så att det blev ett pris varje gång?

Som på Gröna Lund - vinst var gång... 😆

//nemo

Ja, exakt. För det mesta vinner man små gulliga (skit)saker, men ibland kan man verkligen få en riktig jackpot. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett litet förtydligande - nackdelen är att vi inte alltid kan utlova priser. Kanske kan det leda till att vinnaren blir besviken i slutet om det inte finns något att vinna?

Å andra sidan kan man formulera det i stil med "Eventuellt pris offentliggörs efter vinnaren är korad".

You decide!

Besviken - näää.

Vi har Studiofestivalen för att det är kul att samlas kring en gemensam utmaning. Att det sedan kan dyka upp en och annan bonuspryl är som grädde på klaviaturen.

Men det är kanske bra att vara tydlig.

Jag tror inte att vi äventyrar framtida festivaler genom att inte ha priser, men kanske om vi bli osams om tävllingens utgång.

Jag gillar formuleringen om "Eventuellt pris..."

Men som sagt - precis som Demopostningar har utvecklat ett "regelverk" kanske det finns behov av viss uppstyrning av Festivalen...

//nemo

Håller med 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle vilja ifrågasätta hurvida det är så smart att ha några priser i över huvud taget. Nu ska jag inte måla upp det här som någon inbillad utopisk drömbild, men studiofestivalen startades för att få igång kreativiteten, garva åt varandras bidrag och kanske främst för att få någonting nytt att se fram emot då Grahns utlovade muffins aldrig dök upp. Att införa priser skulle i slutändan, om det inte sköts snyggt, kunna leda till att festivalens syfte och själ går förlorat.

Jag ser heldre att vinnaren får hålla tillgodo med äran än att det ska bli bråk och misstankar vilket det lätt skulle kunna bli när ramarna till festivalen är såpass sköra som de är idag.

Jag säger inte att det är fel att ha priser...men vi borde kanske tänka oss lite för också.

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle vilja ifrågasätta hurvida det är så smart att ha några priser i över huvud taget.

Tror iofs att det här är en rätt schysst lösning också. Släng med nått trevligt litet pris i efterhand om man orkar. Men på det viset slipper man ju som sagt alla misstankar

Link to comment
Dela på andra sajter

apropå vinst-grejor...

det behöver ju inte bara vara en "pryl" i vinst,

det finns många musikanter utan sångröst

så en demo-sångerska/sångare och 3timmar i en studio

vore nog årets höjdarvinst 🙂

..man kan väl få vinna en bar-runda med bästa STUDIO-polarna.. all included..+haklapp för dom sprit-o-tåliga.. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...