Jump to content
Annons

Hur väljer man att spela in en viss kanal i ett 5.1-ljud?


Mr. Math

Recommended Posts

Jag har en film i 5.1 där jag vill få ut talet, eftersom det ligger massa bakgrundsljud på. Då jag vet att talet ligger på en enskild kanal så är det alltså åtminstone teoretiskt möjligt att spela in endast detta. Är det någon som vet hur? Något speciellt program eller inställning?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

dom flesta sakerna är nog inspelade i enskilda kanalerfrån början, sen handlar det om hur det är ihopslaget 😉

Men om talet ligger på en av dessa 5.1 kanaler, så ska det väl gå att ta ljudet från den kanalen in i din inspelningsutrustning?

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
dom flesta sakerna är nog inspelade i enskilda kanalerfrån början, sen handlar det om hur det är ihopslaget :rolleyes:

Men om talet ligger på en av dessa 5.1 kanaler, så ska det väl gå att ta ljudet från den kanalen in i din inspelningsutrustning?

Talet är på en egen kanal, eftersom det filtreras bort när jag väljer 5.1 men lyssnar på mitt ljudkort som endast har stereo. Frågan är som sagt hur detta skall göras? som filmprogram använder jag i första hand ViPlay, men även VLC. Finns det någon inställning i dessa program som jag kan använda mig av så att man spelar upp talkanalen, enbart? Eller måste jag koppla in ett 5.1 ljudkort och spela in i?

Redigerat av Mr. Math
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...