Jump to content
Annons

Nollade samplingar


Anjou

Recommended Posts

Hej!

Jag använder ett Motu Ultralite ljudkort. Jag har ganska stora problem med att inspelningen och uppspelningen ständigt avbryts under någon bråkdels sekund. Det sker ungefär 2 grr/minut och är oberoende av hur stort eller litet projektet är för tillfället. Själva avbrottet låter som hederligt sprak.

Jag har fått lära mig att det kallas nollade samplingar, och är en följd av att jag har för låg samplingsbuffert inställd. Problemet är att om jag ställer upp bufferten så ökar latencyn drastiskt. För att så gott som bli av med spraken måste jag leva med en latency på 48 ms. Med andra ord en omöjlighet.

Finns det något sätt att få ner latencyn på, men behålla hög samplingsbuffert. Jag spelar in i Cubase SX3 i 44.1 khz och 32bit float., och jag antar att det är min dator som är för slö. 1 gig ram, 2.2 ghz enkelkärnig processor.

Jag hade dock inte de här problemen med mitt gamla ljudkort..., så kanske finns det någon inställning i Motukortet jag missat?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hur spelar du in?

Ditt MOTU-kort har en smidig mjukvarumixer som du kan använda för at få en nära-noll-milisekunders latency. På det sätet kan du spela in med 48 ms fördröjning utan problem.

Stäng av trådlöst internet/bluetooth/brandvägg och virusprogram när du jobbar med musik så underlättar du för musikprogram och operativsystem.

Link to comment
Dela på andra sajter

För det första så är det bortkastat hårddiskutrymme att spela in i 32 bit (det blir ändå bara 24 bitar).

När det gäller dina problem med ljudkortet så kan du ju börja med att kolla in denna tråd:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=52324

Troligtvis samma typ av problem.

Hej!

Tackar för hjälpen, ska prova o köra dpc testet. Ja, det är ju uppenbarligen onödigt att spela in i 32 bit när kortet bara ger 24. Där har du ett kvitto på min uppmärksamhet....

Har läst en del o googlat, och det verkar vara mkt problem med firewire. Kanske där felet ligger. Tyvärr är jag helt grön på området. Köpte ett sånt där pci-kort o satte in, och det fungerar, men kanske inte felfritt då...

Har kört såna där tuning tips för datorn för att optimera den för musikinspelning. Men får nog ta en titt på antal processer igång oxå.

Ska ägna morgondagen åt lite felsökande, så får vi se hur det går.

Sov gott!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur spelar du in?

Ditt MOTU-kort har en smidig mjukvarumixer som du kan använda för at få en nära-noll-milisekunders latency. På det sätet kan du spela in med 48 ms fördröjning utan problem.

Stäng av trådlöst internet/bluetooth/brandvägg och virusprogram när du jobbar med musik så underlättar du för musikprogram och operativsystem.

Hej!

Du syftar på cuemixen eller? Hur skulle jag göra då menar du?

Man har ju oxå en Audio console (eller vad det heter), där man ställer in samplingsfrekvens och buffert. Vad är rimligt att ha för buffert? Jag måste upp i över 2000 för att få bättre resultat.

Tack för ditt svar!

Mvh Erik

Link to comment
Dela på andra sajter

[Köpte ett sånt där pci-kort o satte in, och det fungerar, men kanske inte felfritt då...

Vilket chipset är det på kortet? TI (Texas Instruments) är det som funkar bäst med ljudkort.

Sök i forumet på "chipset", "Texas Instruments", "knaster" och "latency" för mer läsning.

Link to comment
Dela på andra sajter

[Köpte ett sånt där pci-kort o satte in, och det fungerar, men kanske inte felfritt då...

Vilket chipset är det på kortet? TI (Texas Instruments) är det som funkar bäst med ljudkort.

Sök i forumet på "chipset", "Texas Instruments", "knaster" och "latency" för mer läsning.

Bara ordet chipset är nytt för mig:)

Men ska kolla upp och fördjupa mig lite.

(ordet knaster är jag bekant med dock)

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
har du en länk till kortet så kan jag kolla.

Om jag bara visste vilket kort jag hade, så hade jag mer än gärna tagit emot ditt erbjudande.

Har inte den blekaste, köpte det på Kjell & Compani. Det var det första han plockade fram när jag bad om ett, så jag antar att det är det kortet kjell & Compani har mest marginal på 😄

Nånstans runt 200-300 kr kostade det.

Rotade lite i enhetshanteraren och hittade något som hette IEEE 1394. Spårade samma namn till kjells sida, fanns en del alternativ med den beteckningen, men jag är rätt säker på att jag köpte någon av de billigaste. Chipset var inte Texas varje fall. Den billigaste för 199:- verkade inte ha något chipset....,

Ursäkta för okontrollerat inlägg....

Nu blir jag mer och mer övertygad att jag köpte ett:

IEEE 1394a, PCI kontroller

Går inte o direktlänka tyvärr.

Redigerat av Anjou
Link to comment
Dela på andra sajter

Hm... går inte att ta reda på detta med den knapphändiga info som sidan erbjuder med jag skulle bli förvånad om det var TI på ett så billigt kort så för tillfället skyller jag på FW-kortet. Vad är det för moderkort och GPU i din burk? Har du optimerat Windows?

Link to comment
Dela på andra sajter

1GB i ram minne låter lite då standard är väll kring 2GB.

Själv har jag 4GB och 3ghz processor. Brukar starta att köra 2ms men när projektet blir större så ändrar jag latency buffert.

Däremot så brukar jag stänga av och bara ha igång ett fåtal instrument när jag spelar in.

Spela allt samtidigt kan man göra i slutändan när man mixar med högre latency

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm... går inte att ta reda på detta med den knapphändiga info som sidan erbjuder med jag skulle bli förvånad om det var TI på ett så billigt kort så för tillfället skyller jag på FW-kortet. Vad är det för moderkort och GPU i din burk? Har du optimerat Windows?

Nej, det är nog inte TI. Såg att ett kort de hade med 800 km/h hastighet hade TI. Det var oxå det enda.

Får kolla upp moderkort imorgon, datorn är i sovrummet och jag vill inte väcka regeringen...

Hur kollar jag smidigt upp vilket moderkort jag har (alltså kan man se det i datorn),

GPU.., vad är det? Hur kollar jag upp det?

(och jag som trodde att det räckte att kunna byta gitarrsträngar....)

Link to comment
Dela på andra sajter

1GB i ram minne låter lite då standard är väll kring 2GB.

Själv har jag 4GB och 3ghz processor. Brukar starta att köra 2ms men när projektet blir större så ändrar jag latency buffert.

Däremot så brukar jag stänga av och bara ha igång ett fåtal instrument när jag spelar in.

Spela allt samtidigt kan man göra i slutändan när man mixar med högre latency

Ja, visst är det i minsta laget. Cpu-mätaren dansar kring taket när det närmar sig mixning, men det i sig tycker jag inte är ett stort problem för tillfället.

Är väl mer inne på att något är knas just med FW, då mitt gamla USB 2 kort fungerade ok. Nästa steg blir väl ny dator, men det finns så mkt man vill lägga pengarna på, så det dröjer nog ett litet tag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Graphic Processning Unit

I ”device manager” – ”system devices”, eller ladda hem ”PC Wizard”.

Hehe, det var en fräck liten sak PC Wizard. Ska slänga in den på andra burken sen.

Exakt vad vill du veta om moderkortet, står en massa siffror, vet inte vilka som är relevanta;)

Redigerat av Anjou
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag körde Dpc testet och fick fina värden, så långt allt väl varje fall.

Har ca 21 processer igång, avslutat allt onödigt. Kopplat på strömförsörjning via adapter istället för bus-el till ljudkortet.

Problemet kvarstår. Känns mest logiskt att det har med mitt pci FW att göra.

Får väl ta och skaffa ett nytt o se om det hjälper, det är ju inte så sjukt dyrt.

Något tips på vilket kort man bör skaffa, och var man köper det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag körde Dpc testet och fick fina värden, så långt allt väl varje fall.

Har ca 21 processer igång, avslutat allt onödigt. Kopplat på strömförsörjning via adapter istället för bus-el till ljudkortet.

Problemet kvarstår. Känns mest logiskt att det har med mitt pci FW att göra.

Får väl ta och skaffa ett nytt o se om det hjälper, det är ju inte så sjukt dyrt.

Något tips på vilket kort man bör skaffa, och var man köper det.

Hej ..köppte mitt ..FireLINK PCI 400 ..på http://www.exitdata.se/ beställde altså ..funkar klockrent till

mitt Saffire Le ..med Ti chip ..provade åxå kjelles kort ..sitter.. Nec chip i det pluss ett annat som va ..Via chip i .dom funka inge vidare ..

Via s chipp funkade ganska bra ..men inte felfrit ..knaster .. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag körde Dpc testet och fick fina värden, så långt allt väl varje fall.

Har ca 21 processer igång, avslutat allt onödigt. Kopplat på strömförsörjning via adapter istället för bus-el till ljudkortet.

Problemet kvarstår. Känns mest logiskt att det har med mitt pci FW att göra.

Får väl ta och skaffa ett nytt o se om det hjälper, det är ju inte så sjukt dyrt.

Något tips på vilket kort man bör skaffa, och var man köper det.

Hej ..köppte mitt ..FireLINK PCI 400 ..på http://www.exitdata.se/ beställde altså ..funkar klockrent till

mitt Saffire Le ..med Ti chip ..provade åxå kjelles kort ..sitter.. Nec chip i det pluss ett annat som va ..Via chip i .dom funka inge vidare ..

Via s chipp funkade ganska bra ..men inte felfrit ..knaster .. 😉

Det ser ju fint ut, tar en chansning o beställer ett.

Återkommer med resultat senare!

Link to comment
Dela på andra sajter

Lycka till!

I PC Wizard - System Summary - Chipset, kan du se vad du har för chipset på moderkortet. I samma lista står även vad du har för GPU (”Video Card”).

Chipset= Intel i925X

GPU= Radeon X300 series

Mainboard= Dell OJ3492

Link to comment
Dela på andra sajter

Lycka till!

I PC Wizard - System Summary - Chipset, kan du se vad du har för chipset på moderkortet. I samma lista står även vad du har för GPU (”Video Card”).

Chipset= Intel i925X

GPU= Radeon X300 series

Mainboard= Dell OJ3492

Aj då;

"Avoid unsuitable motherboard chip sets: The most unfortunate of all purchases is a PC whose motherboard simply refuses to run audio hardware with low latency. It really does pay to do some research before buying a PC, to avoid such issues, and I do my best to keep SOS readers informed of them. The biggest such problem to face musicians recently has been the performance of legacy PCI slots in the new PCI Express-equipped motherboards, as I discussed in SOS March 2006. Intel's 915, 925X and 925XE chip sets should be avoided for this reason. The problems that initially beset the Nforce 4 chip set are greatly reduced when it is used with the dual-core Athlon X2 processors rather than the previous single-core versions. The best advice I can offer here is not to assume that the latest motherboard chip set from any manufacturer will automatically be the greatest for the musician. To avoid expensive mistakes, never buy newly released components until at least a few people have had time to run audio tests on them!" *

* http://www.soundonsound.com/sos/oct06/arti...sician_1006.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

Lycka till!

I PC Wizard - System Summary - Chipset, kan du se vad du har för chipset på moderkortet. I samma lista står även vad du har för GPU (”Video Card”).

Chipset= Intel i925X

GPU= Radeon X300 series

Mainboard= Dell OJ3492

Aj då;

"Avoid unsuitable motherboard chip sets: The most unfortunate of all purchases is a PC whose motherboard simply refuses to run audio hardware with low latency. It really does pay to do some research before buying a PC, to avoid such issues, and I do my best to keep SOS readers informed of them. The biggest such problem to face musicians recently has been the performance of legacy PCI slots in the new PCI Express-equipped motherboards, as I discussed in SOS March 2006. Intel's 915, 925X and 925XE chip sets should be avoided for this reason. The problems that initially beset the Nforce 4 chip set are greatly reduced when it is used with the dual-core Athlon X2 processors rather than the previous single-core versions. The best advice I can offer here is not to assume that the latest motherboard chip set from any manufacturer will automatically be the greatest for the musician. To avoid expensive mistakes, never buy newly released components until at least a few people have had time to run audio tests on them!" *

* http://www.soundonsound.com/sos/oct06/arti...sician_1006.htm

Ja, det lät ju inte lovande.

Kommer prova med ett nytt FW pci, för att se om det blir lite bättring. Annars får jag leva med problemet tills det blir ny dator....

Tack ändå för för din fina research!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Piotr (oregistrerad)
För det första så är det bortkastat hårddiskutrymme att spela in i 32 bit (det blir ändå bara 24 bitar).

Tar lite mer utrymme men spar å andra sidan processorkraft när man processar ljudet. Som jag förstått så blir det även bättre precision på plug-ins, mindre avrundningsfel m.m.

Om man bara trackar och lyssnar direkt så kvittar det. DA'n har ju som sagt bara 24 bitar och kan inte spela ett 32 bitars spår. Den reella upplösningen är ju ofta bara 18-20 bitar desutom.

/Peter

Link to comment
Dela på andra sajter

För det första så är det bortkastat hårddiskutrymme att spela in i 32 bit (det blir ändå bara 24 bitar).

Tar lite mer utrymme men spar å andra sidan processorkraft när man processar ljudet. Som jag förstått så blir det även bättre precision på plug-ins, mindre avrundningsfel m.m.

Om man bara trackar och lyssnar direkt så kvittar det. DA'n har ju som sagt bara 24 bitar och kan inte spela ett 32 bitars spår. Den reella upplösningen är ju ofta bara 18-20 bitar desutom.

/Peter

Orkar inte förklara nu men sök i forumet eller googla så inser du att det är bortkastat att spela in i 32 bitar.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
För det första så är det bortkastat hårddiskutrymme att spela in i 32 bit (det blir ändå bara 24 bitar).

Tar lite mer utrymme men spar å andra sidan processorkraft när man processar ljudet. Som jag förstått så blir det även bättre precision på plug-ins, mindre avrundningsfel m.m.

Om man bara trackar och lyssnar direkt så kvittar det. DA'n har ju som sagt bara 24 bitar och kan inte spela ett 32 bitars spår. Den reella upplösningen är ju ofta bara 18-20 bitar desutom.

/Peter

Orkar inte förklara nu men sök i forumet eller googla så inser du att det är bortkastat att spela in i 32 bitar.

Det drar dessutom mer processorkaft och inte mindre. Det blir mer data att behanda inte mindre om man kör 24 vs 32 bitar.

Dessutom så får du ut färre spår ur en hårddisk om du kör 32 istället för 24 bitar.

Så klarar en disk teoretiskt låt säg 35 spår på 44.1kHz, så får du nu ut teoretiskt ca 26 kanaler på 32 bitar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tar lite mer utrymme men spar å andra sidan processorkraft när man processar ljudet. Som jag förstått så blir det även bättre precision på plug-ins, mindre avrundningsfel m.m.

Om man bara trackar och lyssnar direkt så kvittar det. DA'n har ju som sagt bara 24 bitar och kan inte spela ett 32 bitars spår.

Ljudfiler behandlas på samma sätt oavsett bitdjup.

Avrundningsfelen vid mixning är marginella jämfört med kvantiseringsfelen

i A/D-omvandlingen.

En 24 bitars D/A-omvandlare kan spela upp en 32-bitars ljudfil, men utnyttjar inte de extra 8 bitarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...