Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat
Finns det nånting jag kan ställa in/ändra i cubase för att spara ytterligare cpu? Visst kan man ändra latency där också nånstans?

Cubase kompenserar automatiskt för latency. Men se till att du har rätt ASIO-drivrutin. Devices->device setup->VST audiobay. Du kan pröva att ryssa i/ur Direct Monitoring och se om du märker skillnad. Det hänger på ljudkortet om det går att ha den ikryssad. Kryssa också i Release ASIO driver in background.

Det finns några tips i handboken som jag återger här: Tryck på EXPERT-knappen (fortfarande i inställningarna för VST audiobay). Normalt ändrar man inget här men du kan göra det om du vill. Där kan du välja Audio priority: Low. Om du gör det, får MIDI-processer och annat hög prioritet och wav(audio)ljud låg prioritet, t ex. Preload amount Kan du öka för att öka bufferten ljud i internminnet. Har du mycket internminne kan det ge jämnare uppspelning. Kryssa BORT rutan "Lower latency". Kryssa I Multi processing om du har flera processorer i datorn.

Ok. Då har jag lite att prova. Vad innebär "direct monitoring"? Vad innebär "Release ASIO driver in background". Att kryssa bort "Lower latency" i Cubase påverkar inte heller mina effekter? Vad innebär "preload amount"?

Sorry för alla frågor, jag tycker bara inte om att ändra inställningar utan att veta vad jag gör.

Multitack för alla tips.

Annons
Postat
Är det inte enklare och snabbare att slå upp begreppen i manualen, så att du lär dig leta efter saker själv också - och slipper vänta på svar efter att andra har letat i sina manualer...? 😉

Jag tycker att Cubase manual är knepig. Dessutom har jag överlag svårt med data/ljud språk på engelska. Om någon i huvudet redan känner till dessa begrepp är jag ju enormt tacksam för hjälp.

Postat

Ok - då försöker jag ta bort de flesta av frågetecknen... 😉

Vad innebär "direct monitoring"?

Det innebär att ljudet som kommer in till ljudkortet skickas direkt till utgången, utan att passera genom ljudhanteringen i Cubase. Fördelen är att du i princip slipper ifrån latency när du spelar in audio. Nackdelen är att du inte kan få plugineffekterna i medhörningen.

Vad innebär "Release ASIO driver in background".

Det gör att du kan använda ljudkortet till andra applikationer utan att först behöva stänga ner Cubase.

Att kryssa bort "Lower latency" i Cubase påverkar inte heller mina effekter?

Latency handlar bara om medhörningen - alltså hur du hör det som du spelar in just nu. Det påverkar alltså inget annat än lyssningen.

Vad innebär "preload amount"?

Får nog återkomma om det. Det är inget jag känner igen att jag har pillat på, så jag kommer faktiskt inte ihåg vad det handlar om...

Postat (redigerat)
Finns det nånting jag kan ställa in/ändra i cubase för att spara ytterligare cpu? Visst kan man ändra latency där också nånstans?

...

Ok. Då har jag lite att prova. Vad innebär "direct monitoring"? Vad innebär "Release ASIO driver in background". Att kryssa bort "Lower latency" i Cubase påverkar inte heller mina effekter? Vad innebär "preload amount"?

Att kryssa bort lower latency kan inte försämra ljudet. Man gör det bara för att ge datorn mer "andrum" att jobba med alla data om man behöver. Fast det behövs sällan, sägs det. Preload amount är att cubase utnyttjar internminnet mer eller mindre. Ju högre amount desto mer laddar cubase internminnet med ljud. Har du stort internminne får det plats mycket "arbetsljud" i minnet. Då kan utportioneringen av ljudet gå smidigare, än om datorn ska läsa från hårddisken hela tiden. Det påverkar inte ljudkvaliteten vid nedmixning men kan göra uppspelningen av ljud jämnare. Alltså bara ytterligare en åtgärd för att ge datorn mer arbetsro.

Jag kan inte det rent tekniska men Release ASIO innebär ungefär att ASIOdrivrutinen inte används och tar upp datorkraft när det inte behövs. Man anstränger systemet lite mindre om man kryssar i den rutan. Man kan använda datorn till annat också medan man har cubase igång

Om Direct Monitoring ur min handbok Cubase SX3 Power:

Direct monitoring (with ASIO 2.0 compatible audio hardware) controls the monitoring from the audio

hardware’s control panel. The options available to you will therefore be audio hardware dependent.

Cubase SX users can also use the input bus faders to adjust the input levels, but because the signal is

sent back out right away, you won’t be able to monitor (visually) the signal inside the track’s audio

channel. You can’t apply processing, such as EQ or insert effects, and monitor these effects while

recording when direct monitoring is active. The sound is sent directly to Cubase, but you are monitoring

the input, not what’s going into Cubase. In other words, you are monitoring the sound coming in

through the audio hardware’s mixer utility,

bypassing the VST audio engine that sends

the signal into the Cubase mixer for processing.

The advantage on devices with higher

latencies is that you monitor what is coming

into Cubase directly through your audio

hardware’s outputs without adding any

delay between the input and the output. On

lower latency audio hardware, monitoring

through Cubase is preferred as it gives you

access to the controls and routing possibilities

Cubase offers.

Redigerat av Fredrika
Postat
Vad innebär "Release ASIO driver in background".

Det gör att du kan använda ljudkortet till andra applikationer utan att först behöva stänga ner Cubase.

Det viktiga med detta är om du använder cubase tillsammans med andra program som ska samarbeta med Cubase. Det gör man med så kallad rewire-teknik. Det kan vara till exempel om du parallellt med Cubase använder program som Reason, Drumcore2 eller GigaStudio. De programmen går inte att använda direkt i Cubase men du kan alltså få programmen att samarbeta. Kanske har du ett bra trumspår i Drumcore2. Istället för att spela in det och exportera som ljudfil och sedan importera i Cubase och fixa till det där, kan du alltså få in ljuden via Rewire från Drumcore2 till Cubase med allt vad det innebär av enkelhet och bibehållen ljudkvalitet etc.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.