Jump to content
Annons

Tips på ljudkort?


linuskarlsson

Recommended Posts

Hej Studio! Jag fyller 16 år på torsdag och det betyder...PENGAR! Jag tänkte spendera dom på ett nice ljudkort, då jag bara kör med det inbyggda för tillfället.

Jag gör min musik i Reason och det är inom den elektroniska genren. (som om det spelar någon roll). Jag är ute efter ett ljudkort med:

- Stöd för både Mac och PC (Jag använder PC nu, men sparar till Mac)

- Externt (Usb eller Firewire spelar ingen roll)

- Låg latency

- Ingång för kondensatormick

- Hörlurs/Monitorsingång (Det har väl alla?)

- Mellan 2000-4000kr

Några saker som jag gärna skulle vilja ha med är en volymkontroll-knapp och en knapp som växlar mellan monitorer och hörlurar.

Någon som vet om ngt bra ljudkort som tillfredställer alla mina krav?

/ Munkie

Redigerat av Munkie
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör med Emu 0404 USB och tycker det funkar skitbra. Jag jobbar i Reason och Cubase. Man har ju hört att USB ska ha problem med att få låg latency men jag tycker inte detta stämmer (i alla fall inte för mig) Det beror väl iofs vad man menar med låg latency. Just nu kör jag med 5 ms och i mitt senaste projekt har jag 12 audiospår (Cubase) och det flyter på perfekt. Så länge man bara spelar in en sak i taget verkar USB duga. Vet inte riktigt hur mycket själva datorns prestanda spelar in i sammanhanget. (jag har dualcore 3.0 och 4 gig minne)

Redigerat av Jejje
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör med Emu 0404 USB och tycker det funkar skitbra. Jag jobbar i Reason och Cubase. Man har ju hört att USB ska ha problem med att få låg latency men jag tycker inte detta stämmer (i alla fall inte för mig) Det beror väl iofs vad man menar med låg latency. Just nu kör jag med 5 ms och i mitt senaste projekt har jag 12 audiospår (Cubase) och det flyter på perfekt. Så länge man bara spelar in en sak i taget verkar USB duga. Vet inte riktigt hur mycket själva datorns prestanda spelar in i sammanhanget. (jag har dualcore 3.0 och 4 gig minne)

Just EMU verkar funka ganska bra då deras "gömda" buffer bara är 4,9ms så totalt ca 10ms verkar gå att få till, CPU-belastningen är dock fortfarande högre än med FW.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tack för alla svar! Jag kollade runt lite bland länkarna och föll för Konnekt 8 och Firebox. Även Konnekt 6 verkade smidig 🙂 Någon som kan få mig att minska alternativen, eller spelar det ingen roll vilket jag väljer?

Redigerat av Munkie
Link to comment
Dela på andra sajter

Alla är bra, Konnekt6 har bara en mickförstärkare och Firebox har totalt 6st ingångar (4st analoga). TCs kort verkar (enligt antalet trådar) vara lite mer kräsna vad gäller FW-kretsar och sånt men inget jag har några konkreta bevis för...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...