Jump to content
Annons

Är cubase se 3 kompatibel med dual core


HexfusioN

Recommended Posts

Hallå där!

Angående mitt nu planerade köp av Cubase studio 4 tänkte jag spontant fråga om Cubase SE-3 klarar av att använda kraften från en processor innehållande två kärnor.

Läste nämligen i ett av de tidigare studio tidningarna då cubase se 3 fanns med bland "produkter i topp" där det stod skrivet att programmet klarade dubbla processorer.

Själv är jag ypperligt nöjd med att ha köpt en ny stationär dator med just dual core, och cubase fungerar bra, men ibland ligger CPU på ca 70 % då jag använder många instrument samtidigt i HALion player.

Så mina tre frågor är:

1. Vad är skillnaden mellan dubbla processorer och dubbla kärnor

2. Kommer Cubase studio 4 som klarar dual core att fungera bättre och mer processorsnålt

3. Hur kan man annars avlasta datorns processor?

Är oerhört tacksam för korrekta, noggrana ( eller i värsta fall slarviga) svar

Hans "BrAsS" Jonsäll

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hallå där!

Angående mitt nu planerade köp av Cubase studio 4 tänkte jag spontant fråga om Cubase SE-3 klarar av att använda kraften från en processor innehållande två kärnor.

Läste nämligen i ett av de tidigare studio tidningarna då cubase se 3 fanns med bland "produkter i topp" där det stod skrivet att programmet klarade dubbla processorer.

Själv är jag ypperligt nöjd med att ha köpt en ny stationär dator med just dual core, och cubase fungerar bra, men ibland ligger CPU på ca 70 % då jag använder många instrument samtidigt i HALion player.

Så mina tre frågor är:

1. Vad är skillnaden mellan dubbla processorer och dubbla kärnor

Dubbla processorer innebär att det är två separata processorer på moderkortet, medan dubbla kärnor innebär att det är två processorer i samma hölje. Att ha dubbla processorer i en normal dator är väldigt ovanligt. Med flerkärne-processorer räcker det med XP Home, medan dubbla processorer kräver att man har XP Pro.

2. Kommer Cubase studio 4 som klarar dual core att fungera bättre och mer processorsnålt

Det finns ju fler funktioner i Studio4 än i SE3, men eftersom version 4 troligen har bättre stöd för flerkärne-processorer (eftersom det till stora delar är nyskriven kod), så bör det ändå bli bättre.

3. Hur kan man annars avlasta datorns processor?

Genom att "frysa" VSTi-spår och göra nedmixningar när man tycker att balansen är perfekt mellan vissa spår, kanske undvika att köra för många insert-pluggar och i stället köra med send-effekter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...