Jazzman Postat 1 november 2004 Postat 1 november 2004 (redigerat) AnmĂ€lningstiden ute, rösta hĂ€r SĂ„dĂ€r! Studiofestivalen denna gĂ„ng gĂ„r under namnet "kompetition" och uppdraget Ă€r att spela in kompet till ett sĂ„ngspĂ„r. SĂ„ngare Ă€r, pga förkylning, inte jag utan Olle Lindberg!, studioalias "Fnykis". REGLER Uppgift: Du ska skriva och spela in ett komp till sĂ„ngstĂ€mman som finns hĂ€r (högerklicka -> Spara som). Det gĂ„r alltsĂ„ ut pĂ„ att göra ett arr pĂ„ lĂ„ten sĂ„ att den blir sĂ„ tilltalande som möjligt. Du Ă€r helt fri att göra kompet i vilken stil du vill och anvĂ€nda de ackord du tycker passar bĂ€st i din version. SĂ„ngspĂ„ret: SĂ„ngen ligger i en zipfil som uppackad blir en mp3-fil (160kbps). SĂ„ngen Ă€r insjungen i 95 bpm. Observera att inför sista refrĂ€ngen ligger en extra halvtakt för att bygga upp spĂ€nningen. Detta gör att du bör stĂ€lla in 2/4-delar för att fĂ„ ettan i varje takt rĂ€tt. Melodin gĂ„r i C-dur! Manipulering av sĂ„ngen: SĂ„ngen Ă€r inspelad rakt av med en Sennheiser MKE 401 kondensator (mest pga ovana sĂ„ Ă€r det nog inte helt och hĂ„llet brusfritt..). SĂ„ngen Ă€r hur som helst inte bearbetad med nĂ„gon kompressor, reverb eller annan effekt. Detta Ă€r alltsĂ„ upp till dig.. Det Ă€r dĂ€remot inte tillĂ„tet att manipulera sĂ„ngen genom att pitcha, Ă€ndra tempo eller förĂ€ndra sĂ„ngen sĂ„ att man inte hör om det Ă€r samma sĂ„ngare som i originalet. Du fĂ„r klippa i sĂ„ngen, men det mĂ„ste fortfarande vara samma textflöde. SĂ„ klipp efter en avslutad refrĂ€ng tex, om du nu vill lĂ€gga in ett brejk eller nĂ„t sĂ„nt. Komposition: Samplingar fĂ„r anvĂ€ndas men sjĂ€lva kompet ska vara skrivet av dig sjĂ€lv och fĂ„r inte ha publicerats nĂ„gon annanstans tidigare. Helt nyskrivet alltsĂ„! AnmĂ€lan: AmĂ€lningstiden ute.. Tid: SĂ€tt igĂ„ng nu! Deadline Ă€r den 27 november kl 24:00. Denna sena tid pga av att Olsberg tĂ€nkte pusha lite för tĂ€vlingen i nĂ€sta Studio som kommer ut den 18 nov.. LĂ„tlĂ€ngd: Högst 3.30 min. Format: mp3, 160kbps. Filhantering: SlĂ€ng upp nĂ„nstans sĂ„ att jag kan tanka hem, skicka mig sen ett PM med lĂ€nken. Om du inte har tillgĂ„ng till internetutrymme, skicka PM sĂ„ kan vi ta det via msn eller nĂ„t sĂ„nt. Röstning: Röstningen börjar den 28 november. Beroende pĂ„ hur mĂ„nga bidrag som kommer in startar jag sĂ„ mĂ„nga gallupar som behövs dĂ€r ett visst antal gĂ„r vidare till en final. Priser: 1:a pris BCF2000 2:a pris BCR2000 Dessa sponsrade av Studio! Text & musik Ă€r skriven av mig och godkĂ€nd av Olsberg sjĂ€lv eftersom texten delvis handlar om honom. Texten, med mer eller mindre lyckade nödrim, Ă€r som följer.. GĂ„r pĂ„ stan mitt i höstrusk och slaskutan jacka och en trasig damask Isen ligger slĂ€t, jag faller pladask hamnar lodrĂ€t pĂ„ en gĂ„ng, vilken fars VĂ€skan ligger dĂ€r, jag ligger breve vilken tur, ingen fot alltför sne DĂ„ strĂ€cker nĂ„n en hand emot min jag tar tag i den, fort upp med ett grin Men vem stĂ„r dĂ€r i stĂ„tlig kostym; En berömd man med stil, han gör sig ej anonym Nej det Ă€r Olsberg som skrattar, han rĂ€cker fram sin hand han kollar sĂ„ att allting gick bra Jag ser Olsberg, den mannen som syns pĂ„ sida 6 men nu stĂ„r han hĂ€r, en studioprefekt Jag tackar och bockar och stĂ„r kvar pĂ„ mina ben jag sĂ€ger hej, herr studiokapten! Han hĂ€lsar glatt och undrar om jag Ă€r prenumerant -BĂ„de musikant och konstant prenumerant Han visar oss ljudkonstens vĂ€rld Ett leende och studios sfĂ€r han bĂ€r DĂ€r stĂ„r Olsberg och skrattar, han ska pĂ„ konferens han tar ett steg i taget med glans Jag ser Olsberg, den mannen som syns pĂ„ sida 6 men nu stĂ„r han hĂ€r, en studioprefekt Han mĂ„ste gĂ„, jobba pĂ„, ta beslut kanske utöka tidningen rentut Han sĂ€ger hej, vi kanske ses nĂ„n gĂ„ng han smilar och Ă€r vĂ€ck men sfĂ€ren ligger lika tĂ€t över sida 6 DĂ€r gĂ„r Olsberg och skrattar, en regnfri flĂ€ck Ă€r kvar formen av en studioman pĂ„ trottoarn Jag ser Olsberg, den mannen som syns pĂ„ sida 6 men nu gĂ„r han dĂ€r, han vandrar sĂ„ kĂ€ckt Bara att anmĂ€la sig đ... lycka till!! Jazzman. AnmĂ€lda Ă€nsĂ„lĂ€nge: Neko osiris MusicGene vectro captain nemo nkai Lethal Rockfart Mannex Mantel Tordflygaren demoniqus Debree android Poppen Egghuvud laslo Lindh jarlo HĂ„kan Ekberg Tokas hackeman P3t3r addic59 hammagrella ViktorDenStore frelin dede insolitus peppemannen =[ E F ]= djonas seka Vallhagen ketri Diwic jappe Metronome D Vibe miffo666 infinitebeat VacUm Jocke sounden Zando karl moOd Richi88 Rapid Wanker Swell Pluffo LowBugdet BaGarÂŽn Tony Aaaannd.. Hittils 24 bidrag inne Redigerat 28 november 2004 av Jazzman
Neko Postat 1 november 2004 Postat 1 november 2004 (redigerat) Jag med! Grymt fina priser. Detta Àr nog en av de bÀst formulerade och upplagda tÀvlingarna hittils skulle jag nog vÄga sÀga. Redigerat 1 november 2004 av Neko
Carl_B Postat 1 november 2004 Postat 1 november 2004 Manipulering av sÄngen: [...]Det Àr dÀremot inte tillÄtet att manipulera sÄngen genom att pitcha, Àndra tempo eller förÀndra sÄngen sÄ att man inte hör om det Àr samma sÄngare som i originalet. skumt formulerat... menar du att man fÄr förÀndra tempo och pitch sÄlÀnge att man hör att det Àr samma sÄngare? nog inte mÄnga edm-producenter som stÀller upp pÄ 95bpm annars..
Linus Postat 1 november 2004 Postat 1 november 2004 (redigerat) BCF2000? Jag Ă€r med! Edit: Lyssnade pĂ„ sĂ„ngspĂ„ret och tyckte tyvĂ€rr att det var lite för sur sĂ„ng och brusigt ljud. Och fĂ„r man inte "mecka om" ljudet tar jag nog tillbaka anmĂ€lan dĂ„... đ Redigerat 1 november 2004 av vectro
Plus o Minus Postat 1 november 2004 Postat 1 november 2004 Manipulering av sÄngen: Det Àr dÀremot inte tillÄtet att manipulera sÄngen genom att pitcha, Àndra tempo eller förÀndra sÄngen sÄ att man inte hör om det Àr samma sÄngare som i originalet. varför? ///minus
osiris Postat 1 november 2004 Postat 1 november 2004 nog inte mÄnga edm-producenter som stÀller upp pÄ 95bpm annars.. Det Àr vÀl bara att dubbla tempot men lÄta sÄngen ligga kvar i samma?
Carl_B Postat 1 november 2004 Postat 1 november 2004 nog inte mĂ„nga edm-producenter som stĂ€ller upp pĂ„ 95bpm annars.. Det Ă€r vĂ€l bara att dubbla tempot men lĂ„ta sĂ„ngen ligga kvar i samma? 190bpm? skoj... đ
captain nemo (oregistrerad) Postat 1 november 2004 Postat 1 november 2004 Jag anmÀler mig hÀrmed. Vilka fina priser och vilket jobb nedlagt, Jazzman. Det hedrar och förpliktigar. //nemo
nkai Postat 1 november 2004 Postat 1 november 2004 nog inte mĂ„nga edm-producenter som stĂ€ller upp pĂ„ 95bpm annars.. Det Ă€r vĂ€l bara att dubbla tempot men lĂ„ta sĂ„ngen ligga kvar i samma? 190bpm? skoj... đ smells like happy hardcore to me! đ
nkai Postat 1 november 2004 Postat 1 november 2004 Jag kan vĂ€l ta och anmĂ€la mig med dĂ„! Ska bli trevligt. đ
osiris Postat 1 november 2004 Postat 1 november 2004 nog inte mĂ„nga edm-producenter som stĂ€ller upp pĂ„ 95bpm annars.. Det Ă€r vĂ€l bara att dubbla tempot men lĂ„ta sĂ„ngen ligga kvar i samma? 190bpm? skoj... đ om in 190 rĂ€cker... sĂ„ fĂ„r du vĂ€l köra i 380bpm dĂ„ đ
Lethal Postat 1 november 2004 Postat 1 november 2004 (redigerat) jag Ă€r med ocksĂ„. Nu nĂ€r det Ă€r sĂ„ gott om tid sĂ„ mĂ„ste man ju hinna pilla ihop nĂ„tt đ f'resten, Ă€r det okej att lĂ€gga körspĂ„r pĂ„ refrengen eller sĂ„? Redigerat 1 november 2004 av Lethal
tordA Postat 1 november 2004 Postat 1 november 2004 HĂ€rlig tĂ€vling, bra gjort ! đ HĂ€rmed anmĂ€ler jag mig ! ( att komma sist som vanligt đ det viktiga Ă€r inte att vinna, utan en pilsner đ ) Wov, en BCF2000 đź vad det nu Ă€r för en mojĂ€ng ???
MusicGene Postat 1 november 2004 Postat 1 november 2004 Jag hoppas att det inte blir nÄgra olyckliga omstÀndigheter vid röstningen, nÄgra "nyreggade medlemmar" o.dyl. som via den kapitalistiska hungern livnÀr sig pÄ sina studiokamraters bekostnad. eller nÄtt... Det var minsann klurigt med lÄten. Den gick ju att spela till à vista => stor risk att lÄta lika dant som alla andra. FÄr man ha med mÄnga bidrag eller Àr det ett per medlem (vilket jag antar att det Àr).
Lindeberg Postat 1 november 2004 Postat 1 november 2004 skumt formulerat... menar du att man fĂ„r förĂ€ndra tempo och pitch sĂ„lĂ€nge att man hör att det Ă€r samma sĂ„ngare? nog inte mĂ„nga edm-producenter som stĂ€ller upp pĂ„ 95bpm annars.. Jag Ă€r nog beredd att hĂ„lla med Calle, denna regel stĂ€nger ute en hel del musikstilar. Gör inget för min del iofs, tvivlar pĂ„ att jag skulle kunna göra sĂ„ mycket pĂ„ detta. đ Lycka till ni andra och ha det sĂ„ kul.
Björn Olsberg Postat 1 november 2004 Postat 1 november 2004 Vilket omnĂ€mnande i texten, man blir ju grĂ„tmild đ Snyggt jobbat med allt, Jazzman.
Mannex Postat 1 november 2004 Postat 1 november 2004 Jag e med! đ MĂ„ste hela texten vara med eller fĂ„r man klippa (bort) och klistra?
Âźoffe Postat 1 november 2004 Postat 1 november 2004 Bra jobbat Jazzman, kul idĂ©. Har lite trassel med mitt ljudkort, men ska omedelbart försöka göra nĂ„got Ă„t det. Ă terkommer med anmĂ€lan om jag fĂ„r kortet att fungera. Ăn en gĂ„ng; SNYGGT JOBB! /R
Lethal Postat 1 november 2004 Postat 1 november 2004 jag skulle ocksĂ„ gĂ€rna lĂ€gga upp tvĂ„ lĂ„tar, en simpel rolig och en lite "seriösare", men det skulle la bli lite för mycket att rösta mellan om alla skulle göra det đ
Plus o Minus Postat 1 november 2004 Postat 1 november 2004 Manipulering av sÄngen: Det Àr dÀremot inte tillÄtet att manipulera sÄngen genom att pitcha, Àndra tempo eller förÀndra sÄngen sÄ att man inte hör om det Àr samma sÄngare som i originalet. varför? ///minus precis! ///plus
nattvaktaren (oregistrerad) Postat 1 november 2004 Postat 1 november 2004 Jazzman, jag hör ju att sÄngaren inte Àr jÀttegammal - och det Àr sött, men detta Àr helt omöjligt att jobba med. Kan vi inte backa bandet och göra om?
Jazzman Postat 1 november 2004 TrĂ„dstartare Postat 1 november 2004 (redigerat) Okej.. -Bara ett bidrag/person.. jag vette fasen om jag fĂ„r rum med alla bidrag nĂ€r hela lĂ€sarkretsen kĂ€nner till tĂ€vlingen sĂ„ smĂ„ningom đ -Du fĂ„r klippa i sĂ„ngen, men det mĂ„ste fortfarande vara samma textflöde. SĂ„ klipp efter en avslutad refrĂ€ng tex, om du nu vill lĂ€gga in ett brejk eller nĂ„t sĂ„nt. -SjĂ€lvklart fĂ„r man lĂ€gga kör pĂ„ refrĂ€ngen đ -Vectro, du fĂ„r eq:a, men man mĂ„ste höra att det Ă€r samma sĂ„ngare som i originalet.. -Tempot ska vara desamma, sen Ă€r det ju sĂ„klart ok om du vill kĂ€nna det som eller sĂ€tta metronomen pĂ„ 190bpm.. Redigerat 3 november 2004 av Jazzman
Jazzman Postat 1 november 2004 TrĂ„dstartare Postat 1 november 2004 Jazzman, jag hör ju att sĂ„ngaren inte Ă€r jĂ€ttegammal - och det Ă€r sött,men detta Ă€r helt omöjligt att jobba med. Kan vi inte backa bandet och göra om? Nej, han Ă€r ju inte gammal, men wtf? Varför Ă€r det svĂ„rt att jobba? Annars, nattis, sĂ„ bjuder jag gĂ€rna pĂ„ texten sĂ„ kan du spela in en egen version. Huvudsaken Ă€r ju att ha kul.. đ Men om du Ă€r rĂ€dd för att skĂ€mma ut dig med en dĂ„lig produktion sĂ„ Ă€r det inte rĂ€tt tĂ€vling tror jag..
Plus o Minus Postat 1 november 2004 Postat 1 november 2004 jazzman Svenskt uppslagsord ignorerar ignorerade ignorerat ignorera(!) verb inte bry sig om <A ignorerar x/B> men annars hej pÄ dig med. ///minus
Jazzman Postat 1 november 2004 TrÄdstartare Postat 1 november 2004 jazzman Svenskt uppslagsord ignorerar ignorerade ignorerat ignorera(!) verb inte bry sig om <A ignorerar x/B> men annars hej pÄ dig med. ///minus Vad vill du att jag ska göra dÄ? Spela in allt igen eller? Vill du vara med i tÀvlingen som ligger fÀrdig hÀr, sÄ visst. Annars Àr det ju bara att ignorera den.
Tordflygaren Postat 1 november 2004 Postat 1 november 2004 Jag Àr med! Eller rÀttare sagt jag ska försöka komma med nÄgot vettigt!
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.