Jump to content
Annons

Studiofestival #4 - Kompetition


Jazzman

Recommended Posts

Hmm, det är nåt skumt med sången. I textraden "Men vem står där i ståtlig kostym" ska väl ordet "står" komma på ettan i takten? Som det är nu kommer den textraden in en halv takt för sent (om jag räknat rätt). Pröva själv att lägga ett klick med accentuerad etta på sången.

Är det okej om man korrigerar detta? Blir lite konstigt annars...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 362
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Hmm, det är nåt skumt med sången. I textraden "Men vem står där i ståtlig kostym" ska väl ordet "står" komma på ettan i takten? Som det är nu kommer den textraden in en halv takt för sent (om jag räknat rätt). Pröva själv att lägga ett klick med accentuerad etta på sången.

Är det okej om man korrigerar detta? Blir lite konstigt annars...

Missade du detta?

Observera att inför sista refrängen ligger en extra halvtakt för att bygga upp spänningen. Detta gör att du bör ställa in 2/4-delar för att få ettan i varje takt rätt.
Link to comment
Dela på andra sajter

Detta hade varit kul att pröva. 😄

----------

Fan, jag råkade trycka på en knapp av misstag precis, hopppas det inte var en "anmäl" knapp. 😉

EDIT:

Puh, det var "Följ/prenumerera på denna tråd" jag hade råkat trycka på...

Redigerat av Tokas
Link to comment
Dela på andra sajter

jazzman

Svenskt uppslagsord

ignorerar ignorerade ignorerat ignorera(!) verb

inte bry sig om

<A ignorerar x/B>

men annars hej på dig med.

///minus

Vad vill du att jag ska göra då?

jag vill att du ska svara på min ursprungliga fråga.

///minus

Aha. Sorry Minus. Missade att det var det du syftade på..

Manipulering av sången: Det är däremot inte tillåtet att manipulera sången genom att pitcha, ändra tempo eller förändra sången så att man inte hör om det är samma sångare som i originalet.

varför?

///minus

Om det är en tempohöjning du är ute efter så får du nog inte som du vill.

Jag vill höra sången i samma tempo i alla versioner, så du får nog anpassa dej efter reglerna som de står.. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det är en tempohöjning du är ute efter så får du nog inte som du vill.

Jag vill höra sången i samma tempo i alla versioner, så du får nog anpassa dej efter reglerna som de står.. 😄

att underlåta sig möjligheten "att" på några som helst vis manipulera vokaler "som bifogad" är som att köra bil utan bensin.

men det är dina regler och din tävling, lycka till 😉

///minus

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det är en tempohöjning du är ute efter så får du nog inte som du vill.

Jag vill höra sången i samma tempo i alla versioner, så du får nog anpassa dej efter reglerna som de står.. 🙂

att underlåta sig möjligheten "att" på några som helst vis manipulera vokaler "som bifogad" är som att köra bil utan bensin.

men det är dina regler och din tävling, lycka till :rolleyes:

///minus

Men snälla du, om du vill vara med, se reglerna. Där står allt. De är dem som gäller just nu.

Manipulering av sången: Sången är inspelad rakt av med en Sennheiser MKE 401 kondensator (mest pga ovana så är det nog inte helt och hållet brusfritt..). Sången är hur som helst inte bearbetad med någon kompressor, reverb eller annan effekt. Detta är alltså upp till dig..

Det är däremot inte tillåtet att manipulera sången genom att pitcha, ändra tempo eller förändra sången så att man inte hör om det är samma sångare som i originalet.

Du får ju manipulera sången till en viss del?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, det är nåt skumt med sången. I textraden "Men vem står där i ståtlig kostym" ska väl ordet "står" komma på ettan i takten? Som det är nu kommer den textraden in en halv takt för sent (om jag räknat rätt). Pröva själv att lägga ett klick med accentuerad etta på sången.

Är det okej om man korrigerar detta? Blir lite konstigt annars...

Missade du detta?

Observera att inför sista refrängen ligger en extra halvtakt för att bygga upp spänningen. Detta gör att du bör ställa in 2/4-delar för att få ettan i varje takt rätt.

Nej, det missade jag inte. Jag snackar inte om upptakten till sista refrängen, jag snackar om första bryggan. Lyssna till klick så får du se.

För att det ska gå ihop ska det i sista takten innan bryggan vara:

"fort upp med ett grin, men vem..."

och första takten i bryggan:

"står där i ståtlig kostym"

Men nu är det en halv takts paus mellan "grin" och "men", när de egentligen ska vara i samma takt.

Fan... Skriver jag så att det går att förstå? Och är det någon som kan kolla upp det här?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men snälla du, om du vill vara med, se reglerna. Där står allt. De är dem som gäller just nu.

kära lilla jazzman, ... att göra detta till en fråga om vilja, viljan av att vara med i ytterligare en studiofestival "enbart för att jag ifrågasätter ditt underlag för reglerna" är bara fjolligt.

ta det för vad det är, jag är inte enig med dina regler/direktiv "då dessa vingklipper iaf min medverkan" och har därför ifrågasatt dessa.

ha en forsatt bra dag!

///minus

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, det missade jag inte. Jag snackar inte om upptakten till sista refrängen, jag snackar om första bryggan. Lyssna till klick så får du se.

För att det ska gå ihop ska det i sista takten innan bryggan vara:

"fort upp med ett grin, men vem..."

och första takten i bryggan:

"står där i ståtlig kostym"

Men nu är det en halv takts paus mellan "grin" och "men", när de egentligen ska vara i samma takt.

Fan... Skriver jag så att det går att förstå? Och är det någon som kan kolla upp det här?

Grin kommer på ettan i takten...

Står kommer på ettan i takten efter.

Busenkelt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men snälla du, om du vill vara med, se reglerna. Där står allt. De är dem som gäller just nu.

kära lilla jazzman, ... att göra detta till en fråga om vilja, viljan av att vara med i ytterligare en studiofestival "enbart för att jag ifrågasätter ditt underlag för reglerna" är bara fjolligt.

ta det för vad det är, jag är inte enig med dina regler/direktiv "då dessa vingklipper iaf min medverkan" och har därför ifrågasatt dessa.

ha en forsatt bra dag!

///minus

Okej 😏 Synd att du inte tycker reglerna är bra.

Är det tempot som du ifrågasätter?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, det missade jag inte. Jag snackar inte om upptakten till sista refrängen, jag snackar om första bryggan. Lyssna till klick så får du se.

För att det ska gå ihop ska det i sista takten innan bryggan vara:

"fort upp med ett grin, men vem..."

och första takten i bryggan:

"står där i ståtlig kostym"

Men nu är det en halv takts paus mellan "grin" och "men", när de egentligen ska vara i samma takt.

Fan... Skriver jag så att det går att förstå? Och är det någon som kan kolla upp det här?

Grin kommer på ettan i takten...

Står kommer på ettan i takten efter.

Busenkelt.

Precis. Testa lyssna i 4/4 så kanske du hör bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

-Du får inte klippa/klistra.

Får jag inte ens ge plats åt ett litet stick? 😏

Tror inte det kommit nåt svar på detta, Jazzman. Borde jag inte få göra en paus i fnykis sång för ett stick eller liknande? dvs inte ta bort någon bit...

Det tänkte jag oxå på. Får man inte det blir ju alla låtar 2:47 (längden på sången) såvida man inte vill inleda eller avsluta med en halvminut instrumentalt. Men "du får inte klippa/klistra" låter ju som att man inte får infoga ett brejk heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

-Du får inte klippa/klistra.

Får jag inte ens ge plats åt ett litet stick? 😏

Tror inte det kommit nåt svar på detta, Jazzman. Borde jag inte få göra en paus i fnykis sång för ett stick eller liknande? dvs inte ta bort någon bit...

Oj, förlåt 😮 Jag tycker det låter rimligt att kunna klippa in ett brejk eller nåt.

Då gör vi så här istället:

Du får klippa i sången, men det måste fortfarande vara samma textflöde. Så klipp efter en avslutad refräng tex 🙂 .. Hela låten får fortfarande vara högst 3.30

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok det tackar jag för!

Nästa fråga då: det var okey att lägga kör på refrängen, får man blanda in andra sångelement också? anta t.ex. att jag i brejket skulle vilja lägga en annan röst?

Precis...? Hoppas man får det.. annars får jag omarbeta endel.. 😕 Iaf körer?

Link to comment
Dela på andra sajter

Får hoppas att den klarar sig igenom "the målbrott" också 😕

En fråga bara Olsberg. Uttalas ditt namn sådär? Ooolsberg. Jag har alltid tänk på det som Ollsberg...Fast med tanke på antalet konsonanter så ser jag såhär i efterhand att det kanske var lite dumt.

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

Får hoppas att den klarar sig igenom "the målbrott" också 😉

Förr i tiden kastrerade man grabbarna med duktiga gossröster, det var därför jag alltid med flit käkade krita och sjöng för jävligt på musiklektionerna i plugget.

Så, Fnykis, du vet vad du ger dig in på va? 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

fast man kastrerade dom väl betydligt tidigare än 15 bast va? Typ på lågstadiet. Det finns inte så många bevarade kastratsångsinspelningar så det är svårt att veta hur de egentligen lät har jag hört.

...men det är ju kul att du har letat! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...