Jump to content
Annons

Koppla dist som send på ljudkortet?


Acidman

Recommended Posts

Annons

Kopplingen är rätt men för att få en korrekt send ( som effekt-send på ett mixerbord eller i valfri DAW ) bör den torra signalen ligga parallellt med disten.. som du kopplat nu ligger signalen i serie d.v.s insert

Link to comment
Dela på andra sajter

Kopplingen är rätt men för att få en korrekt send ( som effekt-send på ett mixerbord eller i valfri DAW ) bör den torra signalen ligga parallellt med disten.. som du kopplat nu ligger signalen i serie d.v.s insert

Hur ska jag koppla för att det ska bli rätt? Jag kopplade ett gammalt reverb, BOSS RRV-10, på liknande sätt. Är det också fel?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kopplingen är rätt men för att få en korrekt send ( som effekt-send på ett mixerbord eller i valfri DAW ) bör den torra signalen ligga parallellt med disten.. som du kopplat nu ligger signalen i serie d.v.s insert

Hur ska jag koppla för att det ska bli rätt? Jag kopplade ett gammalt reverb, BOSS RRV-10, på liknande sätt. Är det också fel?

Vad har du för mjukvara i datorn som skickar ut ljudet till disten? Och vad är det du vill åstadkomma med att koppla signalen på detta sättet?

Jag tänker direkt på funktionen som ( jag tror ) finns i flera nyare sequencerprogram, men framförallt Cubase där du genom ljudkortet kan koppla in extern hårdvara ( som din distpedal/rackenhet) och få upp den i programmet som vilken annan intern VST-effekt som helst.

Är det det du är ute efter behöver du ha 1. Cubase ( eller annan DAW som kan hantera externa effekter ) 2. Ett ljudkort som klarar låg latency

.. resten är bara inställningar.

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Kopplingen är rätt men för att få en korrekt send ( som effekt-send på ett mixerbord eller i valfri DAW ) bör den torra signalen ligga parallellt med disten.. som du kopplat nu ligger signalen i serie d.v.s insert

Hur ska jag koppla för att det ska bli rätt? Jag kopplade ett gammalt reverb, BOSS RRV-10, på liknande sätt. Är det också fel?

Vad har du för mjukvara i datorn som skickar ut ljudet till disten? Och vad är det du vill åstadkomma med att koppla signalen på detta sättet?

Jag tänker direkt på funktionen som ( jag tror ) finns i flera nyare sequencerprogram, men framförallt Cubase där du genom ljudkortet kan koppla in extern hårdvara ( som din distpedal/rackenhet) och få upp den i programmet som vilken annan intern VST-effekt som helst.

Är det det du är ute efter behöver du ha 1. Cubase ( eller annan DAW som kan hantera externa effekter ) 2. Ett ljudkort som klarar låg latency

.. resten är bara inställningar.

Jag använder Cubase SX3. Om jag gör som med mitt externa reverb, kopplar som ovan, och sedan ställer in ingång/utgång i Cubase borde det funka?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det funkade med ditt reverb funkar det med disten.. Cubase skiter ju i vad som sitter i andra änden av ljudkortet 😛

Du kan ju namnge in och utgången i Cubase så du får upp rätt namn i External effects

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...