Jump to content
Annons

Dags att gå en riktig kurs :)


aiskylos7000

Recommended Posts

Ja, då har man spelat och övat elgitarr sen i mars, total nybörjare som man är. När det går trögt brukar jag tänka att om jag bara övar konsekvent ca en timme varje dag så står jag där plötsligt en dag och kan spela! Inte dåligt 😮

Jag följer justinguitar.com, en kurs på internet som är gratis (bästa jag har provat, rekommenderas). Nu till hösten så hade jag ändå tänkt att gå en riktig kurs med en lärare som kan se hur jag spelar och peka på brister (om jag har några, hahaha!) *host*

Tänkte höra med er vad ni har för erfarenheter av sådana kurser. Jag tänker främst på ABF, Studiefrämjandet, Medborgarskolan och liknande. Någon skola som rekommenderas speciellt? Lär man sig mycket av att gå en sån kurs? Någon speciell lärare? Ange gärna namn. Viktigast är väl hur pedagogisk och kunnig läraren är, vilken skola det är kanske spelar mindre roll. Kanske någon lärare här på forumet som tom. kan rekommendera sig själv? 😉

Jag bor i Solna så skolor runt stockholmsområdet föredras givetvis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Känner inte till några lärare i Stockholms-området, och knappt i några andra områden heller för den delen. Men annars kan man väl säga generellt om undervisning på gitarr att det hänger _extremt_ mycket på vad man får för lärare. Eller hur personkemin stämmer. Enligt min erfarenhet så följer många lärare någon slags kursplan för "alla", får man någon som kan individ-anpassa undervisningen blir det oftast mycket bättre.

Gick själv på kommunala musikskolan några år. Som jag kommer ihåg det så var det endast vid enstaka tillfällen som jag fick en läxa som jag verkligen tyckte om att öva på. Vid dessa tillfällen gjorde man stora framsteg. Men för det mesta var materialet inte alls i min smak, och då övade man knappt, och då är det ju ganska bortkastad tid. Idag, vid lite mognare år, så kan man förstås önska att man övat järnet på allt, då hade man säkert varit en bättre gitarrist idag. Men samtidigt tycker jag ju att min lärare borde ha märkt vilket material jag övade på, och tagit fram mer sånt, istället för att köra på med det han förmodligen tyckte var viktigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

nightcrawlr (oregistrerad)

Jag gick kurser på studiefrämjandet för ett par år sedan. Jag har kontakt med läraren fortfarande, han heter Henrik Hedberg och är en grym gitarrist med mycket teorikunskaper också =) Han bor dock i Huddinge nu och kör bara privat-lektioner. Vet inte vad han kostar men om du vill kan jag höra med honom.

/J

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du inte hittar någon gitarrlärare så är mitt tips att du lyssnar på låtar och försöker härma/planka. Ta enkla låtar/riff till en början. Vet ju inte vad du gillar för stil men lyssna på gamla Black Sabbath och AC/DC låtar där man hör riffen! Jag vart otroligt stolt när jag lärde mig tex paranoid. Sen kan du spela in och jämföra. Träna på att sätta en hel låt och lämna solona till en början. Sen finns ju massa teknik och skalövningar men det brukar ta udden ur konstnärskapet.

Rocka på!

Link to comment
Dela på andra sajter

"får man någon som kan individ-anpassa undervisningen blir det oftast mycket bättre."

Ja, det bästa är ju individuell undervisning antar jag. Då får man ju allt skräddarsytt. Det är bara det att jag har trott att det var riktigt dyrt. Men nu när jag kollar på Studiefrämjandet och studio32.se hittar jag tex här:

http://www.studieframjandet.se/Public/Stoc...tart&Sd=ASC

1350 spänn??! Hur fan kan det vara så billigt? Iofs 30min mot normalt 45 men ändå. På andra ställen kostar det knappt 2000 kr och då är det en grupp på 8-9 st. Har jag missat nåt? 🙁

Det är nära där jag bor också så det låter nästan för bra för att vara sant.

Tack för tipset nightcrawlr. Har du hans kontaktuppgifter kan du väl skicka PM. Nån lektion då och då när man känner att man har kört fast vore perfekt.

"Vet ju inte vad du gillar för stil..."

Mest rock och blues gillar jag...

Det du beskriver, är det det som kallas transcribing? Jag laddade ner en trialversion av ett program (Transcribe! http://www.seventhstring.com/) där man laddar in en låt från mp3 eller cd, sen kan man sakta ner låten utan att pitchen ändras. Har inte hunnit prova det så mycket än, men det verkar bra. Finns till Windows, Mac och Linux. Bra sätt att lära sig, men svårt i början.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, då har man spelat och övat elgitarr sen i mars, total nybörjare som man är. När det går trögt brukar jag tänka att om jag bara övar konsekvent ca en timme varje dag så står jag där plötsligt en dag och kan spela! Inte dåligt 😉

Jag följer justinguitar.com, en kurs på internet som är gratis (bästa jag har provat, rekommenderas). Nu till hösten så hade jag ändå tänkt att gå en riktig kurs med en lärare som kan se hur jag spelar och peka på brister (om jag har några, hahaha!) *host*

Tänkte höra med er vad ni har för erfarenheter av sådana kurser. Jag tänker främst på ABF, Studiefrämjandet, Medborgarskolan och liknande. Någon skola som rekommenderas speciellt? Lär man sig mycket av att gå en sån kurs? Någon speciell lärare? Ange gärna namn. Viktigast är väl hur pedagogisk och kunnig läraren är, vilken skola det är kanske spelar mindre roll. Kanske någon lärare här på forumet som tom. kan rekommendera sig själv? :rolleyes:

Jag bor i Solna så skolor runt stockholmsområdet föredras givetvis.

Tror inte det spelar ngn roll vilken skola du börjar på, de anställer ingen dålig gitarrlärare. Mina erfarenheter sträcker sig till Studjefrämjandet i Malmö där de hade/har väldigt skickliga gitarrister, bl a Peter Ezpinoza. Han gjorde grejer på gitarr som jag knappt trodde var möjliga. Jag hade tre-fyra gitarrlärare och alla spelade som gudar. Och de behärskade alla stilar.

Link to comment
Dela på andra sajter

OK, men fick du ut mycket av kursen? Lärde du dig mycket? Många gitarrister spelar som gudar men det svåra är att lära ut den konsten till sina elever.

Sanningen att säga, när det gällde Ezpinoza, inte mycket. Man satt mest och gapade medan han stilade. Men mycket är självförvållat. Hade jag haft mer vett hade jag lärt mig tonvis med grejer. Han försökte ju verkligen lära ut, dock var han flera nivåer för svår och man tappade intresset. En bättre gitarrist än jag hade haft mer behållning av kursen.

En annan lärare, Janne Zackriksson tror jag han hette, var perfekt. Han gav oss läxa och sedan såg han stenhårt till att vi hade gjort den också. Där kunde man inte smita. Honom lärde jag mig mycket av.

Mycket beror alltså på en själv, ger du fanken på det så lär du dig, för lärarna ÄR bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill du träna teknik, skalor och sånt så kan jag tipsa om en bok. Den heter "Teknik för elgitarr" och är utgiven av Notfabriken. Det följer med en CD så man kan lyssna hur det ska låta och sedan försöka själv efter de instruktioner som finns i boken. Jag har inte hunnit sätta mig så mycket med boken så jag kan inte säga om den är bra eller dålig, bara att den finns! ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, då har man spelat och övat elgitarr sen i mars, total nybörjare som man är. När det går trögt brukar jag tänka att om jag bara övar konsekvent ca en timme varje dag så står jag där plötsligt en dag och kan spela! Inte dåligt 🙂

Jag följer justinguitar.com, en kurs på internet som är gratis (bästa jag har provat, rekommenderas). Nu till hösten så hade jag ändå tänkt att gå en riktig kurs med en lärare som kan se hur jag spelar och peka på brister (om jag har några, hahaha!) *host*

Tänkte höra med er vad ni har för erfarenheter av sådana kurser. Jag tänker främst på ABF, Studiefrämjandet, Medborgarskolan och liknande. Någon skola som rekommenderas speciellt? Lär man sig mycket av att gå en sån kurs? Någon speciell lärare? Ange gärna namn. Viktigast är väl hur pedagogisk och kunnig läraren är, vilken skola det är kanske spelar mindre roll. Kanske någon lärare här på forumet som tom. kan rekommendera sig själv? 🙂

Jag bor i Solna så skolor runt stockholmsområdet föredras givetvis.

Som helt nybörjare på gitarr tycker jag det är bra att du skaffar en lärare som lär ut grunderna ordentligt.

Perfekt för den som inte har några kunniga gitarrvänner. Att lära sig fel teknik från början kan hämma utvecklingen och kan ta lång tid att rätta till. Min enda erfarenhet av gitarrkurs är en termin i fyran hos den vanliga musikskolan med akustisk gitarr där det spelades lilla snigel mm. Jag hade redan spelat ett år så den var inte så givande. Dessutom oinspirerande och inte det jag ville spela. Det var på tiden internet var frånvarande, iof fanns dyra böcker mm att köpa. Nuförtiden finns grymma lektioner, videos, tabulaturer, noter, musiklära, backingtracks mm i överflöd helt gratis på nätet. Allt man kan tänka sig. Det viktigaste tycker jag är att lära sig bra ergonomi och teknik tills man blir någorlunda självgående. Sen finns allt gratis, bara man letar och har ambitionen. En grym lärare kan vara oslagbart, men det går även utmärkt på egen hand. Även om man har lärare så tycker jag man ska söka själv på nätet för ny inspiration och kunskap.

Jag prenumererar på brittiska tidningen Guitar techniques som jag lätt kan rekommendera. Inte för helnybörjare men en mycket bra kunskapskälla. Lite länktips:

http://www.ultimate-guitar.com/ (alla tabs mm man kan tänka sig, skaffa guitarpro programmet)

http://www.guitarbt.com/index.php?page=dl_list (backingtracks mm)

Som du skriver så ger övning färdighet, bara att gnida på!

Hellre en timmes övning per dag än sju timmar på söndagen 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Generellt vad gäller övning annars, satsa hårt på att lära dig LÅTAR. Att hålla på med teknikövningar kan förvissor vara nyttigt så att man får lite grundläggande förståelse för teori och sånt, men lägg krutet på att lära dig hela låtar!!! De senaste årens hets mot att sitta och traggla skalor, eller ännu värre, fingersättningar som bara är gjorda för att antingen vara krångliga eller lättspelade, till metronom har nog fördärvat många gitarrister. Dom kan spela snabbt som ***, men har ingen aning om hur dom tar sig igenom en låt, eller ännu värre, hur man hittar på egna solon och komp som inte bara är teknikövningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket beror alltså på en själv

Precis ja, man gör ju allt jobb själv därför är det viktigt att det finns en vilja att lära sig spela, och inse att det inte finns några genvägar (tror jag hehe) om man vill bli riktigt bra.

bakke, tack för tipset, jag ska absolut kolla upp den där boken. Om den ligger på min nivå så lär den vara guld värd.

Hellre en timmes övning per dag än sju timmar på söndagen

Tja eller varför inte sju timmar per dag? 😄

Generellt vad gäller övning annars, satsa hårt på att lära dig LÅTAR

Du menar då det som kallas transcribing eller?

Tack för alla svar hittills.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte vad "transcribing" är för något, menar bara att det är väldigt nyttigt att lära sig spela hela låtar, från början till slut. Till att börja med ska man nog kopiera så gott man kan, spela så likt som möjligt alltså, och sen kan man utvecklar det vidare.

Att bara sitta och öva med en massa teknikövningar som aldrig används i färdig musik är ju direkt bortkastad tid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Transcribing ska tydligen vara ungefär det som du säger (edit: eller, det är väl exakt som du säger 🙂) att man typ lyssnar på en låt 10-15 gånger, försöker lyssna riktigt noga på ackorden som spelas, plita ner på papper och sen försöka härma så gott det går. Nätkursen jag går säger att det är typ det viktigaste av allt att lära sig, det är det som skiljer dom dukitga gitarristerna från dom mindre dukitga. Skit i alla tabs på internet utan gå den svåra vägen och du kommer att bli belönad tiofalt åter. Hur lärde sig Jimi Hendrix spela? Inte genom tabs på internet i alla fall. Typ så går argumentationen.

Redigerat av aiskylos7000
Link to comment
Dela på andra sajter

Transcribing ska tydligen vara ungefär det som du säger (edit: eller, det är väl exakt som du säger 🙂) att man typ lyssnar på en låt 10-15 gånger, försöker lyssna riktigt noga på ackorden som spelas, plita ner på papper och sen försöka härma så gott det går. Nätkursen jag går säger att det är typ det viktigaste av allt att lära sig, det är det som skiljer dom dukitga gitarristerna från dom mindre dukitga. Skit i alla tabs på internet utan gå den svåra vägen och du kommer att bli belönad tiofalt åter. Hur lärde sig Jimi Hendrix spela? Inte genom tabs på internet i alla fall. Typ så går argumentationen.

Då tycker jag de är ute och cyklar på din nätkurs. Teori är aldrig fel att kunna. Visst är transcribing ett utmärkt sätt för att utveckla sin musikteori mm. Men man kan vara världsbäst på teori, utan att kunna spela bra. Det finns många grymma gitarrister som bara kan de enklaste grunderna i teori men som verkligen kan lira. Spela och lyssna är det som gäller om man vill utveckla spelandet. Att lära sig en svår låt man gillar (som man inte lyckas ta ut själv) genom att använda tabulatur är ett suveränt sätt att lära sig på. Dessutom ser man även noterna samtidigt som tabsen. Och som Rockford skriver, det ger mycket att kunna lira hela låtar, inte bara små bitar. 99% av alla grymma musiker har nog härmat sina idoler. Man blir inspirerad och lär sig många tekniker och låtuppbyggnader som behövs för att utveckla sin egen stil. Teknikövningar tycker jag kan vara bra för uppvärmning, fingerfärdighet och perfekt om man vill koncentrera sig på spelsätt man har problem med. Sen får man applicera det i låtar.

Redigerat av Magpie
Link to comment
Dela på andra sajter

Studieförbundet Bilda har ett koncept som kallas Rockskolan. Där utvecklar man sin spelstil på sitt instrument första terminen och sätts sedan in i bandkonstellationer andra terminen. Ett krux dock kan vara att de riktar sig till högstadieåldern och uppåt, så det kanske inte är aktuellt i ditt fall. Men du kan ju alltid kolla med dem i Sthlm.

Link to comment
Dela på andra sajter

Transcribing ska tydligen vara ungefär det som du säger (edit: eller, det är väl exakt som du säger 😉) att man typ lyssnar på en låt 10-15 gånger, försöker lyssna riktigt noga på ackorden som spelas, plita ner på papper och sen försöka härma så gott det går. Nätkursen jag går säger att det är typ det viktigaste av allt att lära sig, det är det som skiljer dom dukitga gitarristerna från dom mindre dukitga. Skit i alla tabs på internet utan gå den svåra vägen och du kommer att bli belönad tiofalt åter. Hur lärde sig Jimi Hendrix spela? Inte genom tabs på internet i alla fall. Typ så går argumentationen.

Jag tror INTE Jimi Hendrix gick och läste gitarrteori i nån kurs. Kan inte tänka mig det i alla fall 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Transcribing ska tydligen vara ungefär det som du säger (edit: eller, det är väl exakt som du säger 🙂) att man typ lyssnar på en låt 10-15 gånger, försöker lyssna riktigt noga på ackorden som spelas, plita ner på papper och sen försöka härma så gott det går. Nätkursen jag går säger att det är typ det viktigaste av allt att lära sig, det är det som skiljer dom dukitga gitarristerna från dom mindre dukitga. Skit i alla tabs på internet utan gå den svåra vägen och du kommer att bli belönad tiofalt åter. Hur lärde sig Jimi Hendrix spela? Inte genom tabs på internet i alla fall. Typ så går argumentationen.

Jag tror INTE Jimi Hendrix gick och läste gitarrteori i nån kurs. Kan inte tänka mig det i alla fall 😉

Jag tycker att det bästa sättet att lära sig spela gitarr är att sitta med gitarren i nävarna och spela den musik man gillar. Men ofta är det svårt att höra själv hur bra det man spelar låter och vad man gör för fel. Det finns en del kurser på nätet/Youtube, exempelvis Justin Sandercoe's som någon nämnde och Kris Dahl, som är jättebra. De säger inte bara vilka toner man skall spela utan även hur man skall göra eller vad man skall undvika för att det skall låta bra.

Det finns också en snubbe som heter Rob Chappers som man kan skicka en film på sig själv när man spelar till så skickar han en film tillbaka på vad man behöver träna på. Jag har inte provat det själv, men det låter intressant.

För några år sedan gick jag hos en kille som pluggade på Musikhögskolan. Det var iofs i Göteborg, men det går säkert i Stockholm också. Han undervisade för en billig peng och lade upp tillfällena efter vad man ville träna på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla med en internetuppkoppling kan nuförtiden med några knapptryck ladda ner allt vad instruktionsfilmer, dvd och tutorials heter. Förr i tiden kunde nog folk säga att de inte hade råd till lektioner, videos mm. Tror de flesta anser att törsten efter kunskap går före den lagliga aspekten. Den mer lagliga varianten är som sagt Youtube som har flertalet gitarrvideos mm från köpfilmer. Fattar inte hur de ska kontrollera allt som finns på youtube, stämmer det att det ska komma ett mer avancerat filter?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är väldigt kluven till Rock Discipline-videon. Det är klart, är man sugen på att bli en sådär lagom överteknisk och typiskt stel modern shredder så finns det mycket bra grundövningar. Personligen anser jag, med tidigare argumentation, att alldeles för många övningar är tämligen meningslösa, eftersom dom knappast lär förekomma i praktiska sammanhang så att säga. Nej, återigen, bättre att lära sig hela låtar. Vill man sen sitta och nöta med metronom för att bli übersnabb, är det ju bara att välja ut lämpliga sektioner ur de låtar man kan och sitta och nöta med dom.

En video-serien som inte är helt värd genomförd, men ändå väldigt funktionell är denna: http://www.thomann.de/se/music_sales_learn...n_lizzy_dvd.htm (Exemplet gäller Thin Lizzy, men det finns hur många artister som helst). Där sitter en kille och går igenom en antal låtar, komp, solo, rubbet. Är man lite van kanske man tycker att det går lite långsamt fram ibland, men det kan man stå ut med.

Det är dock med en gammal (snart 29 år) mans mognad; Har själv suttit och tragglat både Yngwie och Petrucci när jag var yngre och satt och nötte 3-6 h/dag. Det kostade mig för övrigt en krashad högerarm, som nog inte riktigt kommer bli sig lik igen. Alltså, hade jag vetat vad jag vet nu hade jag definitivt lagt upp min träning annorlunda, men då, för 10 år sen hade jag förmodligen vägrat att sitta och spela någon gubbrock som Thin Lizzy 😐

Bästa gitarrvideon jag kommer på just är nog annars Kee Marcellos. Oerhört inspirerande.

Link to comment
Dela på andra sajter

JJ Rockford har svaret: Lär dig HELA låtar som du gillar.Hitta musiker att lira med...inspireras och ha kul. Har själv spelat gitarr i över 20 år och då fanns inga videos utan det gällde att lyssna/härma/planka det du gillar och utgå ifrån det. Har gått igenom en massa faser när det gäller teknik men kommer alltid tillbaks till "bluesskalan" och känslan att less is more.

Kom ihåg att gitarr är byggt som ett rytminstrument till 90% sen blir ett bra solo en krydda.

Jimmy Nolan i James Browns orkester kan få det att svänga...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, då har man spelat och övat elgitarr sen i mars, total nybörjare som man är. När det går trögt brukar jag tänka att om jag bara övar konsekvent ca en timme varje dag så står jag där plötsligt en dag och kan spela! Inte dåligt 😛

Jag följer justinguitar.com, en kurs på internet som är gratis (bästa jag har provat, rekommenderas). Nu till hösten så hade jag ändå tänkt att gå en riktig kurs med en lärare som kan se hur jag spelar och peka på brister (om jag har några, hahaha!) *host*

Tänkte höra med er vad ni har för erfarenheter av sådana kurser. Jag tänker främst på ABF, Studiefrämjandet, Medborgarskolan och liknande. Någon skola som rekommenderas speciellt? Lär man sig mycket av att gå en sån kurs? Någon speciell lärare? Ange gärna namn. Viktigast är väl hur pedagogisk och kunnig läraren är, vilken skola det är kanske spelar mindre roll. Kanske någon lärare här på forumet som tom. kan rekommendera sig själv? 🥰

Jag bor i Solna så skolor runt stockholmsområdet föredras givetvis.

Jag kan inte påstå att jag har erfarenheter av "kommunala" grejer, jag har haft två privatlärare som jag med båda har kommit bra överens med...

Tror det är det bästa, då man kan kommunicera och se till att ha skoj samtidigt som man lär sig!

Kanske finns det några bra gitarrister i Stockholm? (HAHAHAH!)

Menar som kan tänka sig att lektioner? Hör dej fram lite bland folk du vet som är duktiga och som du tror dej kan komma överens med!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...