Jump to content
Annons

Cubase VST - moderkort chipset på dator


taipau

Recommended Posts

Annons

Kör på Asus moderkort med Intels Chipset.

Många som tycker det funkar allra bäst.

Jag har själv det och har inte haft några problem än, fast jag bara har Intel Celeron 1,7 Ghz CPU. Pentium 4 processor köper jag sen när jag får råd...

Men kör på Asus och Intel så ska det nog gå bra.

Hoppas det hjälper dig lite på vägen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör på Asus moderkort med Intels Chipset.

Många som tycker det funkar allra bäst.

Jag har själv det och har inte haft några problem än, fast jag bara har Intel Celeron 1,7 Ghz CPU. Pentium 4 processor köper jag sen när jag får råd...

Men kör på Asus och Intel så ska det nog gå bra.

Hoppas det hjälper dig lite på vägen.

Jag rekommenderar ASUS-moderkort fast med nForce2-chipset för AMD-processorer: Asus A7N8X Deluxe nForce2 (1024 kr på PCButiken.com).

Jag har ett sådant och det funkar riktigt bra. Det har stöd för Dual DDR-RAM m.m.

RME Audio rekommenderar även det moderkortet: www.rme-audio.de - How to tweak and configure the nForce2 chipset and Asus A7N8X for digital audio recording

AMD XP-processorer är mycket snabbare när det gäller VST-hantering än vad Intels processorer är.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns en del test, men jag vet inga som är direkt aktuella.

Testarna har gått till på så sätt att man testat en Intel och en AMD i samma hastighet och sedan kört några olika projekt (samma på båda självklart) med Cubase VST och kollat på cpu använing o.s.v.

AMD vann klart i vissa tester, mindre klart i andra tester men förlorade aldrig.

Men som sagt var, de jag läst är itne jätte aktuella, skall se om jag kan skrapa fram dem.

Det ger ju ingen skillnad i kvaliten som sådan, bara hur mycket prestanda du får för pengarna.

Valet mellan AMD och Intel är ju dock för de flesta en personlig fråga och inte så mycket baserat på statistik eller liknande utan mer en känsla av vad man vill köra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har alltid kört med Intelprocessorer på grund av att mycket mjukvara jag använder utnyttjar SSE2 på ett kraftfullt sätt (koden anropar "pre-sets" i CPU:n). Den bästa SSE2-optimeringen jag upplevt är med programmet Logic, men numera använder jag det mest på Mac så då är ju inte detta aktuellt längre. Intel har ockå gett stabilare musikdatorer men jag tror att detta inte gäller längre eftersom både Intel och AMD numera är såpass kraftfulla. Jag har både Intel och AMD här numera och den som väsnas mest är faktiskt Intelburken. Tidigare har just "oväsendet" och "varmkörningen" varit ett argument mot AMD till förmån för Intel. Hugget som stucket, alltså.

Det bästa rådet är nog att du kollar genom vilken mjukvara du ska använda och tar reda på om den optimerats särskilt bra för endera processortypen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Amd är har längre klockcykler vilket gör den effektivare på flyttalsberäkningar vilket är det mest kritiska med applikationor som gör dsp-uträkningar. Cubase och Nuendo är optimerade för både Amd och Intel cpu:er. Men dock saknar många pluggar ibland Amd-optimeringar. Men fällan ligger i just moderkort bland Amd propparna har mycket mer skitmoderkort bland sig.

Undvik hysch hysch och miljoner funktioner på ett moderkort. Ett ganska erkänt märke och bland äldsta moderkortstillverkarna är Asus. De är duktiga på att sätta ihop stabila moderkort och skriver även bra bios som uppför sig stabilt.

Moderkort är den viktigaste komponenten för att få stabil dator. Samt att inte blanda minnen av olika noname minnen. Samsung minnen är ett prisvärt minnesmärke som håller bra kvalitè. Amd är har längre klockcykler vilket gör den effektivare på flyttalsberäkningar vilket är det mest kritiska med applikationer som gör dsp-uträkningar. Cubase och Nunendo är optimerade för både Amd och Intel cpu:er. Men dock saknar många pluggar ibland Amd-optimeringar. Men fällan ligger i just moderkort bland Amd propparna har mycket mer skitmoderkort bland sig.

Undvik hysch hysch och miljoner funktioner på ett moderkort. Ett ganska erkänt märke och bland äldsta moderkortstillverkarna är Asus. De är duktiga på att sätta ihop stabila moderkort och skriver även bra bios som uppför sig stabilt.

Moderkort är den viktigaste komponenten för att få stabil dator. Samt att inte blanda minnen av olika noname minnen. Samsung minnen är ett prisvärt minnesmärke som håller bra kvalité

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det finns en klar nackdel med AMD. De blir så satans varma och värme = hörge fläcktljud. Jag kan i och för sig inte utala mig om de nyare modellerna men förut vad det generellt så i alla fall.

Ett tips till är att du kollar upp om tillvärkaren av ditt ljudkort har några rekomendationer. Tex vet jag att vissa Asus chip inte allsfunkar med vissa ljudkort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Intel går inte lika värma genrellt pga av bättre spridning på värmeytan. Särskildt Amd Xp cpu:erna där värmeavledningsytan är minimal vilket försvårar ner kylning med flänsen. Men Amds nya 64 bitar proccessorer utnyttjar hela ytan av cpun vilket förenklar nerkylning. Dagens cpu:er är värma utvecklar ofta över 75 w värme. Vilket är ganska svårkyldt.

Det är nog prestanda hetsens fel...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...