Jump to content
Annons

Hur får man till en fet elgitarr i mixen?


mgate

Recommended Posts

Hej!

Jag har ett problem i mina mixar, jag får till allting bra utom el gitarren, jag får inget

riktigt fett ljud, ja vet inte hur jag ska göra för att få till det?

vad ska jag använda för effekter för att få till det?

Jag har en skit bra el gura och förstärkare som jag mickar med en "shure sm57"

Skulle verkligen behöva hjälp med det här!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Lite klassiska knep nu då om du har ett grundljud som du är 100% nöjd med.

1. Dubba gitarren

2. Spela in samma sak igen fast med lite mindre dist och dubba även denna. Blanda med spåren som har mer dist.

3. Panorera dubbarna

4. Paralellkomprimera gitarren

5. Delay kan vara snyggt på gitarr istället för reverb

6. Ha inte för mycket bas på gitarren i mixen utan låt basen sköta det och komplitera gitarren.

Ja, några tipsa som kanske fungerar för dig.

MVH

Anders

EDIT: glöm inte städa upp i dina gitarrspår så det inte är massa knäpp och småljud innan och efter. Det gör en hel del för upplevelsen.

EDIT 2: Nu skrev du ju inte att det var distljud du hade problem med, men knepen går att applicera på rent ljud också.

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Förutom de utmärkta förslagen här så beror det på vad du menar med "Fet gitarr". Ett problem som jag har märkt som uppstår när jag skapar en fet gitarr är att allt annat låter ju inte så fett då. Så då blir trummorna större, basen bredare, då låter sången som han står ensam mitt i en vägg av gitarrer.

Ett par knep till: i stället för att dubba en gitarr spela in med två gitarrister, med då olika gitarrer, dubba sedan det. komprimera, panorera, skölj.

Link to comment
Dela på andra sajter

tack för tipsen!!

det är dist gitarr som jag vill ha ett fetare ljud på, det är två gittarer på den låten som jag håller på att mixa,

jag har panat dom i varsin högtalare,

menar ni att om jag vill ha fetare ljud så ska jag lägga dubbla gittarer i varje högtalare?

eller f


inns det något annat sett att göra det på? någon effekt kanske?

Link to comment
Dela på andra sajter

tack för tipsen!!

det är dist gitarr som jag vill ha ett fetare ljud på, det är två gittarer på den låten som jag håller på att mixa,

jag har panat dom i varsin högtalare,

menar ni att om jag vill ha fetare ljud så ska jag lägga dubbla gittarer i varje högtalare?

eller f


inns det något annat sett att göra det på? någon effekt kanske?

Med att dubba gitarrerna menas att gitarristen spelar samma sak igen, inte att du kopierar spåret om det var det du undrade. Om det inte finns möjlighet till detta så skulle jag iaf testa en parallellkomprimering på gitarrpaketet och se hur mycket det hjälper.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite klassiska knep nu då om du har ett grundljud som du är 100% nöjd med.

1. Dubba gitarren

2. Spela in samma sak igen fast med lite mindre dist och dubba även denna. Blanda med spåren som har mer dist.

3. Panorera dubbarna

4. Paralellkomprimera gitarren

5. Delay kan vara snyggt på gitarr istället för reverb

6. Ha inte för mycket bas på gitarren i mixen utan låt basen sköta det och komplitera gitarren.

Ja, några tipsa som kanske fungerar för dig.

MVH

Anders

EDIT: glöm inte städa upp i dina gitarrspår så det inte är massa knäpp och småljud innan och efter. Det gör en hel del för upplevelsen.

EDIT 2: Nu skrev du ju inte att det var distljud du hade problem med, men knepen går att applicera på rent ljud också.

Det beror lite på om han vill ha en mix beroende av bara stora enorma elgitarrer eller en kort och konsis elgitarr. I en mix med flera instrument kan ibland en panoererad liten monogitarr låta mäktigare än tusen dubbade megagitarrer som bara blir stort, grötigt och otydligt. Ibland kan det liksom vara bra att "precissionssikta" lite och låta gittaren vara smalare men vassare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite klassiska knep nu då om du har ett grundljud som du är 100% nöjd med.

1. Dubba gitarren

2. Spela in samma sak igen fast med lite mindre dist och dubba även denna. Blanda med spåren som har mer dist.

3. Panorera dubbarna

4. Paralellkomprimera gitarren

5. Delay kan vara snyggt på gitarr istället för reverb

6. Ha inte för mycket bas på gitarren i mixen utan låt basen sköta det och komplitera gitarren.

Ja, några tipsa som kanske fungerar för dig.

MVH

Anders

EDIT: glöm inte städa upp i dina gitarrspår så det inte är massa knäpp och småljud innan och efter. Det gör en hel del för upplevelsen.

EDIT 2: Nu skrev du ju inte att det var distljud du hade problem med, men knepen går att applicera på rent ljud också.

Det beror lite på om han vill ha en mix beroende av bara stora enorma elgitarrer eller en kort och konsis elgitarr. I en mix med flera instrument kan ibland en panoererad liten monogitarr låta mäktigare än tusen dubbade megagitarrer som bara blir stort, grötigt och otydligt. Ibland kan det liksom vara bra att "precissionssikta" lite och låta gittaren vara smalare men vassare.

Absolut, det kanske inte framgick tydligt i mitt inlägg. Men jag menade inte att man behöver göra alla punkter. Man kan ta en, eller flera och testa lite själv. Även en ensam gitarr kan må bra av lite parallellkomprimering. Att dubba gitarrer passar verkligen inte in i all musik.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite klassiska knep nu då om du har ett grundljud som du är 100% nöjd med.

1. Dubba gitarren

2. Spela in samma sak igen fast med lite mindre dist och dubba även denna. Blanda med spåren som har mer dist.

3. Panorera dubbarna

4. Paralellkomprimera gitarren

5. Delay kan vara snyggt på gitarr istället för reverb

6. Ha inte för mycket bas på gitarren i mixen utan låt basen sköta det och komplitera gitarren.

Ja, några tipsa som kanske fungerar för dig.

MVH

Anders

EDIT: glöm inte städa upp i dina gitarrspår så det inte är massa knäpp och småljud innan och efter. Det gör en hel del för upplevelsen.

EDIT 2: Nu skrev du ju inte att det var distljud du hade problem med, men knepen går att applicera på rent ljud också.

Det beror lite på om han vill ha en mix beroende av bara stora enorma elgitarrer eller en kort och konsis elgitarr. I en mix med flera instrument kan ibland en panoererad liten monogitarr låta mäktigare än tusen dubbade megagitarrer som bara blir stort, grötigt och otydligt. Ibland kan det liksom vara bra att "precissionssikta" lite och låta gittaren vara smalare men vassare.

Absolut, det kanske inte framgick tydligt i mitt inlägg. Men jag menade inte att man behöver göra alla punkter. Man kan ta en, eller flera och testa lite själv. Även en ensam gitarr kan må bra av lite parallellkomprimering. Att dubba gitarrer passar verkligen inte in i all musik.

MVH

Anders

Dubbningar är ju egentligen en bandgrej man använder när man bara har ett fåtal musiker men ändå vill fylla ut ljudbilden till max.

EDIT: Det kan tilläggas att jag är uppvuxnen i en kultur där man dubbar allt ifrån leadsång till slagverk. Jag har själv alltid haft problem att hitta plats för alla miljoner i mixen. Det enklaste sättet att få ett bra resultat för mig är i regel att köra enkla monospår som vadera inte tar upp någon plats alls. Ett instrument som har sitt utrymme låter alltid mäktigare än ett som slåss för livet för att göra sig hörd.

Redigerat av Hemluth
Link to comment
Dela på andra sajter

Dubbningar är ju egentligen en bandgrej man använder när man bara har ett fåtal musiker men ändå vill fylla ut ljudbilden till max.

Du kan väll använda dubbning även om ni är 10 stycken i bandet om du är ute efter det soundet. Det handlar för mig helt enkelt om vad du är ute efter för sound.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Gizmo: kan du förklarar vad du menar med parallellkomprimering av gitarren.

//KG

Javisst ☺️

Det är att du inte komprimerar gitarrspåret utan skickar giarrspåret till en AUX eller BUS eller vad det heter i det DAW du använder och komprimerar gitarren där istället. Sedan blandar du dessa två kanaler med varandra.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Gizmo: kan du förklarar vad du menar med parallellkomprimering av gitarren.

//KG

Javisst ☺️

Det är att du inte komprimerar gitarrspåret utan skickar giarrspåret till en AUX eller BUS eller vad det heter i det DAW du använder och komprimerar gitarren där istället. Sedan blandar du dessa två kanaler med varandra.

MVH

Anders

OK, tackar

Link to comment
Dela på andra sajter

7. Stäm ner gitarren och dubba en gång till. Även fast du lirar samma ackord blir klangen i gitarren annorlunda.

8. Prova att komplettera din SM57:a med ännu en mik. Blanda i mixen eller kanske panorera ut mikarna till hälften åt varsitt håll.

Spegelvänd panoreringen av mikarna på ev. dubbgitarr.

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Har alltid haft lite problem själv med att få gitarrer att låta riktigt bra på studioinspelningar.

Det jag gjorde sist vi var i studion var att ställa micken rätt långt från förstärkaren (1m+) det gjorde att gitarrerna lät betydligt bättre än jag kunde få dem att göra med micken nära. Det blev fetare från början, och det blev också bättre än vanligt i slutändan.

Det är väl inget svar på din fråga, eftersom det är i mixen du befinner dig, tyvärr har jag inget tips alls att ge om det är frågan om att gitarrerna inte är riktigt bra från början (Bortsett från de förslag som redan är postade). Just distade gitarrer har jag själv aldrig fått att låta riktigt bra i slutändan om de inte låter bra från början. Vet inte om det beror på att de har ett väldigt brett frekvensomfång, och faktiskt redan är hårt komprimerade från början i och med disten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det man behöver för att få ett bra gitarr ljud enligt mig är:

1. En bra gitarrist.

2. En bra gitarr med NYA strängar.

Sedan som det sagts ovan Dubba guror, dra ned på disten så det inte blir grötigt, och var försiktig med basen.

Sen vad gällande uppmickning av stärkare ja det är en hel vetenskap vara det, att hitta den där sweatspotten kan ta tid, se till att ha fräscha rör i stärkaren,

Ha en bra preamp. m.m.m.m.

Link to comment
Dela på andra sajter

7. Stäm ner gitarren och dubba en gång till. Även fast du lirar samma ackord blir klangen i gitarren annorlunda.

Vad menar du med detta Linus? Stämma ner gitarren o dubba igen? Då blir det väl fel? :rolleyes:

Mvh

Memphis

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)

Vilka jävla dumma trådar det är på det här forumet (ibland). Och nej, absolut inget fel med trådskaparens första inlägg. Men svaren..? Utan att ha minsta aning om hur hans gitarrer låter så rabblar folk upp en massa hur man ska göra. Visst, det är väl bra med grundtips, men det är ju alltid så på detta forum?! Man måste ju utgå ifrån den specifika situationen hur det låter. Det kan vara precis hur som helst.

Något det som är det ABSOLUT viktigaste för att få ett fett ljud är att ha ett bra ljud inspelat från början, dvs en klockren uppmickning. Dessutom får inte förstärkaren vara rattad åt helvete. Men som sagt, nu vet vi inte alls vad som är problemet i detta fall.

Jag tycker vi ska få höra ljudklipp först från dig, mgate, så vi kan ge dig korrekt hjälp och vägledning.

Visst, dubbning gör att gitarrernas ljudbild blir fetare - men låter inte ett dugg bättre om de låter röv från början. Du kan dubba dem 173 ggr, men det kommer ändå inte låta bättre om de låter skit från början.

Har man en SM57 kan man få i princip vilken stärkare som helst att låta fett i en mix, bara man gör allt rätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)
7. Stäm ner gitarren och dubba en gång till. Även fast du lirar samma ackord blir klangen i gitarren annorlunda.

Vad menar du med detta Linus? Stämma ner gitarren o dubba igen? Då blir det väl fel? :rolleyes:

Mvh

Memphis

Nej, man kan ju göra så om du transponerar om spelet på greppbrädan. Alltså, om du har t.ex. ett e-rockackord i vanlig stämning:

D|2

A|2

E|0

Så kan du ju stämma ned till Drop D och lira:

D|2

A|2

D|2

Eller varför inte D standard:

C|4

G|4

D|2

Redigerat av creel
Link to comment
Dela på andra sajter

Vilka jävla dumma trådar det är på det här forumet (ibland). Och nej, absolut inget fel med trådskaparens första inlägg. Men svaren..? Utan att ha minsta aning om hur hans gitarrer låter så rabblar folk upp en massa hur man ska göra. Visst, det är väl bra med grundtips, men det är ju alltid så på detta forum?! Man måste ju utgå ifrån den specifika situationen hur det låter. Det kan vara precis hur som helst.

Något det som är det ABSOLUT viktigaste för att få ett fett ljud är att ha ett bra ljud inspelat från början, dvs en klockren uppmickning. Dessutom får inte förstärkaren vara rattad åt helvete. Men som sagt, nu vet vi inte alls vad som är problemet i detta fall.

Varför inte ge grundtips och låta trådskapren testa själv? Även om det inte va det han/hon sökte i just den här låten så vet personen med sig i en annan mix att här skulle ju det där passa in som jag testade på den låten. Varför försöka säga...så här ska du göra, nä, bättre med att säga, testa detta och se vad som händer med ljudet, tycker jag, då lär man sig lite mer på vägen också.

Att grundljudet är viktigt är ingen hemligthet, och om du läser svaren (iaf mitt) så va grundljudet det första jag tog upp innan jag började "rabbla" massa tips.

Try and learn

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilka jävla dumma trådar det är på det här forumet (ibland). Och nej, absolut inget fel med trådskaparens första inlägg. Men svaren..? Utan att ha minsta aning om hur hans gitarrer låter så rabblar folk upp en massa hur man ska göra. Visst, det är väl bra med grundtips, men det är ju alltid så på detta forum?! Man måste ju utgå ifrån den specifika situationen hur det låter. Det kan vara precis hur som helst.

Något det som är det ABSOLUT viktigaste för att få ett fett ljud är att ha ett bra ljud inspelat från början, dvs en klockren uppmickning. Dessutom får inte förstärkaren vara rattad åt helvete. Men som sagt, nu vet vi inte alls vad som är problemet i detta fall.

Jag tycker vi ska få höra ljudklipp först från dig, mgate, så vi kan ge dig korrekt hjälp och vägledning.

Visst, dubbning gör att gitarrernas ljudbild blir fetare - men låter inte ett dugg bättre om de låter röv från början. Du kan dubba dem 173 ggr, men det kommer ändå inte låta bättre om de låter skit från början.

Har man en SM57 kan man få i princip vilken stärkare som helst att låta fett i en mix, bara man gör allt rätt.

För det första tycker jag att det känns fantastiskt onödigt att dumförklara folk som ger bra tips som handlar om precis det han frågar efter. Just eftersom vi inte vet hur det låter är egentligen det enda rätta att ge generella tips på hur ett gitarrsound blir fetare, och att då prova olika former av dubbar och komprimering är väldigt bra tips.

För det andra så tycker jag att du säger emot dig själv på ett ganska konstigt sätt. Om du nu tycker att man inte ska ge generella tips om man inte vet exakt vad han är ute efter, och att det viktigaste är att han hittar rätt grundljud känns det som ett väldigt konstigt statement att vilken stärkare som hälst kan låta fett i (jag antar du menar) vilken situation som helst genom en SM57:a. Det tycker jag, personligen, verkligen inte stämmer...

Redigerat av rally
Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)
Vilka jävla dumma trådar det är på det här forumet (ibland). Och nej, absolut inget fel med trådskaparens första inlägg. Men svaren..? Utan att ha minsta aning om hur hans gitarrer låter så rabblar folk upp en massa hur man ska göra. Visst, det är väl bra med grundtips, men det är ju alltid så på detta forum?! Man måste ju utgå ifrån den specifika situationen hur det låter. Det kan vara precis hur som helst.

Något det som är det ABSOLUT viktigaste för att få ett fett ljud är att ha ett bra ljud inspelat från början, dvs en klockren uppmickning. Dessutom får inte förstärkaren vara rattad åt helvete. Men som sagt, nu vet vi inte alls vad som är problemet i detta fall.

Varför inte ge grundtips och låta trådskapren testa själv? Även om det inte va det han/hon sökte i just den här låten så vet personen med sig i en annan mix att här skulle ju det där passa in som jag testade på den låten. Varför försöka säga...så här ska du göra, nä, bättre med att säga, testa detta och se vad som händer med ljudet, tycker jag, då lär man sig lite mer på vägen också.

Att grundljudet är viktigt är ingen hemligthet, och om du läser svaren (iaf mitt) så va grundljudet det första jag tog upp innan jag började "rabbla" massa tips.

Try and learn

MVH

Anders

Jo, det är bra, men man får ju inte gå överkurs om man inte nämnt det här med grundljudet, men det hade du tydligen. 😛

Vilka jävla dumma trådar det är på det här forumet (ibland). Och nej, absolut inget fel med trådskaparens första inlägg. Men svaren..? Utan att ha minsta aning om hur hans gitarrer låter så rabblar folk upp en massa hur man ska göra. Visst, det är väl bra med grundtips, men det är ju alltid så på detta forum?! Man måste ju utgå ifrån den specifika situationen hur det låter. Det kan vara precis hur som helst.

Något det som är det ABSOLUT viktigaste för att få ett fett ljud är att ha ett bra ljud inspelat från början, dvs en klockren uppmickning. Dessutom får inte förstärkaren vara rattad åt helvete. Men som sagt, nu vet vi inte alls vad som är problemet i detta fall.

Jag tycker vi ska få höra ljudklipp först från dig, mgate, så vi kan ge dig korrekt hjälp och vägledning.

Visst, dubbning gör att gitarrernas ljudbild blir fetare - men låter inte ett dugg bättre om de låter röv från början. Du kan dubba dem 173 ggr, men det kommer ändå inte låta bättre om de låter skit från början.

Har man en SM57 kan man få i princip vilken stärkare som helst att låta fett i en mix, bara man gör allt rätt.

För det första tycker jag att det känns fantastiskt onödigt att dumförklara folk som ger bra tips som handlar om precis det han frågar efter. Just eftersom vi inte vet hur det låter är egentligen det enda rätta att ge generella tips på hur ett gitarrsound blir fetare, och att då prova olika former av dubbar och komprimering är väldigt bra tips.

För det andra så tycker jag att du säger emot dig själv på ett ganska konstigt sätt. Om du nu tycker att man inte ska ge generella tips om man inte vet exakt vad han är ute efter, och att det viktigaste är att han hittar rätt grundljud känns det som ett väldigt konstigt statement att vilken stärkare som hälst kan låta fett i (jag antar du menar) vilken situation som helst genom en SM57:a. Det tycker jag, personligen, verkligen inte stämmer...

Sorry, men denna dag har inte varit min direkt. Det är sant det du säger men jag tycker man inte får glömma att det viktigaste av allt (som de flesta nybörjarna missar) är ett bra grundljud, bra uppmickning.

Jag, tycker det stämmer rätt bra. Du kan självklart inte ha vilken skit som helst, men de flesta rörhäckarna låter bra.

Det är precis som trummor, uppmickningen osv är viktigare än vilken trumma du har.

En ordentligt uppmickad halvsketen Laney låter mycket bättre än en, åt helvete, uppmickad MESA Boogie... enligt mig.

Jaja, beror på hur man ser på saken. Det bästa är ju om man kan ha allting bra i "inspelningskedjan" :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipsen!

Jag har tyvär inte möjlighet att lägge upp gitarr spåret någon stans så ni kan få höra det.

Men om jag skulle spela in om gitarerna hur tycker ni att jag ska micka förstärkaren då? Hur långt ifrån förstärkaren ska micken vara?

Och hur ska micken vara riktad?

jag använder somsagt en "shure sm57" och det är distad gittar som jag spelar in, det är rätt så hård musik.

Mvh Oskar

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipsen!

Men om jag skulle spela in om gitarerna hur tycker ni att jag ska micka förstärkaren då? Hur långt ifrån förstärkaren ska micken vara?

Och hur ska micken vara riktad?

jag använder somsagt en "shure sm57" och det är distad gittar som jag spelar in, det är rätt så hård musik.

Mvh Oskar

Exprimentera massa, men max 1,5 cm från konen.

Sen får du testa att rikta eller inte rikta, testa en annan kon, och ta din tid att hitta det perfekta stället. Sen gäller det ju att inte stöta till mickstativet så du får börja om från början, det kan vara ett helvete 🙂

http://www.imperialmastering.com/guitartonevid/

Redigerat av TwistMe
Link to comment
Dela på andra sajter

Exprimentera massa, men max 1,5 cm från konen.

Sen får du testa att rikta eller inte rikta, testa en annan kon, och ta din tid att hitta det perfekta stället. Sen gäller det ju att inte stöta till mickstativet så du får börja om från början, det kan vara ett helvete 😎

http://www.imperialmastering.com/guitartonevid/

Nån som har egen erfarenhet av att micka upp med 2 mickar på samma element på det sättet som beskrivs i videon?

Ska testa nästa gång jag går in i studion, men det vore kul att höra lite reaktioner på det han säger i videon, mina varningslampor började blinka redan de första 5 minuterna när han var tvungen att lägga in ordet "professional" i varenda mening.

Själv är jag skeptisk till att jobba på det sättet, även om man kan eliminera en stor del av fasfelen genom att flytta runt på mickarna så ser jag inte riktigt hur det ger ett fetare ljud än att (gud förbjude) flytta ut micken från högtalaren en bit.

Jag kan inte heller säga att jag varit med om, eller ens hört talas om tekniken med 2 mickar på ett element.

Edit: Jag har också fått lära mig att man helst mickar upp gitarrförstärkare med micken (gärna SM57) nära tyget, men fått bättre resultat (fetare, större ljud) av att flytta iväg micken en bra bit och kräma på lite extra på förstärkaren. Men det kan naturligtvis bero mycket på rummet och högtalarkabinettet man använder.

Redigerat av Oni
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lägger bara till lite generella tips, hoppas det är ok? 🙂

Låt en polare spela, och dra själv ner gainen tills du verkligen hör skillnad, och sen tillbaka precis innan du började höra skillnad på ljudet. När man ställer ljudet själv drar man gärna på för mycket gain, eftersom det brukar kännas lättare att spela med. Men ju mer gain, dessto mer komprimeras ljudet. Alltså, så lite gain man bara kan ha utan att det låter knäppt när man lyssnar på det.

Mycket mellanregister. När man står och spelar själv så kan det låt tungt och fett med en riktig hängmatte-eq, max bas och diskant och ingen mid. Men när det ska höras ihop med andra instrument är det lite annorlunda.

Spela tajt. Var riktigt hård mot dig själv eller den som spelar. Det får liksom inte vara en mikrometer fel. Lyssna gärna i hörlurar (själv tycker jag i a f att det är lättare att höra otajtheter då). Detta gäller såklart inte alls all musik, men vill man ha sådär Pantera/Rammstein-maffiga gitarrer så är det brutaltajt som gäller.

Om du mickar med flera mickar kan du prova att inte panorera mickarna lika långt. Eller om du spelar in samma ljud t ex fyra gånger, så lägger du två spår åt vart håll (höger och vänster) men olika långt.

Är man inte bra på att micka upp, alternativt inte har så bra grejor, så kommer du säkert få bättre ljud med någon mjukvaruplugg. Finns flera gratis som är riktigt bra, t ex Juicy77 från BTE Audio: http://www.bteaudio.com/software/Juicy77/Juicy77.html Tubescreamer-simulationen på samma sida är också fin, funkar bra ihop med Juicy77:an.

En annan klassiker är Simulanalogs GuitarSuite. http://www.simulanalog.org/guitarsuite.htm Kanske inte lika bra till moderna ljud som Juicy77:an dock? Själv gillar jag den starkt i a f.

Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)
Tack för tipsen!

Men om jag skulle spela in om gitarerna hur tycker ni att jag ska micka förstärkaren då? Hur långt ifrån förstärkaren ska micken vara?

Och hur ska micken vara riktad?

jag använder somsagt en "shure sm57" och det är distad gittar som jag spelar in, det är rätt så hård musik.

Mvh Oskar

Exprimentera massa, men max 1,5 cm från konen.

Sen får du testa att rikta eller inte rikta, testa en annan kon, och ta din tid att hitta det perfekta stället. Sen gäller det ju att inte stöta till mickstativet så du får börja om från början, det kan vara ett helvete 😉

http://www.imperialmastering.com/guitartonevid/

Max 1,5 cm från KONEN? Är du tokig? 😄

KANSKE att man kan säga generellt att man under 1,5 cm från NÄTET är bra. Men det beror helt på hur högtalarlådan är byggd, vilken volym man har, vilken förstärkare man har, vilket ljud man vill ha osv osv.

(Konen sitter ju en bit in innanför nätet)

Exprimentera massa, men max 1,5 cm från konen.

Sen får du testa att rikta eller inte rikta, testa en annan kon, och ta din tid att hitta det perfekta stället. Sen gäller det ju att inte stöta till mickstativet så du får börja om från början, det kan vara ett helvete 😉

http://www.imperialmastering.com/guitartonevid/

Nån som har egen erfarenhet av att micka upp med 2 mickar på samma element på det sättet som beskrivs i videon?

Ska testa nästa gång jag går in i studion, men det vore kul att höra lite reaktioner på det han säger i videon, mina varningslampor började blinka redan de första 5 minuterna när han var tvungen att lägga in ordet "professional" i varenda mening.

Själv är jag skeptisk till att jobba på det sättet, även om man kan eliminera en stor del av fasfelen genom att flytta runt på mickarna så ser jag inte riktigt hur det ger ett fetare ljud än att (gud förbjude) flytta ut micken från högtalaren en bit.

Jag kan inte heller säga att jag varit med om, eller ens hört talas om tekniken med 2 mickar på ett element.

Edit: Jag har också fått lära mig att man helst mickar upp gitarrförstärkare med micken (gärna SM57) nära tyget, men fått bättre resultat (fetare, större ljud) av att flytta iväg micken en bra bit och kräma på lite extra på förstärkaren. Men det kan naturligtvis bero mycket på rummet och högtalarkabinettet man använder.

Inte hört talas om två mickar på ett element? 😄 Har du hört talas om att man mickar upp gitarr överhuvudtaget? (förstärkarnas högtalarelement alltså)

I princip all rock och metal har de använt två mickar, minst. Det går att få typ lika bra resultat med en mick men det är svårare att lyckas med det, tror jag.

Om man använder två mickar så är det betydligt vanligare att man sätter båda mickarna på samma element än två olika. Kan uppstå "problem" om man kör olika element, kan låta fel på nåt vis har jag hört. Det är iallafall säkrast att micka ett och samma element (har man t.ex. en 4x12:a så kollar man först vilket element som låter bäst).

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...