Jump to content
Annons

Inspelning av gitarr


ramoand

Recommended Posts

Tjena!

Jag har en fråga.. hur bör man göra när man spelar in flera olika gitarrer till en låt? Vi är t ex. tre gitarrister i vårt band.. och alla 3 har sin egna "kompstil" lite.. bör de inte var en gitarrist som spelar alla 3 gitarrerna vid en inspelning då för att få samma rytm i kompet på alla kompgitarrerna? (alla 3 spelar inte komp, bara 2 st.. en elgitarr och en akustisk)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Skiljelinjen mellan otight och svängigt är ganska fin... 😉

Vet att många metalband gör så i a f, att man låter endast en gitarrist lägga kompgitarrerna, och ibland t o m basen.

Om ni inte har några prestigeproblem i gruppen så skulle jag nog vilja säga att det bästa sättet är att prova alla varianter och välja det som blir bäst!

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Skiljelinjen mellan otight och svängigt är ganska fin... 🙂

Vet att många metalband gör så i a f, att man låter endast en gitarrist lägga kompgitarrerna, och ibland t o m basen.

Om ni inte har några prestigeproblem i gruppen så skulle jag nog vilja säga att det bästa sättet är att prova alla varianter och välja det som blir bäst!

Hehe ok! ja tycker det känns bäst att göra så också, om man ska göra det riktigt seriöst.. prestigeproblem.. hmm ja de kanske vi har 😉 jag jobbar väldigt hårt för bandet, skriver mycket musik.. så ja vet ju hur jag vill ha det.. hehe.. o då tycker vissa av dom att jag bestämmer för mycket.. men det är en annan femma! Det får jag ta me bandet 🙂

Redigerat av ramoand
Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Skiljelinjen mellan otight och svängigt är ganska fin... 🙂

Vet att många metalband gör så i a f, att man låter endast en gitarrist lägga kompgitarrerna, och ibland t o m basen.

Om ni inte har några prestigeproblem i gruppen så skulle jag nog vilja säga att det bästa sättet är att prova alla varianter och välja det som blir bäst!

Hehe ok! ja tycker det känns bäst att göra så också, om man ska göra det riktigt seriöst.. prestigeproblem.. hmm ja de kanske vi har 😉 jag jobbar väldigt hårt för bandet, skriver mycket musik.. så ja vet ju hur jag vill ha det.. hehe.. o då tycker vissa av dom att jag bestämmer för mycket.. men det är en annan femma! Det får jag ta me bandet 🙂

För att göra alla nöjda så kan man ju alltid variera vem som spelar vad i olika låtar. Eller så bestämmer du allt och kör över alla som en sann despot. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har länge varit samma position och tycker följande: Så länge inte någon annan verkligen tar tag i saker och ting får dom banne mig hålla sig på mattan och inte gnälla för mycket.

För mig har det varit såhär. Jag har pröjsat för demoinspelningar (och senare faktiskt delar av en skivinspelning), skrivit de flesta låtarna, tillbringat otaliga timmar vid internet med promotion, efterforskning, korrespondans, sett till att det händer saker helt enkelt. Och sen kan en del, antingen gnälla på något som inte blivit som vi tänkt oss, utan att för den sakens skull någonsin uttrycka uppskattning för alla andra tusen saker som blivit rätt. Eller komma och börja ställa krav i ens låtar och sånt. Nej, då får dom faktiskt ta och visa lite go innan också.

Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)

Kan alla spela tajt så ska alla få spela. Det behöver inte alls vara samma person. Allt handlar om att spela tajt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Jag tycker att om du skrivit låtarna så ska du göra det som känns bäst för dig. Det är dina låtar! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att om du skrivit låtarna så ska du göra det som känns bäst för dig. Det är dina låtar! :rolleyes:

hehe.. de e jag som gör musiken för de mesta, o så gör den andra gitarristen texten, fast vi brukar jobba ihop så jag gör lite text med, o ibland gör han musik också. Vi har jobbat ihop i 5-6 år, så vi är ett rätt bra team 🙂 men det är först nu de har böjat ta fart på riktigt.

Men till inspelningen då.. ja alla spelar väl tajt, men vi har inte samma "rytm" liksom när vi spelar. alltså de skiljer inte massa, men de e ändå lite skillnad. o ja e väldigt petig o noggrann när vi spelar in för ja vill att de skall bli så bra som möjligt. Och jag har rätt bra öra för pyttefel o liknande. Även om allt inte ska vara supertajt o så såklart, men ändå. Det jag tror blir problemet är att vissa i bandet tycker att jag tar en för central roll o bestämmer för mycket om jag föreslår det, eftersom dom tycker att det typ är så redan nu... Men jag vill ju bara det bästa för bandet i slutändan. Inte för att jag är mycket bättre än dom andra, men a, jag bryr mig om slutresultatet..

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Jag tycker att om du skrivit låtarna så ska du göra det som känns bäst för dig. Det är dina låtar! :rolleyes:

hehe.. de e jag som gör musiken för de mesta, o så gör den andra gitarristen texten, fast vi brukar jobba ihop så jag gör lite text med, o ibland gör han musik också. Vi har jobbat ihop i 5-6 år, så vi är ett rätt bra team 🙂 men det är först nu de har böjat ta fart på riktigt.

Men till inspelningen då.. ja alla spelar väl tajt, men vi har inte samma "rytm" liksom när vi spelar. alltså de skiljer inte massa, men de e ändå lite skillnad. o ja e väldigt petig o noggrann när vi spelar in för ja vill att de skall bli så bra som möjligt. Och jag har rätt bra öra för pyttefel o liknande. Även om allt inte ska vara supertajt o så såklart, men ändå. Det jag tror blir problemet är att vissa i bandet tycker att jag tar en för central roll o bestämmer för mycket om jag föreslår det, eftersom dom tycker att det typ är så redan nu... Men jag vill ju bara det bästa för bandet i slutändan. Inte för att jag är mycket bättre än dom andra, men a, jag bryr mig om slutresultatet..

Erkänn att du är lite bättre än dom andra... 😎

Men allvarligt... Om rytm inte är lika mellan alla och du stör dig på det. Alla har vi ju vårt eget sätt att spela även om man som jag kan anpassa spelet till en viss grad. Om du inte känner dig nöjd med vad de andra presterar så kanske bandet behöver en annan konfiguration.

Jag är själv väldigt känslig för små missar och avvikande grejer som jag inte tycker passar in i sammanhanget. Men vissa saker som blivit "fel" har jag sedan låtit vara kvar ibland för att jag började tycka om de små utstickarna.

En bra inspelning behöver inte vara helt perfekt. Det blir en mer levande känsla om det finns lite utrymme för små diffar tycker jag.

Men det där känner du ju bäst själv hur just du vill ha det. Gå på känslan (precis som med tjejer) 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jag tycker att det kan vara en fördel att gitarristerna spelar lite olika det gör ju att det blir en mer varierad ljudbild om alla inte spelar exakt lika.

sen beror det ju lite på vad det är för musikstil vad som passar in. problemet när jag spelar in hemma själv och lägger alla instrument själv är just att man tappar variationen som andra musiker tillför.

om ena gitarren lirar på och den andra hänger på akorden eller spelar ljusare grejer så tillför det ju något.

sen måste det givetvis vara tajt oavsett vad man spelar.

har lyssnat mycket på clash på senare tid och de har många låtar där gitarrerna spelar olika grejer som kompletterar varann, tyvärr hittade jag inte så mycket på youtube med så bra ljud att det gick fram men denna väl lite bättre:

Link to comment
Dela på andra sajter

friend (oregistrerad)

Jag skulle nog vända på det.

De som ska vara med på inspelningen måste vara tillräckligt bra för att inte "dra ner" kvalitén på slutresultatet.

Det är ju ingen idé att en medlem spelar om denna inte tillför något.

Sen om denne fungerar live är ju en helt annan sak.

Tex. hade jag petat Stuart Suthcliff och Sid V. från inspelning för att nämna några som är bortgångna,

så att de inte kan klaga på mig. 😛

Slutresultatet måste ju vara det som är viktigast eller hur.

Sen beror det ju lite på musikstil och om det är till en skiva för försäljning

eller en gigdemo.

Viss spelstil kan ju också fungera bättre till vissa låtar, men på det stora hela står slutresultatet i focus för mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag assicierar sponant till Bett Midlers version av Beast of Burden. Där ligger två kompelgitarrer utpanorerade på var sin sida och spelar två helt olika rytmer, vilket gör att de svänger mot varandra. Det gör liksom att ljudbilden studsar lite fram och tillbaka, om ni förstår vad jag menar. För vidare beskrivning hänvisar jag till låten helt enkelt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltid ett dilemma...antingen får "bästa gitarristen" spela allt och hela tiden - eller så turas ni om och det kan bli grötigt. Allt beror ju på vad det är för typ av sound, riff och spelstil. Är det stor skillnad i spelskicklighet bland musikerna i bandet så får ni ju välja mellan "kamratlighet" eller bra framförande.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
creel (oregistrerad)
Både band som Metallica och Megadeth sköts all riff på skivorna av Hetfield och Mustaine själva.

Inte nu längre. Redan på St Anger var Kirk med och riffade, han är även med på nya plattan (Death Magnetic) som släpps nästa månad.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Både band som Metallica och Megadeth sköts all riff på skivorna av Hetfield och Mustaine själva.

Inte nu längre. Redan på St Anger var Kirk med och riffade, han är även med på nya plattan (Death Magnetic) som släpps nästa månad.

Jaha där ser man. Fick halvt rätt då 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag har bra idéer men spelar som en kratta.

Ergo någon annan lägger gitarr vid inspelning eller så får jag mecka ihjäl mig med redigering om jag skall behålla mina tagningar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan gärna bli lite stiff om en och samma kör kompet, finns det tre gitarrister så utnyttja de svänget som uppstår mellan dom tre olika stilarna och få de att funka med trummor, bas och sång, pianon o.s.v...... då kan det hända grejor :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...